Nem minden ötlet valósítható meg olyan könnyen, mint azt néhányan elképzelik.

A mai világban már bárki kitalálhat egy menő terméket, de az ilyen innovációk életre keltése nehéz és fáradságos. A világ legnagyobb vállalatai közül is próbálkoztak már néhányan újdonságokkal, csakhogy túl nehéznek találták az alkotás terhét. Ha ez történik egy termékkel, akkor azt örökre „vaporware” néven emlegetik. Röviden tömören: Nagy hűhóval beharangozott termékek, amik végül sosem készültek el a nagyközönség számára.

Nézzünk néhány vaporware terméket, amelyek soha nem jutottak el a vásárlókhoz:

Phantom Console

A találóan Phantom Console névre keresztelt konzol először 2003-ban került a köztudatba egy sajtóközleményben, amely egy „forradalmian új játékplatformot” ígért. A 2004-es megjelenést ígérő konzol az első olyan konzol lett volna, amely az interneten keresztül működő, igény szerinti játékokat kínál. Ez akkoriban forradalmi volt. Lemezek és kazetták vásárlása helyett a tartalmakat közvetlenül a Phantom szolgáltatáson keresztül lehetett volna letölteni.

Sajnos a tervezett megjelenések jöttek és mentek, a hamis prototípusok kétkedő kritikusokkal kerültek szembe, és a Phantom Console-t végül 2007-ben hivatalosan is lefújták. Mi több, 2006-ban az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet megvádolta a Phantom Entertainment alapítóját és korábbi vezérigazgatóját, Timothy Robertset, hogy a Phantom konzollal kétes eredetű kereskedelmet folytatott.

Gizmondo Widescreen

Ha nem emlékszel a Gizmondo kézi játékkonzolra, ne ess pánikba. Aligha emlékszik rá bárki is. 2005 márciusában jelent meg, és mindössze 25.000 darabot sikerült eladni belőle. Ezzel a történelem legrosszabbul fogyó kézi játékkonzoljává vált. A gyártó Tiger Telematics azonban kitartott az irányvonal mellett, és bemutatta a Gizmondo Widescreen-t, amely 2006 második negyedévében került volna forgalomba.

Ez a valóságos játék erőmű egy „nagy” 4 hüvelykes kijelzőt tartalmazott volna 480 x 272 pixeles felbontással, valamint olyan divatos funkciókkal, mint a Wi-Fi, egy 2 megapixeles kamera és egy 500 MHz-es processzor. Nem semmi… Erre azonban nem került sor. A Tiger Telematics sajnos (nem meglepő módon) csődbe ment, és a Gizmondo Widescreen így feledésbe merült.

Segway Centaur

A kétkerekű Segway személyszállító lehet, hogy őrült találmánynak tűnt eleinte, de végül hatalmas sikert aratott a vásárlók között. Egy időben mindenki ilyet akart, és a szerencsésebbek ilyennel rótták az utakat. Sajnos a Segway nem minden terméke ért ilyen kedvező véget. Íme a Segway Centaur – a PT és a quad-bike keresztezése.

A négykerekű Centaur különlegessége az volt, hogy úgy tervezték, hogy 45 fokos szögben felpattanjon, így lehetővé téve az örökös kerekezést. Ez az egyedülálló funkció az érzékelők, giroszkópok és mikroprocesszorok szenzorainak köszönhetően jött létre. A hátsó kerekes quad-bike cirkálásról szőtt álmaink azonban azóta szertefoszlottak, mivel a Segway úgy döntött, hogy a Centaur-t soha nem hozza forgalomba.

Apple iTV

Bármelyik valamire való vaporware-válogatásnak meg kell említenie az Apple iTV-t. Ez egy kicsit furcsa abban az értelemben, hogy az Apple hivatalosan még soha nem jelentette be, hogy tévékészüléken dolgozna. De akár meg is tehette volna, mert a termékről szóló pletykák már évek óta keringenek.

Sajnos úgy tűnik, hogy az iTV már most halott ügynek számít. A WSJ régebben megjelent riportjából kiderült, hogy az Apple néhány évvel ezelőtt valóban dolgozott egy televízión, de a projektet azóta elvetették. Egyelőre egy iPad felragasztása a nappali falára és távcsövön keresztül történő nézése a legközelebbi megoldás egy Apple-alapú televízióhoz.

Sega VR

A VR piac 1991-ben alig volt több, mint egy ábránd. Az egyetlen cég, amely meg akarta lovagolni ezt a piacot is, az a Sega volt. A vállalat 1993-ban a CES-en mutatta be a készüléket, és bejelentette, hogy ősszel négy dedikált játékkal a tarsolyában jelenik majd meg. Ez 1994-re tolódott, majd teljesen eltűnt a megjelenési tervekből.

Végül kiderült, hogy a Sega elvetette a projektet. A vállalat azt állította, hogy a virtuális valóság hatása egyszerűen túl valósághű volt a felhasználók számára. Érdekes indok.

Razer Project Christine

A Project Christine a Razer víziója volt a PC-s játékok jövőjéről. Ahelyett, hogy egy drága, hamar elavulttá váló rig-et hozott volna, a Razer egy alap moduláris keretet akart szállítani, amelybe különböző komponenseket csatlakoztathatsz. Minden, ami egy PC működtetéséhez szükséges – a CPU, a GPU, a HDD – könnyedén beilleszthető lett volna a keretbe. Mi több, a Razer még egy olyan előfizetéses szolgáltatásról is beszélt, amely rendszeresen szállítana alkatrészeket, hogy mindig a lehető legerősebb felszereléssel rendelkezz.

Sajnos a CES 2014-es bemutatója óta semmit sem hallottunk a Christine-ről. Nem meglepő módon a pletykák szerint a Razer nehezen tudta rávenni a gyártókat, hogy modulokat gyártsanak ehhez, így a Christine nem több, mint egy hi-tech vágyálom.

Moduláris okostelefonok

Ha erről a témáról beszélünk, akkor automatikusan a Google által megálmodott Project Ara jut eszünkbe – a vállalat nagy álmokat dédelgetett a cserélhető hardveres telefonnal kapcsolatban. 2016-ban osztották meg először a vásárlókkal a tervet, és 2017-ben jelent volna meg a készülék. Végül, nem tudni miért, de nem lett belőle semmi.

Más vállalatok, mint például az LG és a Motorola hasonlóan megálmodott moduláris darabjai végül piacra is kerültek, de abszolút nem hozták a várt sikert. Ezek bár nem tűntek el teljesen, de azt mondanánk, hogy olyan kevés embert foglalkoztat, hogy akár köddé is válthatnának. Túlárazott és problémás.

Szinte biztos vagyok benne, hogy valami újat akartak lerakni az asztalra, de ezek az öltetek nem lettek teljesen átgondolva. Pedig szívesen láttam volna például egy jól tervezett moduláris okostelefont.

Nektek melyik tetszett a legjobban?

forrás: trustedreviews

×