25. éves a legendás Quake-széria, de még idehaza is csak kevesen tudják, hogy a játéknak egy királynője is van, aki nem mellesleg magyar.

A videojáték-ipar mind megítélésében, mind technológiájában elképesztően sokat fejlődött az elmúlt egy-két évtizedben, ahogyan a női játékosok megítélése is. Igaz, jómagam nem vagyok női gamer, azért az éterben és a lobbykban szétnézve bőséggel találhatunk arra érdemes hölgyet, akik sorra döntik be a videojátékokról általában a férfiak fejében létező tévhitet, mely szerint a gamerek túlnyomó többsége fiú.

Egyre több felmérés és kutatás cáfol rá ezekre a tévhitekre, de elég csak nyitott szemmel járnunk a világban ahhoz, hogy személyesen is meggyőződjünk ezekről. Az azonban sajnálatos tény, hogy megannyi férfi játékos a mai napig nem képes túllátni a szexista képzeteken és sértéseken, melyek általában a női játékosok kompetenciáját és képességeit célozza, firtatja.

Pedig hát ezt is cáfolandó megannyi hölgy tesz nap mint nap tanúbizonyságot arról, hogy sokszor bizony jobb skillekkel rendelkezik a férfiúi társaitól – akár valamilyen streamben, akár az esport keretein belül. Persze vannak ügyetlenebb lányok is, ahogyan béna férfi játékosok is akadnak szépszerivel, de ez is csak azt mutatja, hogy a játékbeli teljesítmény nem korlátozódik és egyáltalán nem függ a nemi hovatartozástól.

1997-ben például John Carmack fogadott egy női Quake játékossal egy olyan Quake versenyről, ahol csak lányok indulhattak.

John Carmack, a Wolfenstein, a Doom és a Quake alkotója ugyanis úgy gondolta, hogy nagyon kevés nő játszik a Quake játékával (meg úgy videojátékokkal) – amely akkorra már az esport előfutára volt. Akkoriban ugyanis felkereste őt egy Anna „NabeO” nevű gamer hölgy, aki felajánlotta neki, hogy szervezne egy kifejezetten női versenyt a Quake köré. A legendás fejlesztőt végül beadta a derekát, és még fogadtak is, hogy összejön-e a verseny indításához szükséges létszám.

1000 dollár saját pénzzel, egy otthoni faxkészülékkel és az id Software és John Carmack nyilvános támogatásával felfegyverkezve Anna munkához látott. Végül több mint 800-an regisztráltak.

A verseny előkészületeiben Anna mindent megtett, hogy a háttérben maradjon, mert hamar gyűlölködő leveleket kezdett kapni. Elmondása szerint teljesen elege lett abból a megítélésből, hogy nem sok nő játszik videojátékokkal, pláne nem Quake-kel. „Ez annyira idegesítő lett, hogy arra gondoltam, össze kéne gyűjtenem egy csapat lányt, hogy alakítsanak egy klánt, és versenyszinten együtt játszanak. Azt hiszem, innen indult a női verseny ötlete is” – mondta Anna a PCGamer-nek. 

Így született meg végül az All Female Quake Tournament, az első kifejezetten női esport torna, melyen később „csak” Quake-királynőjeként emlegetett Takács Kornélia győzedelmeskedett.

Takács Kornélia, az első női Quake és esport bajnok, aki még John Romerót is elverte

Kornélia neve azonban nem csak az AFQT kapcsán lehet ismerős, hiszen a világ egyik első profi esport-játékosa volt, aki korábban részt vett a QuakeCon, a The Frag, a GDC Ten Tournament és a Cyberathlete Professional League versenyein is a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején.

Profi videojátékos pályafutásom az 1997-es GDC játékfejlesztői konferencián kezdődött San Franciscóban. Ez az első verseny igazán különleges volt, mert semmilyen tapasztalatom nem volt akkoriban ezen a pályán. A nyertes játszhatott John Romero, a játék egyik vezető tervezője ellen. Nagyon jó hozzáállása volt a végeredményhez. Az első női bajnokságra sokat edzettem, mint minden versenyre. Nagyon lámpalázas voltam, de sikerült megnyerni. Viszonylag kisebb, de azért fontos verseny volt” – mondta Kornélia az Indexnek adott 2013-as interjújában.

A verseny jelentősége láthatósági szempontból különösen fontos volt. Ez alatt azt értem, hogy akkoriban a jelenleginél még jobban lesújtó véleménnyel voltak a női játékosokról, sokan azt sem tudták elképzelni, hogy egy lány a Quake-el, vagy egy ahhoz hasonló „fiús” játékkal játsszon. A fenti képen is látható hölgyek azonban megmutatták, hogy bizony ők is pontosan úgy pörgetik ezeket a címeket, mint ahogyan bárki más, ha éppen nem jobban.

Kornélia ezután a játékiparban helyezkedett el, egészen pontosan a Call of Duty sorozat készítéséből vette ki a részét. Ha pedig érdekel Takács Kornélia igen kalandos és izgalmas története, akkor mindenképpen hallgasd meg a Checkpoint Podcast róla szóló adását, melyben Grathel és Stökivel vesznek át szinte minden érdekes részletet.

Checkpoint · Checkpoint 3×06 – A magyar lány, aki legyőzte John Romerót

https://leet.hu/termekek/ujdonsagok/

×