"Olyan nagy cégek, kiadók mellé nehéz önerőből felzárkózni, akik mögött komoly befektetők is állnak, és hetente adnak ki játékokat - gyakorlatilag szőnyegbombázással"

Nemrég jelentette be a hazai piacon közepesnek mondható Compaya társasjáték-kiadó, hogy nagyszabású együttműködésbe kezd a magát „kézműves-kiadóként” meghatározó Vagabunddal. A kollab részleteiről kérdeztük a kiadók vezetőit, Hanák Róbertet és Szöllősi Pétert.

0
 

Nemrég jelentette be a hazai piacon közepesnek mondható Compaya társasjáték-kiadó, hogy nagyszabású együttműködésbe kezd a magát „kézműves-kiadóként” meghatározó Vagabunddal. A kollab részleteiről kérdeztük a kiadók vezetőit, Hanák Róbertet és Szöllősi Pétert.

Mi a formája az együttműködésnek, esetleg odáig is elmentek, hogy lényegében egyesül a két kiadó, és lesz egy közös nevetek is? Vagy ez egy későbbi cél?

Szöllősi Péter: Első lépésként a Compaya terjeszti a Vagabund kiadó társasjátékait, beleértve a közeljövőben érkező 2-3 nagyon ígéretes címet is. Az utóbbi két évben a Reflexshopnak köszönhettétek, hogy eljutottak a játékosokhoz a játékaink (Arborétum, Chachapoya, Claim sorozat, stb.), de ennek vége szakadt, most egy új fejezet kezdődik. Távlati célokról még nem akarok nyilatkozni, de azt azért lehet látni, hogy rövidtávon az üzleti életben a kicsi kiadók tönkremennek, a nagyok pedig mindent túlélnek, szóval az üzleti logika hosszú távon ebbe az irányba mutat. …Ha lenne közös név, hát az csak a Vagabund lehetne semmi más… Persze ez vicc volt.

Hanák Róbert: Bejelentésünk fő célja az volt, hogy a játékosok tudják, hogy nem fognak eltűnni a Vagabund termékei a piacról, mert egy kiváló csapat áll be a kiadó mögé, mely segíti terjeszteni a játékait.

Hogyan jutottatok idáig, miért vágtatok bele egy ilyen átfogó együttműködésbe? Mennyire motiválta ezt az, hogy a már „majdnem-nagy kiadó” Compaya a Vagabunddal közösen felzárkózhat a négy tényleg nagy kiadó mellé?

Szöllősi Péter: Sokan nem tudjátok, hogy a Vagabund kiadó első sikerjátéka, a Gyümi a Compayának köszönhetően, és terjesztésében lett országosan ismert, majd később egy magyarországi gyártótól kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot. Mivel szerettem volna a gyártást itthon tartani (tudom, hülyeség, borzasztóan csapnivaló üzletember vagyok, mivel ha Kínában gyártatom a játékokat, sokkal nagyobb haszonra tettem volna szert), ezért az új terjesztő-gyártóhoz, a Kvíz Játékkártya Kft.-nek kerültek át a játékaim. Azonban ahogy fejlődtek a saját kiadású és lokalizált játékaim, a Reflexshophoz sodródtam, ami már 2 évvel ezelőtt is meghatározó, ambiciózus cégnek tűnt. Olyannyira, hogy mivel a Vagabund csak egy kis műhely, és persze továbbra sem a legjobb hatásfokkal dolgozik, nem a könyörtelen üzleti logikát követi, mert olyan játékokat is kiad, amelyen nem sok haszon van, de a szívem azt diktálta, hogy jelenjen meg magyarul. Így nem tudtam az elvárásokban követni a szupersztrádán hasító Reflexshop kiadót, így logikus döntés volt, hogy elváltak útjaink. Így esett meg, hogy visszaléptem a startvonalra, és Robival újra együtt dolgozunk, az élet tele van logikus lépésekkel. A Compaya egyre jobb és érdekesebb címeket (Mandala, Nova Luna, New York Zoo stb.) jelentet meg, ami az én ízlésemet is leköveti, így a kiadói vonalunk egészen közel áll egymáshoz, ez egy komoly motiváció, akár a későbbi közös kiadványokhoz is. Felzárkózni a nagy kiadók mellé? Nos, olyan nagy cégek, kiadók mellé nehéz önerőből felzárkózni, akik mögött komoly befektetők is állnak, és hetente adnak ki játékokat – gyakorlatilag szőnyegbombázással. Ez a dömping profitot és pénzt hoz a nagy kiadóknak, viszont cserébe teljesen leértékeli úgy általában a kiadványokat, az új megjelenéseket, és az itthoni kreatív játékfejlesztőket. Nem a felzárkózás a cél, hanem valami értékes létrehozása, valami olyan különleges portfólió, ami megkülönbözteti a kiadónkat a tömeggyártástól. Mi szenvedélyes játékosok is vagyunk egyben, az elsődleges cél mindig a játékosok kiszolgálása még jobb játékélményekkel, új ötletekkel, én például imádok felfedezni és vadászgatni új megjelenésű, nagyjából ismeretlen játékokat, amelyek valami különleges élményt nyújtanak. Na, ezeket a játékokat szeretem elhozni komolyabb példányszámban a webshopba, általában még mielőtt itthon megjelenne a nyelvfüggetlen, ámde magyar kiadása…

Hanák Róbert: Mivel dolgoztunk már együtt, ezért egyikünknek sem új a kapcsolat. A Compaya/Gamer Café Kft. mindig figyelemmel kísérté a Vagabund tevékenységeit, új játékai kiadását. Számunkra mindig jó érzés volt hallani, hogy mely új játékok kerülnek a Vagabund gondozásában a piacra.

Az együttműködésből mit fog látni az egyszeri játékos? Közös weboldal, webshop, közös kommunikáció, aktivitások, közös arculat stb.?

Szöllősi Péter: Egyre több lesz a közös kommunikáció, hamarosan közös árubemutató, és ahogy haladunk előre az időben, további közös kiadványok is előtérbe kerülnek majd.

Szöllősi Péter / Vagabund

 

Milyen játékmegjelenések várhatók idén a Compaya/Vagabundtól idén? Ezek közül melyiktől várjátok a legtöbbet, akár pozitív visszajelzésekben, akár eladásszámban?

Szöllősi Péter: Első körben szeptemberben jön a közös kiadványunk, a Királyi áru, a többi még a jövő titka… De annyit mondhatok, hogy nyitott szemmel járjuk a társasjátékvilágot, szemünk az új megjelenéseken és érdekességeken! A Királyi árutól nem bombasikert várok, hanem inkább csak egy gesztus volt a megjelentetése azon játékosok irányába, akik az utóbbi időben csalódottak voltak, mert később csatlakoztak ehhez a kiváló hobbihoz és lemaradtak erről a nagyszerű kis-nagy játékról.

Az új formáció is közzéteszi majd az eladási számait, ahogy a Vagabund tette a tavalyi adataival?

Szöllősi Péter: A Vagabund biztosan közzéteszi, de másra nem szeretném ezt ráerőltetni. Ez egy érdekes szám, kis információmorzsa, arról, hogy hogyan teljesít egy nyelvfüggetlen játék egy kis webshopban, de persze tudjuk, hogy a nagy számok nem itt vannak, a komoly cégek 1-2 milliárd forintos éves forgalmat bonyolítanak le annak köszönhetően, hogy egyre népszerűbb a hobbink. Egy kis érdekesség azért a végére, a shopban még mindig a Burgundy vezet, már több mint 300 doboz elfogyott el csak a kis Vagabundtól. Köszi az interjút és további szép nyarat!

Hanák Róbert: A Compaya/Gamer Café Kft. nem tervezi, hogy az eladási számait közzéteszi a közeljövőben.

 

Hanák Róbert (Compaya) 2020-as megjelenésű, magyar vagy magyar kötődésű kedvencei a Corporate Boardgame-en: Kartográfusok, Kitchen Rush, My City, Schotten Totten 2 – Váratlan várostrom.

Szöllősi Péter (Vagabund) kedvencei a Corporate Boardgame-en: Claim – Na, ki a király?, Eldorádó legendája, Kartográfusok, Patchwork – Téli kiadás, Roundforest, Vigyázz6!

————————–

Az első 15 Unmatched-vásárló ajándék-promókártyát kap!

Megérkeztek a gémer társasjátékok a shopba – Fallout Shelter, Unmatched, Vörös lázadás

×