Botond Márton a Twitchen TheMartinStark néven gyárt gaming tartalmat a követőinek. Martin mellette retusőr, akinek sok feladata lehet egy adott fotóval.

Az elmúlt években is folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend a fotós szakma, ehhez pedig hozzátársul a digitalizáció fejlődése is. Én, mint laikus, nem feltétlenül tudnám megmondani egy fényképről, hogy abban mennyi digitális utómunka van, mennyire nyúltak hozzá photoshopban , ahogy azt sem, hogy egyes elemei hogyan születnek például egy termékfotónak, reklámfotónak vagy éppen egy portrénak.

Pedig a legtöbb ilyen kép, akár napok munkáját is magában foglalhatja, amiről nem is gondolnánk, milyen komoly háttértudás szükséges, mire eljut például egy újság címlapjára.

Itt jöhet a képbe egy retusőr, akinek sok feladata lehet egy adott fotóval.

 

Fotó: Gregus Máté

Botond Mártont, akit most elkaptam egy interjú erejéig, Twitchen volt szerencsém megismerni, ahol TheMartinStark néven gyárt gaming tartalmat a követőinek. Sokszor mesélt közben érintőlegesen a magánéletben végzett munkájáról, ami a fotók mögötti háttér és utómunkákról szól. Ez a foglalkozás pedig, akár a konkrét fotózás, akár a retusőri és egyéb grafikai munkák sok esetben összeköthető a gamer világot kedvelő közösséggel is, így Marci szívesen válaszolt nekünk, betekintést adva ezzel azon olvasóinknak, akiket érdekel ez a világ.

Pontosan mikor és milyen feladatokkal keresnek retusőrt a megrendelők? Mi a leggyakoribb munka, amit ilyenkor végezned kell?

-Eléggé változó tud lenni mikor kerülök képbe egy-egy projektnél. Van, amikor már az elején egyeztetnek velem is, de előfordul, hogy menet közben csatlakozom a produkcióhoz. Az ok nagyon változó: minőségben szeretnének jobbat, esetleg szoros határidő van a projektre, vagy olyan kérés-elvárás van, amit ők nem tudnak megoldani.

A feladatok nyilván attól függnek, hogy milyen képről is van szó. Másra kell figyelni egy termék, és másra egy portré esetén, de amivel legtöbbször én foglalkozom, az az emberábrázolás valamilyen formája. Így a leggyakoribb kérés például a szép, természetes bőr retus szokott lenni. Szerencsére lassan itthon is kezdenek rájönni a megrendelők, hogy a 90-es években divatos porcelánbőr nem trendi már.

Említetted, hogy nem minden esetben te vagy az ,,utolsó állomás” egy kép véglegesítésében. Egy nagyobb projektnél hány ember dolgozhat egy adott fotón?

-Természetesen ez is nagyon változó lehet. Ha nem nézzük a kép elkészítésénél lévő stábot, csak hogy az elkészült kép kinek a kezén megy keresztül valamilyen okból, akkor átlagosan körülbelül 3-4 ember, vagy akár több is dolgozhat az adott fotóval. Nyilván egy közepes vagy nagyobb webshop képein bőven több ember tevékenykedhet ezen kívül is.

Fotó: Papp Évi & Schneider Zoltán

Fotó: Papp Évi & Schneider Zoltán

Van külön bejáratott program a retusőri munkákhoz, vagy igény szerint változó, hogy miket használsz?

-Programok szempontjából nyilván a legelterjedtebb az Adobe Photoshop. A nyersképek feldolgozására sokan használják az Adobe Lightroom-ot, bár szerintem erre a Capture One sokkal jobb választás. Pár éve megjelent az Affinity nevű program, mint alternativa a PS-sel szemben, és az is teljesen működőképes. Ki mit szokott meg és mivel tudja megcsinálni a feladatot. Azt gondolom, a végeredmény a lényeg.

A retusáláson kívül is foglalkozol néha fényképészettel. Például az itt látható órás termékfotód több szempontból is érdekes. Mesélnél kicsit az elkészítéséről és a végeredményről?

-Jó pár év aktiv fotózás után váltottam a retusra, de néha meg-meg fordulok még a kamera mögött is, de már csak nagyon ritkán. Ez a kép, még az aktívabb időszakomból van. Volt egy ötletem egy órás termékfotóra, igy szóltam egyik ismerősömnek, aki ,,gyűjtő” és adott egy órát a koncepcióhoz.

A kép igazából a nappalimban készült. Vicces volt, mert egy fecskendőből nyomtam a vizet a kamera előtt. Nem állítom, hogy nem volt a fél nappali vizes. A kép utólag lett összeillesztve, korrigálva, és így vagy 47 külön kép van ebben az egyben összerakva. Az óra számlapja maga körülbelül 25 kép, és külön fotóztam a vizcseppeket és a ,,csobbanást” is. Amikor posztoltam ezt Instagramra, megtageltem az óramárka oldalát rajta. Pár héttel később megkerestek a cégtől, és abban az évben én készítettem a karácsonyi kampány képeiket.

Fotó: Botond Márton

Melyek szerinted a legnehezebb feladatok, vagy a leginkább időigényes dolgok, amivel találkozhatsz a retusőri munkáid során?

-Személy szerint a hajretus az egyik leginkább nem kedvelt feladat. Nagyon időigényes és szöszölős meló ha utómunkában kell “kifésülni” a hajat (gondoljunk például egy hajfesték dobozán lévő képre). De egy-egy nagyobb ruhagyűrődés kivasalása is tud időigényes lenni, főleg ha olyan textúrával vagy mintával van dolgunk. Ami még trükkös és időigényes tud lenni, azok a hátterek teljes kicserélése.

Melyik munkád az, amiről szabad említést tenni és számodra a legnagyobb élmény volt benne dolgozni?

-Huha… több olyan anyag van amire jó érzéssel gondolok vissza, hogy részese lehettem. Csak hogy mondjak párat hirtelenjében, a 2019-es Joy címlap anyag, a 2020-as Allee karácsonyi kampány képek, ezeket Gregus Máté fotózta. A Papp Évi és Schneider Zoltán által fotózott Daalarna és Sugarbird Czukormadar kampányok, vagy Hrotko Bálint által fotózott amazon audible kampány. De tényleg nehéz egy-egy anyagra rábökni, mindegyik valami más miatt volt emlékezetes.

Fotó: Gregus Máté

Milyen alaptudás szükséges, ha valaki hasonló szakmát szeretne elsajátítani? Mik az első lépések, amit javasolnál erre az útra?

-Kimondott retusőri képzésről én nem tudok. Igazából mint szakma, itthon nem is nagyon ismert. Sokszor egybemossák a grafikusokkal, ami azért más.

Az első és legfontosabb a türelem, kitartás és a részletekre való odafigyelés. Nyilván a photoshop ismerete is elég fontos. De rengeteg oktató anyag érhető el youtube-on is akár különböző tutorialok formájában. Ehhez viszont nem árt az angol nyelvtudás, lévén a legtöbb, valóban jó anyag ezen a nyelven található. A látásmódunkat és a megfigyelőképességünket folyamatosan érdemes tréningelni. Elemezzünk képeket, mit hogyan csinálhattak, satöbbi. Illetve segítség tud lenni, ha fotózás terén vannak már ismereteink.

Hogyan kerültél a retusőri életből a streaming és gaming világába?

-Igazából gyerekkoromban sokat gamingeltem. Ez egészen egyetemig azért jelen volt az életemben. Aztán megfelelő gép és konzol hiányában youtube-on követgettem ezt a világot. Munka közben kezdtem el hallgatni különböző játékok bemutatását és végigjátszását, innen pedig egy lépés volt a streamek hallgatása. Aztán jött egy gondolat, hogy kipróbálnám magam ebben én is, egyrészről kíváncsiság, másrészről önfejlesztési céllal csaptam bele. Jelenleg game végigjátszásokkal foglalkozom, egyfajta variety csatornaként.

Streamerkedésben illetve hasonló tartalomgyártásban ugyancsak hasznos lehet, ha valaki ért mondjuk a Photoshop-hoz. Minden grafikai dizájn munkát te csináltál a csatornádra?

-Azért nem teljesen. Van pár dolog, amit én is kiadtam, de maga a képi világ és a megjelenés az én agyszüleményem. Fontos szerintem, hogy legyen egy képvilág, vagy ,,brand” , ha úgy tetszik, amivel azonosítani tudnak. Ezért nem jó szerintem gyakran változtatgatni a dizájnt. Bár sosem vagyok teljesen elégedett én sem, és mindig van, amin tudnék javítani. Dehát ez visz előre azt gondolom, a jobbra való szakadatlan törekvés.

Köszönjük a válaszaidat! Találkozunk a streameden.

Marci Twitch csatornáját valamint a retusőri weboldalát az alábbi linkeken érhetitek el:

https://www.twitch.tv/themartinstark

http://martonbotond.com/

A borítókép: Papp Évi & Schneider Zoltán

https://leet.hu/termekek/pc/pc-hardver/pc-videokartya/

×