A Netflix hamarosan beszáll a videojátékok nem kicsit telített piacába, Ethan Levy TETRIS fejlesztő pedig részletesen leírja, hogy milyen lehetőségeik vannak.

A Netflix szinte bombaként robbantotta a hírt, miszerint hamarosan beszállna a videojátékok piacára. A bejelentésen túl azonban semmit nem tudunk a Netflix Gaming projektről, de elméletben már nagy erőkkel kutatnak a divízió vezetője és látnoka után, aki majd kijelöli számukra a követendő és busás haszonnal kecsegtető utat.

A legnagyobb kérdés viszont az, hogy mindezt mégis hogyan tervezi, és miért ilyen későn? 2021-re ugyanis tömve vagyunk videojátékos szolgáltatásokkal. Kezdetnek ott van a piacvezető Xbox Game Pass, de a Sony PlayStation Now, a GeForce Now, a Google Stadia, az Amazon Luna is remek alternatíva lehet. Aztán ott van a két mobilos nagyágyú is az Apple Arcade és a Google Play Pass személyében, akikkel az előbbiekhez hasonlóan közel lehetetlennek tűnik a küzdelem a saját pályájukon.

Persze a történelem során láttunk már hősies harcokat (és halálokat), Dávid például le is győzte végül Góliátot. Az emberek pénzéért és bizalmáért való küzdelem azonban egy teljesen más pálya. Ezen elmélkedett kicsit Ethan Levy a TETRIS egyik fejlesztője, aki a Deconstructor oldalán írt arról, hogy milyen lehetőségei vannak a Netflixnek, ha tényleg be szeretne törni a videojátékok iparába és világába. A továbbiakban az ő véleményét olvashatjátok magyarul.

A Netflix Gaming fejlesztői szemmel, avagy hogyan lehet a Netflix a játékok Netflixe?!

Netflix y el cambio de tendencia en el consumo de contenidos » Enrique Dans

Milyen irányokat vehetne a Netflix?

First-party játékfejelsztés, vagyis a Netflix belső csapatokat hozhat létre vagy vásárolhat meg, hogy az alapoktól kezdve saját játékokat hozzanak létre.

Egy stúdió felépítése és egy játék kiadása lassú és költséges folyamat, főleg úgy, hogy a Netflixnek ezzel egyidejűleg ki kellene építenie a kiadói képességeit is. Ahogy a költségek minden egyes új alkalmazottal növekednek, úgy nőnek az elvárások is. Számos szórakoztatóipari szervezetet láttunk már összeomlani e nyomás alatt akkor, amikor kiadják első játékaikat, amelyek csupán jók, de nem nagyszerűek.

Third-party megoldás, vagyis a Netflix létrehozhat vagy megvásárolhat egy komplett kiadói szervezetet, amely a Netflix márkanév alatt finanszírozza és adja ki a játékokat. 

Egy kiadói szervezet kiépítése és a stúdiók megtalálása nagyobb kihívás, mint gondolnánk, az igazi kihívás viszont a külső stúdiókkal való, kölcsönösen előnyös szerződéskötés. A legtöbb kiadói szerződés akkor bukik el, amikor a kiadott játék sikeres lesz (feltéve, hogy a játék ingyenes).

Ekkor a fejlesztők túlóráznak a tartalom előállításáért, de nem látják a befektetéseik megtérülését, mivel a bevételeket a további növekedésre költik. Ezen a ponton jellemző, hogy a fejlesztő elkezdi a fejlesztést zsákbamacskázni, ami a következő két eredmény egyikéhez vezet: a kiadó vagy felvásárolja a játékot/fejlesztőt, vagy a játék lezs egyre rosszabb, mivel a kiadó nem fektet bele többet. Más szóval, a 3rd party kiadás, ha sikeres, 1st party fejlesztéshez vezet.

Licencelés, vagyis a Netflix létrehozhatna egy olyan csapatot, amely arra szakosodik, hogy más játékfejlesztők számára licenceli a tulajdonukat. Erre példa a Rainbow 6 Siege-ben található La Casa de Papel esemény.

Ez egy olyan alacsony kockázatú, de alacsony megtérüléssel járó lehetőség, ahol az IP-tulajdonosa egy minimális garancia mellett részesedést kap a játék bevételéből, miközben csak egy jóváhagyási folyamatot kell lefolytatnia a fejlesztés során. Eddig csak néhány IP-nek volt érdemes ilyen erőfeszítéseket tenni: a Marvelnek és a Harry Potternek.

Ezek a játékok lehetnek prémium, free-to-play, vagy előfizetéses alapúak, ahogyan célozhatnak konzolt, PC-t, vagy mobilplatrofmokat is. A Netflix számára legjobb választás csak attól függ, hogy mik a céljaik, és hogyan kívánják kihasználni versenyelőnyeiket piacon. A The Information portál szerint a 3rd party + mobil + előfizetéses modellt fogják követni, de ez is csak egy lehetőség a sok közül.

Netflix for sure has all the money and the customers to execute big on their gaming strategy. Though same was said of Amazon…

Miért szállna be a Netflix a játékiparba?

A Netflix is ugyanolyan részvénytársaság, mint bármelyik másik, és a videojátékokba való invesztálás a még több pénzszerzés érdekében történik. De tekintve a főirányt, a streaminget, többféleképpen is lehetne értelmezni egy játékrészleg létét.

Például a Prime Gaminghez hasonlóan – amely havi rendszerességgel kínál ingyenes játékokat és ingyenes játékon belüli tartalmakat az Amazon Prime előfizetőknek – a Netflix Gaming egy olyan értéknövelő szolgáltatás lehetne, aminek egyetlen célja, hogy a meglévő előfizetőket még tovább megtartsa.

Minden Netflix-előfizető hozzáférhetne egy ingyenes mobiljátékból álló könyvtárhoz. Amikor egy felhasználó az előfizetés lemondásán morfondírozik, azt gondolja majd, hogy „nem csak a Vaják következő évadáról maradok le, de a The Old Guard: Undying Bullets-et sem játszhatom majd„. A végén aztán úgy döntenek, hogy még néhány hónapot adnak az előfizetésüknek.

A magasabb csomagra játszás?

Netflix-előfizetés: árak, regisztráció - Cinemazing

A Netflix különböző előfizetési szinteket kínál, az Egyesült Államokban például van havi 9 és 18 dollár közötti csomag. A Netflix Gaming szolgáltatás egy újabb rubrika lehetne a Netflix Premium előfizetés leírása között, amiért nemcsak nagyobb felbontást kap az ember, hanem hozzáférést a 100+ mobiljátékból álló, bővülő játéktárukhoz is.

Bevételi játék?

A bevételhez vezető legközvetlenebb út az, ha a Netflix létrehoz egy új játékrészleget, hogy az emberek közvetlenül a játékokra költhessék a pénzt – akár prémium termékek vásárlásával, játékon belüli vásárlásokkal, egy további előfizetési szolgáltatással, akár a játékfejlesztőktől beszedett licencdíjakkal. Nekem ez a modell tetszik a legjobban, mert ez nem egy táblázatkezelős játék a létezés és a költségvetés igazolására, hanem egy önálló vállalkozás, amely vagy elsüllyed, vagy úszik a pénztermelő képessége alapján.

Mi kell ahhoz, hogy a Netflix versenyben legyen?

Megérkezett az Apple Arcade - 1. rész - Alkalmazások - Játékok

Képzeljük el, hogy versenyezni szeretnének az Apple Arcade-dal, ami több mint 180 játékhoz kínál hozzáférést havi 5 dolláros áron. 2022-ben tervezel piacra lépni, így feltételezhetjük, hogy az Arcade addigra már valahol 250 játékot kínál majd. Ha fele ekkora mennyiségű tartalomra van szükséged ahhoz, hogy egyáltalán versenyképes legyél, akkor tételezzük fel, hogy 125 játékot próbálsz elkészíteni, darabonként átlagosan 2 millió dollárért (de valószínűleg többért), plusz a marketing, a folyamatos támogatás és fejlesztés – és ezt csak a kezdéshez.

Szükséged lesz kiadói részlegre is, hogy irányítsd ezeknek a játékoknak a készítését, miközben versenyzel az Apple Arcade, a Google Play Pass, az N3TWORK, a Tilting Point, a Scopely óriásokkal is, hogy a tehetséges, mobiljáték-fejlesztők korlátozott számú csoportjával dolgozhass. A kezdeti befektetésed valahol 250-300 millió dollár körül mozog, hogy elindíthass egy olyan szolgáltatást, aminek a tartalma csupán fele akkora, mint az Apple Arcade-é.

Ha már elindítottad a szolgáltatást, a közönséged megtartása érdekében fenn kell tartanod az érdeklődést is, ráadásul új játékokat is kellene készítened, készíttetned. Plusz a versenytársad havi 5 dollárban határozta meg az árszabását. Szóval tippeljük egyet és mondjuk, hogy évi 250 millió dolláros befektetéssel kell számolnod, hogy versenyképes maradj az Apple Arcade-del/Google Play Pass-szal úgy, hogy közben több aktív előfizetést is kell eladnod, mint nekik, hogy fedezni tudd a játékfejlesztésbe, a kiadásba, az élő működésbe és a marketingbe történő azonos mértékű befektetést.

A felvázolt üzleti modellnek közel 6 millió teljes éves előfizetőt kell generálnia ahhoz, hogy a működési költségek megtérüljenek, nem is beszélve arról, hogy a kezdeti beruházás megtérüljön és nyereségessé váljon.

Véleményem szerint ez bármelyik vállalat számára herkulesi feladat lenne, nem is beszélve arról, hogy egy olyan streaming médiavállalatról van szó, aminek nincs játékfejlesztési infrastruktúrája és tapasztalata. Persze, lehet, hogy elfogult vagyok a free-to-play mobiljátékok terén szerzett évtizedes tapasztalatom miatt, de véleményem szerint, ha a Netflix nagyban akar versenyezni, akkor a természetes megoldás számukra a saját free-to-play franchise-ok gyártása, nem pedig a streaming üzletágukban használt, már megszokott előfizetéses csomagok.

Már a gaming piacban is gondolkodik a Netflix - TechWorld

Mik a Netflix versenyelőnyei?

Bár a játékokkal kapcsolatos tapasztalati szintje meglehetősen alacsony, ha hajlandóak hosszú távú befektetést eszközölni egy játéküzletág kiépítésébe, a Netflix olyan óriási előnyökkel indul, amelyeket bármelyik játékgyártó megirigyelne. A hosszú távú alatt évtizedek hosszúságát értem, ami az egyetlen módja annak, ahogyan egy vállalatnak a játéküzletágba való belépéshez viszonyulnia kellene.

Én személy szerint 10 éve vagyok Netflix-előfizető, és várhatóan legalább a következő évtizedben is az leszek. A Netflix hihetetlenül ragaszkodó egy szolgáltatás, és egy nemrégiben Eric Seufert osztotta meg az adatokat, mely szerint az előfizetésük elvándorlási aránya hihetetlenül alacsony, 2,5%-os. Ami pedig még ennél is fontosabb, hogy egy „bölcsőtől a sírig tartó”, többgenerációs, családi szolgáltatásról van szó. A kisgyermekeim nem akarnak TV-zni, helyette inkább a Netflixet néznék. A legtöbb nagy márkát, amiket szeretnek – Transformers, My Little Pony, How To Train Your Dragon, Barbie, Voltron – a Netflixnek köszönhetik, és ahhoz sem kell sok idő, amíg a gyerekeim a Netflix ajánlásainak köszönhetően megismerkednek a Pokemonnal, a Power Rangersszel, a Legóval és a Jurassic Parkkal.

Ha van időd, pénzed és víziód, hogy hosszú távon fektess be, akkor ez a bölcsőtől a sírig tartó kapcsolat az, ami – megfelelően kivitelezve – a Netflixet a világ legnagyobb játékgyártó cégévé teheti.

Stranger Things 3: The Game' Delivers More Than Just the TV Show - Variety

Marketing

A marketing a nap legfontosabb valutája, és a Netflix egy olyan platform tulajdonosa, amely millióknak jelenít meg képanyagot minde egyes nap az egész világon. A Netflix felhasználhatná ezt arra, hogy segítse a saját tulajdonú játékmárkáit és tartalmait eljuttatni az előfizetőihez…anélkül, hogy dollármilliókat kellene kiadni a Facebooknak és a Google-nek a reklámmegjelenésekért. Ez olyan előny, amelyet egyetlen más vállalat sem tud olyan mértékben elmondani magáról, mint a Netflix.

Tudják, mit szeretsz!

Ismétlem, a Netflixnek nincs szüksége a Facebook algoritmusaira ahhoz, hogy kitalálja ki szereti a szuperhősöket és ki a fantasy-t. Ők már tudják jól. Akkora rálátásuk van erre, amelyek olyan új IP-k készítéséhez vezethetnének, amilyenek egy hozzám hasonló játékkészítőnek talán soha nem is jutnának eszébe.

De mi a helyzet a Netflix saját címeivel?

Úgy gondolom, hogy a Netflix legnagyobb gyengesége a játékokkal kapcsolatban az, hogy nem nagyon rendelkezik sok játékra is alkalmas IP-vel. Ugyan a Netflix rengeteg műsort és filmet forgalmaz, egyáltalán nem egyértelmű, hogy melyik ténylegesen az övék. Például a Voltron egy Netflix-original, de vajon a Netflix rendelkezik-e a Voltron-játékhoz szükséges jogokkal? A Netflix nagysikerű Narcos című sorozatából több játék is készült, de a Narcos: Rise of the Cartels stáblistájában meg sem említik a vállalatot, amiből arra következtethetünk, hogy ők a forgalmazók, de nem rendelkeznek az IP tulajdonjogával.

Netflix is seriously flirting with a push into video games — Quartz

A Netflixnek világokra van szüksége!

Star Wars, X-Men, Bosszúállók, Igazság Ligája, My Little Pony, Transformers, Dungeons & Dragons, Dragon Ball Z, Disney hercegnők, Sonic, Mario, Pokemon, Hello Kitty, Harry Potter. Ezek mind olyan licencek, amelyek nem csak játékokat, hanem könyveket, képregényeket, pólókat, játékokat, gyűjtőkártyákat, fogkrémeket, partiképeket, gyűjtőfigurákat és mindent, ami a kettő között van.

Véleményem szerint a Netflixnek ezt az utat kellene követnie, mert csak a játékokra való terjeszkedés túlságosan is korlátozott. A Netflixnek ehelyett egy több évtizedes miszión kellene elindulnia, hogy új, karakterekben gazdag, licencbarát világokat építsen, amelyeknek a videojátékok csak egy részét képezik. Konkrétan az animációs szórakoztatásra kellene összpontosítaniuk, amelyet hatékonyan lehet éveken át sorozatba rendezni, és felfelé és lefelé bővíteni a korosztályt az animációs és élőszereplős tartalmak keverékével.

Ha én lennék a Netflix, a válaszom arra, hogyan csináljunk játékokat, az lenne, hogy olyan licencüzletágat építünk, amely minden platformra és minden értékesítési modellre kiterjedhet, legyen az first party, third party vagy teljesen licenc alapú fejlesztés. Ahhoz, hogy licencüzletet építsünk, nem csak úgy fogunk 600 millió dollártés szórjuk el egy sor mobiljátékra. Fogunk 600 millió dollárt, és teljesen új világok kiépítésébe fektekjük.

Robotok, világűr, szuperhősök, varázslók, yokai, fantasy, dinoszauruszok, autók, katonaság, harcművészetek, hercegnők, népszerű lányok és pónik. Nem rakétatudomány kitalálni a nagy játékpotenciállal rendelkező generációs márkák témáit. Szóval azzal kezdeném a Netflix Gaming kezdeményezést, hogy azt csinálnám, amihez a Netflix a legjobban ért, és készítenék egy csomó műsort. Konkrétan csak első évadokat készítenék egy sor karakterekben gazdag rajzfilmet, kifejezetten gyerekeknek és tinédzsereknek, amelyek mindegyike egy 20 éves terv köré épülne.

Használd a tartalomkészítő szupererődet, hogy 20 teljesen új első évadot készíts. Használd a platformmarketing szupererődet, hogy ezeket mindenütt láthatóvá tedd. Használd a több évtizedes kapcsolati szupererődet, hogy az animációs és élőszereplős kínálat kombinációjával bővítsd azokat, amelyek éveken át népszerűek maradnak.

Hamarosan a játékkiadók egymás ellen fognak harcolni, hogy elkészíthessék a játékaidat, ahogy a játékgyártók is harcolni fognak a játékaid gyártásának jogaiért. A Netflixnek minden megvan ahhoz, hogy a következő Disney legyen, már csak a játékkész világok hiányoznak.

A cikk Ethan Levy írása, amit teljes terjedelmében a Decontructor oldalán olvashattok el.

https://leet.hu/?s=redemption&post_type=product

×