Elon Musknak most nagyon fájhat a feje, néhány hónapja ugyanis egy Tesla Autopilot módban komolyan belecsapódott egy leállósávban álló rendőrautóba, öt rendőrt kórházba juttatva.

2021. február 27-én egy mondhatni átlagosnak mondható igazoltatás során öt texasi rendőrnek okozott súlyos sérüléseket egy Autopilot üzemmódba kapcsolt Tesla Model X. A rendőrök most komoly perre vitték az ügyet, ami zárultával többet veszíthet a Tesla és Elon Musk, mint az elsőre gondolnánk.

A rendőrök az éjszaka közepén állítottak meg egy járművet, amit félreállítottak egy lezárt forgalmi sávba. A rendőrautók is ebben a forgalom elől elzárt részen tartózkodtak, természetesen villogóval, amikor az „önvezető” (valójában inkább sávtartó) Tesla körülbelül 115 km/h-s sebességgel a hatósági autóba szaladt, ami így elsodorta az ellenőrzést végző rendőröket és civilt – köztük egy drogkereső németjuhászt is.. A rendőrök először nem gondolták, hogy komolyabb sérüléseik lennének a kéz és lábtörésen túl, de mint később kiderült, van köztük olyan, aki tartós sérüléseket szenvedett. A Tesla tulajdonosa sértetlenül megúszta.

Az érintettek ezért beperelték a Teslát és annak sofőrjét is – előbbit súlyos gondatlanság, utóbbit ittas vezetés vádjával.

A vádirat szerint a Tesla nem tervezte meg kellőképp az Autopilot rendszert ahhoz, hogy azt ténylegesen elérhetővé tegyék azt a tulajdonosok számára, vagyis ilyen formában nem hozhatták volna forgalomba se. Mindemellett a vállalat nem kommunikálta megfelelően a rendszer képességeit, például azt, hogy nem képes felismerni a villogóval ellátott vészhelyzeti járműveket – legyen szó rendőr, mentő vagy tűzoltóautóról.

A Tesla és vezérigazgatója, Elon Musk „ismételten eltúlozták az Autopilot tényleges képességeit, aminek következtében a nyilvánosságot, beleértve az elsősegélynyújtókat és a Tesla vezetőit is, súlyos sérülés vagy halál jelentős kockázatának tették ki” – áll a benyújtott keresetben.

Nem ez az első incidens, amikor megtévesztéssel, gondatlansággal vádolják a Teslát. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal több vizsgálatot is folytat a cég ellen, ugyanis több hasonló eset történt Amerika szerte, 2018 januárja és 2021 augusztusa között egészen pontosan 12, melyek között volt olyan, amikor mentőjárművekbe hajtott.

És bár igaz, hogy az ittas sofőr felelőssége megkérdőjelezhetetlen, hiszen általa elkerülhető lett volna a baleset, az Autopilot módban közlekedő Tesla – a kereset szerint – teljesen képtelen volt felismerni a helyzetet, és nem alkalmazta az automatikus vészfékezést sem, hogy elkerülje, vagy enyhítse a balesetet.

A rendőrök kártérítést követelnek a baleset következtében elszenvedett súlyos sérülésekért és maradandó fogyatékosságokért, és arra köteleznék a Teslát, hogy nyilvánosan ismerje el és azonnal javítsa ki az Autopilot és az ütközéselkerülő rendszerében rejlő egyébként közismert hibákat. A Tesla okozta kár összesen körülbelül 20 millió dollárra tehető.

Ez pedig adott esetben akár azt is jelenthetné, hogy a Tesla a javításig blokkolná az Autopilot és az önvezető funkcióit, sőt, még az is megeshet, hogy megtiltják a vállalatnak a nyilvános teszteléseket.

via – Ars Technica, Abc13, Click2houston, Houston Public Media, 

×