Tech/Tudomány

Nincs több trükk! – Kiderült hogyan működik az Instagram algoritmusa

Nagyon sokakat mozgat az a kérdés, hogy a közösségi portálok, a TikTok, a Facebook, vagy az Instagram háttérben futó algoritmusa milyen szempontok alapján rakja elénk a látott tartalmat – és zár vele tulajdonképpen egy digitális buborékba. Persze sok dologra a felhasználók az évek alatt már maguktól is rájöttek, most az Instagram egyik vezetője, Adam Mosseri öntött tiszta vizet a pohárba, és leplezte le a rendszer működési elvét egy blogbejegyzésében.

Az Instagram nagyjából 5 évvel ezelőtt váltott módszert, amikor a kronologikus feedről – vagyis az időrendi megjelenésről az algoritmusra váltott. A szakember azzal kezdi az ismertetést, hogy alapvetően nem feltétlenül algoritmus dönti el, hogy mit látunk és mit nem. Bizonyos kódok rangsorolnak, pontoznak tartalmakat és embereket-profilokat.

Ennek az lenne a célja, hogy olyan fotókat és videókat lássunk, amelyek a barátainktól, a családtagjainktól és azoktól származnak, akikhez a legközelebb állunk.

Minden egyes posztot a belőlük kinyert információk és jelek alapján rangsorolnak, de Mosseri szerint bizonyos tartalmak népszerűségét is figyelembe veszik, ahogyan profilozzák a közelmúltbeli aktivitást és az interakciókat is. Az Instagram ezután arra használja fel ezeket, hogy pontosan megjósolja, mennyire valószínű, hogy elidőzünk, kommentelünk, lájkoljunk és/vagy lementünk egy posztot.

Minél nagyobb a valószínűsége, hogy kivált belőlünk valamit, annál nagyobb eséllyel dobja fel nekünk – ami így akár egyre feljebb/előrébb is kerülhet.

A bejegyzésben Mosseri megemlíti még a hírhedt árnyéktiltást is, bár erről sokat sajnos nem árulhatott el. Csupán annyit tudhattunk meg, hogy jelenleg is prioritásként kezelik a dolgot, most például egy olyan újításon dolgoznak, amivel a felhasználókat tudják tájékoztatni az ilyen tiltásokról (miért történt, kit és hogyan érint).

Ha erről neked is a Black Mirror idevágó része ugrik be, sokat nem is tévedsz. A közösségi portálok célja az, hogy a lehető legtöbb időd kösse le, amit csak úgy tehet meg, ha folyamatosan olyan tartalmakkal bombáz, amelyekkel reakciókat vált ki. Ez természetesen nem a világuralmi törekvéseikkel ágyaznak meg, csupán közvetlen üzleti érdekük, hiszen így sokkal hatékonyabban tudják értékesíteni a reklámfelületeiket.

Ez persze sokaknak egyáltalán nem tetszik, sőt, a módszer miatt kialakult un. buborékokat teszik felelőssé az egyre jobban polarizálódó véleményekért, társadalmakért.

Bódi Dániel

Korábbi cikkek

Ez a fegyver lehet a Warzone Season 3 legnagyobb nyertese

2024.04.01. – Már csak néhány nap választ el minket a Warzone és Modern Warfare III…

3 óra telt el azóta...

Kiderült, hogy mikor kerül ki a 28 éves Wordpad a Windowsokból

2024.04.01. – Nem titok, hogy a Microsoft folyamatosan igyekszik formálni a Windows 11, de még…

3 óra telt el azóta...

Remekeltek a magyarok a Counter-Strike 2 első Major versenyén

2024.04.01. – Március 31-én véget ért a Counter-Strike 2 első Major eseménye. Körök kimenetelét is befolyásoló bugokban,…

3 óra telt el azóta...

Tényleg hatalmas ugrással érkezhet az AMD Ryzen következő generációja

2024.04.01. – Az AMD jelenleg még két foglalatot is életben tart. Bár már 2022 őszén…

3 óra telt el azóta...

Imádni fogod Rebirth újítását, ha utálod az unalmas Warzone meccseket

2024.04.01. – A Warzone játékosok már hatalmas lázban égnek, hiszen április harmadikán startol az új…

4 óra telt el azóta...

Szex, idegen paraziták és Semmelweis doktor – Bődületes áprilisi film és sorozatkínálat a Netflixen

Bódi Dániel 2024.04.01. - Nem mintha eddig lehetett volna okunk a panaszra, de úgy tűnik…

6 óra telt el azóta...