A Kaspersky a Safe Kids szülői alkalmazásával megmutatja, hogy a világ fiataljai mit csinálnak és mikre keresnek legtöbbet az interneten.

Az elmúlt 1-másfél évben ugyan szervesen átalakult a mindennapi életünk – legyen szó vásárlásról, oktatásról, vagy a családdal és barátokkal való kapcsolattartásról -, a digitális tartalomfogyasztási szokásaink alapvetően nem változtak meg, csupán több időnk lett rájuk.

Ezt kihasználva a Kaspersky úgy gondolta, hogy most pontosabb képet kaphatunk a gyerekek internetes tevékenységeiről, érdeklődési köreiről és/vagy azok változásáról, ezért a Safe Kids szülői alkalmazásának használói által – és beleegyezésével természetesen – egy pontos térképet készítettek a fiatalok digitális aktivitásáról.

A legnépszerűbbnek a szoftvert, audiót vagy videót kínáló oldalak bizonyultak (44,38%), rögtön utánuk pedig az internetes kommunikációra szolgáló webhelyek (22,08%), a számítógépes játékok (13,67%), illetve az online boltok, bankok és pénzügyi rendszerek (13,46%) következnek. A lista ezen alakulása aligha lehet meglepő, hiszen a gyerekek az iskolai és közösségi életüket is a digitális térben élték.

A szoftveres bontásban a Youtube az abszolút uralkodó, utána nem túl szorosan a WhatsApp és a TikTok, majd a különösen hirtelen népszerűvé váló Brawl Stars és Roblox játékok jönnek – de az első tízbe még két másik játék is beverekedte magát: az Among Us és a Minecraft.

Ami a videojátékokat illeti, világszerte a Minecraft (22,84%), a Fortnite (6,73%), a Brawl Stars (6,34%), a Roblox (3,82%) és az Among Us (3,8%) a sláger – a legnépszerűbbnek azonban a Roblox bizonyul, ami az egyetlen olyan játék, amely a világ minden országában megtalálható a top10-ben.

Egy külön érdekességet is kapunk, ugyanis azt is sikerült megállapítani, hogy a gyerekek Kazahsztánban játszanak legtöbbet PC-n (26,01%), őket a brit gyerekek követik (19,4%), a legutolsó helyen pedig az indiai fiatalok állnak, ahol mindössze 5,08%-uk játszik számítógépről. 

A Youtube-on belül kiderült, hogy a fiatalok rendkívül sok zenét hallgatnak és/vagy klipeket néznek, melyek a teljes keresések 17,35%-át teszik ki. Ha pedig zene, az internetes keresésekből az is kiderült, hogy legtöbbet a világ két leghíresebb K-POP csapatára, a BTS-re és a Blackpinkre keresnek rá, őket pedig Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott, illetve a „phonk” zenei műfaj követi. Érdekes lehet azonban, hogy a zenei trendek fő meghatározója a TikTok.

Természetesen sokat keresnek rajzfilmekre is, melyek a teljes videokeresések több mint felét, 50,21%-át teszik ki. Itt a szülők számára aligha lesz meglepetés, az első helyen ugyanis a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a másodikon a Rejtélyek városkája (Gravity Falls), harmadik pedig a kedves Peppa malac lett.

A sok helyütt streamingen kikötött „mozifilmek” és sorozatok között a Godzilla Kong ellen, Zach Snyder: Az Igazság Ligája és a Marvel-féle WandaVision voltak a legnépszerűbbek, de Netflixet is többet néztek, ahol a Cobra Kai és a Stranger Thing sorozatokra voltak a legkíváncsibbak.

Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir | Netflix

A modern gyerekek már egészen fiatal koruktól kezdve kütyükkel a kezükben nőnek fel, így sokkal gyorsabban alkalmazkodnak a digitális térhez és sokkal gyorsabban sajátítják el az új technológiákat” – mondta Anna Larkina, a Kaspersky webes tartalomelemzési szakértője. „Látjuk, hogy a TikTok rövid idő alatt az egyik fő trendteremtővé vált a gyerekek körében, és továbbra is fenntartja a figyelmüket. Ugyanakkor a YouTube nem veszített teret, és továbbra is vezető helyen áll a gyerekek körében, részben a videók hatalmas választékának köszönhetően, a videojátékok „let-play”-jétől kezdve, amelyek egy videojáték végigjátszását dokumentálják, egészen az ismeretterjesztő előadásokig és klipekig.”

A TikTok továbbra is egyértelműen az egyik legnépszerűbb alkalmazás a fiatalok körében, viszont egyre inkább kezd átalakulni a tematikája. Már nem csak rövid videóklipeket és playbackeket nézegethetünk, hanem egyre több oktató jellegű és kreatív tartalmat is, melyek egyre népszerűbbek lesznek. Itt viszont szinte minden technikai munka a gyerekre hárul, ő az operatőr, a színész, a rendező, a vágó – és úgy az egész stáb egy személyben, ami a szakértők szerint több gyakorlati készség fejlődését is segíti.

Ha megismerjük és elemezzük azt, hogy mi érdekli a gyerekeket az interneten, az segíthet nagyobb figyelmet fordítani a biztonság kérdésére. Ha a szülők tudják, hogy milyen zenét hallgat a gyerek, kik a kedvenc bloggerei, vagy milyen játékokkal játszik, akkor megerősíthetik a gyerekkel ápolt bizalmi kapcsolatot. Például készíthetnek együtt egy TikTok videót. Ezzel a szülők azt is elősegíthetik, hogy a gyerekek megvédjék magukat a potenciális online veszélyektől” – mondta Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója a kutatás eredményeire utalva.

https://leet.hu/termekek/ujdonsagok/

×