Sokan riválisként tekintenek az Apple-re és a Google-re, a valóság viszont az, hogy az övéknél nagyobb üzleti barátság nincs a tech-szférában.

Már évek óta köztudott tény, hogy az Android-rendszereket készítő keresőóriás, a Google őrületes összegeket hajlandó kifizetni azért, hogy az Apple készülékeken is az ő keresője legyen az alapértelmezés. Az almás cég éves profitja 8-10%-a származik a „riválistól”, amit nyilván szépen meg is köszön, a Google pedig így tudja lenyomni a Binget, a Microsoft ugyanis nem fog náluk többet ajánlani.

Hogy miért nem, arra talán a legújabb pénzügyi elemzés adja meg a választ, amit a Bernstein juttatott el a Ped30 számára. Az elemzés szerint a Google egyre többet és többet utal Tim Cooknak az elsőbbségért, hiszen míg a 20-as pénzügyi évben „még csak” 10 milliárd dollár volt ez az összeg, a 21-es időszakban ez már 15 milliárd dollárra rúghatott.

Ez a 15 milliárd pedig az Apple éves bevételének 9%-át jelenti.

Kép: Ped30

Ez természetesen nem igazán tetszik az amerikai hatóságoknak, akik már egy ideje vizsgálgatják a „fű alatti” bartelt – amit két dolog miatt tartanak aggályosnak. Az egyik, miszerint az Apple visszaél a monopóliumával, míg a másikban a Google-t vádolják a piaci helyzetével való visszaéléssel. Lényegében mindkettő ellehetetleníti az egészséges piaci versenyt, ellehetetlenítve ezzel a kisebb, feltörekvő vállalatokat, beszűkítve a lehetőségeiket.

A szakértők szerint a hatósági szabályozás ezt elejét veheti, de csak évek múlva – ez pedig 4-5%-os hatással lehet az almás cég pénzügyeire. Ennél viszont valószínűbbnek tartják, hogy a Google egy idő után sarokba szoríthatja az Apple-t, aminek mint látjuk nem csekély bevétele származik tőlük – bár a következő pénzügyi időszakban még magasabb összegre számítanak, melyet 18-20 milliárd dollárra tesznek.

Persze a Google-t sem kell sajnálni, hiszen a 2020-as globális éves összbevételük 181 milliárd dollár volt. (statista)

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy az Apple-nek bőven megvannak az erőforrásaik a saját applikációk fejlesztéséhez – lásd. például a saját térképüket a Google Maps-el szemben. Így ha a Google kihátrálna az üzletből, akkor ugyan közvetlen bevételtől esne el – ahogyan a Google is a kiárulható felhasználói adatoktól -, de lenne lehetőségük hosszú távon mindezt a hasznukra fordítani.

https://leet.hu/shop/back2school/

×