Tech/Tudomány

Az új budapesti vízibusz, ami a Duna után a világot is meghódítaná

A budapestieknek aligha kell bemutatni a kétéltű járgányt, ami James Bond szuperautókat megszégyenítő módon gázol bele a folyton nyugtalan Duna vizébe. A sárga vízibusz már egy jó ideje szerves része a fővárosi turisztikának, a statisztikák alapján ugyanis többségében külföldről érkező kikapcsolódni vágyók fizetnek be rá.

Maga a szolgáltatás 2009-ben indult, amikor először csobbant a Dunai habokba a félig busz, félig hajó, ami azelőtt még sehol sem létezett. A sárga járműkülönlegesség azóta átesett egy komolyabb revízión, melyet az ötletet valósággá álmodó Galla Sándor mutatott be egészen frissen.

Swimbus 12.01 – az utakon busz, a Dunában hajó

Kép: Index

Galla Sándor igen különleges helyzetben van, hiszen a világon igen kevesen foglalkoznak hasonló járművek tervezésével és készítésével. Szerinte azért, mert maga a megvalósítása kifejezetten nehéz, mivel kis helyre kell bezsúfolni az összes olyan alkatrészt, melyekkel képes működni szárazföldön és a vízben is.

Ez pedig egyáltalán nem egy egyszerű mutatvány, és hát az erre való szakember is kevéske. Galla úr szerint ezért rajtuk kívül senki nem is épít olyan járműveket, melyek az egész Európai Unióban közlekedhetnek, mint városi autóbusz és mint személyhajó.

„Miután meg kell felelnünk egy busz és egy hajó követelményeinek is, ezért a közúti járműszelvényt kellett alapnak vennünk, ami behatárolta a méretet. 12×2,54 méterbe kellett elhelyeznünk egy közúti és két hajózási motort, három hűtőrendszert, három üzemanyagrendszert, három kipufogórendszert. Ez volt a legnagyobb műszaki kihívásunk” –  mondta  Barta Péter, a kétéltű főtervezője.

A most bemutatott járgány valójában már évekkel ezelőtt kigurult a hamburgi garázsból, a koronavírus-járvány viszont rendesen keresztbe húzta a forgalomba helyezést – lévén nem a turisztika hibernálása miatt nem lett volna értelme. A német támogatással és saját tőkéből elkészült új busz most tett próbakört a Dunán, ami után hamarosan megkezdheti az európai hódítását is.

A kétéltű járműveknek nagy a piaca, több, mint száz vállalkozó cég keresett meg bennünket a világ különböző részéről, hogy szeretne ilyen különleges turisztikai attrakciót vásárolni„- mondta Galla Gábor. Hozzátette, hogy jelenleg a gyártási kapacitások növelése a fő cél, de későbbi tervek között szerepel az európán kívüli licencelés – az öreg kontinenst szeretnék ők lefedni, amire a nagy érdeklődést tekintve elég nagy is az esély.

Ha pedig még ezen is túl gondolunk, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ez a kétéltű technológia kinője turisztikai jellegét, és köznapi használatban is elterjedjen. Extrém példa, de képzeljünk csak el olyan BKV járatokat, melyek így rövidítenének le bizonyos utakat.

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

Több milliárd, a Chrome inkognitó módjában gyűjtött adatot töröl a Google

Bódi Dániel 2024.04.03. - Nem egy párhuzamos dimenzióban, hanem a mi valóságunkban "nyertek meg" egy…

39 perc telt el azóta...

Ezekkel a játékmódokkal startol a Warzone Season 3: itt a Rebirth Ranked

2024.04.03. – Április harmadikán hivatalosan is elstartolt a Warzone és a Modern Warfare III harmadik,…

2 óra telt el azóta...

Sosem volt még ilyen olcsó hazánkban az RTX 4070 Super, de nem árt sietni

2024.04.03. – Az Nvidia 2024 januárjában jelentette be a "Super" kártyáit. A 4070 Super és…

2 óra telt el azóta...

Tovább nehezítik a Counter-Strike 2 skin cseréket, rengeteget kell várni

2024.04.03. – A Valve 2013 augusztusában élesítette a CS:GO Arms Deal nevet viselő frissítését. Talán akkor még…

3 óra telt el azóta...

Előbb érkezhet a PCIe 7.0, mint gondoltuk: ezért szólhat igazán nagyot

2024.04.03. – Manapság, ha a PCIe csatlakozó kerül szóba, akkor leginkább két szabvánnyal találkozhatnak a…

3 óra telt el azóta...

Több mint 20 Warzone fegyvert érintenek a Season 3 nerfek, buffok

2024.04.03. – A Warzone játékosok közel két hónapja élvezhették már a Modern Warfare III és…

3 óra telt el azóta...