Újabb társasjáték-kiadói interjúnkban a 12 órás játékfejlesztői versenyt, a Board Game 12 szervező A-games vezetőjét, Hegedűs Csabát kérdeztük.

Mikor várható a tavalyi Boardgame 12 eredményhirdetése? Közel egy éve már, hogy megvolt a verseny, és a novemberben kezdődő covid-korlátozásokkor azt kommunikálták, hogy a zsűri abban a helyzetben nem tud összeülni, kipróbálni és megítélni a játékokat. A korlátozások azonban most már hónapokkal ezelőtt véget értek, így elhárultak az efféle akadályok a zsűrizés elől.
– A kérdés teljesen jogos, a válasz pedig logikus. A nyári szabadságok után. Ennek igen egyszerű oka van, ami a zsűri létszámában keresendő. Mivel elsősorban külsős zsűritagokat hívtunk meg, igen komplikált egy ilyen hosszú zárva tartás után első blikkre összerántani a csapatot. Mindenki élvezi a szabadságot, és mi ezt tiszteletben tartjuk. De ha elvonul a vakáció, jön a kőkemény munka.

Idén megtartják a versenyt, vagy a tavalyi zsűrizésének csúszása vagy más ok miatt nem lesz 2021-ben Board Game 12? Ha más ok miatt nem lesz, mi ez az ok?
– Az előző két versenyhez hasonló verseny az idén sajnos nem lesz. Itt elsősorban az elhúzódó 2020-as verseny és a bizonytalanság a kiváltó ok. Ha megint lesznek korlátozások, akkor egyértelmű, hogy nem tartjuk meg, ha viszont nem lesz olyan szigorú, mint tavaly, akkor meg az egészség megóvása lesz a fontosabb. Ki tudja, hány betű van még a görög ábécében.

Hegedűs Csaba

Mindeközben egy másik társasjáték-fejlesztői versenyt is támogat az A-games, a Qubit paper&pencil-játékokra kiírt versenyét, melynek a kiírás szerint augusztus 20. az eredményhirdetése. Hány pályamunka érkezett be, és mit lehet elmondani a minőségükről, hogy tetszettek a beküldött játékok? Mennyire összevethető a Board Game 12 magasnak mondható színvonalával?
– A mi látómezőnkbe 45 játék került, és vannak köztük ígéretesek is. Persze ez mindig szubjektív, hisz ami nekem tetszik, vagy nem tetszik, az másnál akár ellenkező érzéseket is kiválthat. Mindenesetre a végső döntés közben, amit a zsűritagok fognak elkövetni, biztos lesznek szájkarate-gyakorlatok. A BG 12-vel többek között azért sem vetném össze, mert más körülmények között lett lebonyolítva a verseny. Míg a BG 12 mint a neve is fémjelzi, 12 órás összecsapás, addig ez a kiírás egy viszonylag hosszabb és nyugodtabb felkészülést engedett.

Mik az A-games kiadói tervei az év hátralévő részére? A weboldalon a Paranormál party című játékot látjuk Hamarosan… kiírással. Erről mit érdemes tudni, és mikor várható? Van más játék megjelentetése tervben?
– Sajnos az elmúlt egy-két év nem kedvezett a tervezésnek. Mi hiába tervezünk, ha a körülmények nem kedveznek a megvalósításnak. A Paranormál party c. játék is a BG 12 egyik díjazottja, méghozzá a 2020-as miniverseny-sorozat általunk vélt legjobbja. Ezzel mi teljesen elkészültünk. Írtunk hozzá egy mobilalkalmazást, ami vezérelni fogja a játékot, és minden nyelven használható, amennyiben lesz rá igény. A játék egy érdekes partijáték, amelyben a játékosok együtt próbálják segíteni az aktuális játékmestert abban, hogy kitalálja az appban kiválasztott és ezáltal keresett szót. A csapat tagja egy karakter bőrébe bújva, annak sajátságos képességét használva igyekszik rávezetni a játékmestert a feladat megoldására. Érdekes helyzetek alakulnak ki játék alatt, és a tesztelés alatt rengeteg vidám pillanatot éltünk meg. Ez a játék is elérte azt a szintet, amit megfogalmaztunk annó, miszerint tartalmaz valami innovatív elemet, amivel kitűnik a többi játék közül. A korábban megjelent Wombattle c. játékunk is egy ilyen partijáték, ami Amerikában bizonyított is, mivel elnyerte a Mayor Fun! Award leginnovatívabb partijátéka címét. Reméljük, a Paranormál party is hasonlóan sikeres lesz. A rövidtávú terveink között szerepel, hogy az idén ez a játék meg fog jelenni, de ezt kicsit remegő és suttogó hangon mondom, nehogy elkiabáljam. Rajtunk nem fog múlni. Idén még az Impression c. játékunkat is szeretnénk megjelentetni, de az ismert okok miatt, ami a tengeri szállítást, gyártást is érinti, sajnos egyre tolódik a megjelenés. 2021-ben mást nem tervezünk. A 2022-es tervek még képlékenyek, de készülünk több nagy dobással.

Tavalyi cikkünk az Impressionről:

Újabb sikerre ítélt magyar társasjáték

Az elmúlt időszakban, mondjuk tavaly ősztől láthatóan kevésbé aktív az A-games. Mi ennek az oka, egy nagy átalakulás előtti, úgymond „vihar előtti csönd”, vagy kiadói vagy más gondok gyötrik a céget?
– Az A-games egy igen kicsi kiadó, még annál is kisebb, mint amilyen kicsit el lehet képzelni. Sajnos ilyen kicsiként hatalmas ellenszélben kell előre nyomulnunk, ami nem egyszerű. Ezen kívül a koronavírus-járvány nem kedvezett semmilyen szinten sem, mivel több mint egy éve nem gyártottunk semmit. Nekünk a játékainkat ki kell találni, fejleszteni, tesztelni, felruházni képi világgal és gyártani. Ez egy igen komplex feladat, és ez a megmaradt energiáinkat is jócskán felemészti.

Az A-games egyik fő profilja a játékalkatrész-kereskedelem. A covid-karanténok megdobták ezeknek az értékesítését, hogy látják, a bezártság miatt még többen adták a fejüket társasjáték-fejlesztésre?
– A covid alatt nemcsak az alkatrészforgalom nőtt, de a megkeresések száma is. Sok vevővel beszélgettünk, akik elmondták, milyen játékokat készítenek. Volt, aki gyerekeivel közösen alkotott volt, aki nélkülük, de nekik. Megkerestek minket komplett játék elkészítésével, amit leánybúcsúra, szülinapra, egyéb rangos eseményre készítettek. Nekünk a kivitelezés volt a feladatunk, elkészítettük a kártyákat, a táblákat, szabályt és a dobozt, majd ezt szépen csomagolva adtuk át a megrendelőnek. Egyre többen rendelnek egyedi kockákat, ezzel is növelve játékuk színvonalat. Az egyik vevő elmondta, hogy eddig matricákat nyomtatott, és azt tette az üres kockára, de az elkészített egyedi dobókockával úgy érzi, teljessé vált játéka, és a minősége a játékostársakat is lenyűgözte.

A jelenlegi, súlyosan bizonytalan társasjátékgyártási és -szállítási helyzet, vagyis a gyártási és szállítási idők, illetve költségek jelentős növekedése mennyiben érinti az A-gamest? Hogy látja, mely tényező lehetett a legnagyobb hatással a sok közül erre a helyzetre, és melyik kevésbé? Számítanak-e a helyzet nyomán áremelkedésre a piacon, és ha igen, milyen mértékűre?
– Szerintem mindenkit érint a téma, nem csak az A-games csapatát. Eddig könnyű dolgunk volt, mert Európában gyártattunk, de az európai gyártók is felismerték azt a helyzetet, ami van, és drasztikus áremelést eszközöltek. Amikor drasztikusról beszélek, azt úgy kell értelmezni, hogy drágább Európában gyártani, mint ha Kínában gyártatunk, és onnan hozzuk be a terméket. Ez egy patthelyzet, amolyan mexikói felállás. Jelenleg is az egyik új játékunk gyártásával küszködünk, amit 2021 áprilisára terveztünk átadni partnereiknek és a backereknek, de a helyzet minket is megtréfált, és még a gyártást sem tudtuk elkezdeni. Jelenlegi gyártónk javaslatára csúsztatjuk a gyártást, megvárva egy optimálisabb helyzetet. Természetes, hogy a mostanra kialakult helyzet súlyos áremelést fog eredményezni, sőt valószínű, hogy kevesebb magyar megjelenés lesz, mint eddig. Szoktam olvasgatni különböző fórumokon, hogy az adott játék külföldön olcsóbb. Igen, sajnos ez a 27 %-os áfának is köszönhető, no meg az összes tehernek, amit egy hazai cégnek meg kell fizetnie, és ezek összessége nem kedvez a piacnak.

 

Legutóbbi kiadói interjúnk, a Compayával és a Vagabunddal:

“Olyan nagy cégek, kiadók mellé nehéz önerőből felzárkózni, akik mögött komoly befektetők is állnak, és hetente adnak ki játékokat – gyakorlatilag szőnyegbombázással”

 

Az első 15 Unmatched-vásárló ajándék-promókártyát kap!

Megérkeztek a gémer társasjátékok a shopba – Fallout Shelter, Unmatched, Vörös lázadás

×