Jó az öreg a háznál.

A CS:GO és a VALORANT egyaránt napjaink legnépszerűbb FPS játékai közé tartozik, így nem meglepő, hogy a két lövölde gyakori összehasonlítgatás tárgyát képezi. A Valve és a Riot Games fejlesztése között, már mi is többször párhuzamot vontunk, így például egy hónappal ezelőtt arról írtunk, hogy mi az az öt dolog, amit a CS:GO átvehetne a VALORANT-tól. Ezúttal pedig jöjjön egy inverz összevetés,

nézzük meg, hogy a CS:GO mely szempontok alapján jobb még mindig a VALORANT-nál!

Inspirációként szolgált

Elég sokat nyom a latba az a tény, hogy a Riot Games a vetélytárs Valve játékára alapozott és rengeteg ötletet a CS:GO-ból merített. Eleinte a VALORANT-ot a legtöbben a CS:GO és az Overwatch szerelemgyerekének tartották, némi Rainbow Six: Siege-dzsel megfűszerezve. Ezt azóta sem sikerült lemosnia magáról, mert bár egyre inkább kezd kiépülni a saját közössége és folyamatosan próbálnak újítani, azért az biztos, hogy az elsődleges forrás a CS:GO volt és valószínűleg még sokáig az is lesz.

Régi motoros a szakmában

Némileg a fentiekből következik a második szempont, a játékok életkora. A Counter-Strike az egyik legősibb FPS, aminek az első verziója még a kilencvenes évek végén látta meg a napvilágot. Ezáltal a CS:GO-nak is volt mire alapoznia, amikor megjelent, s bár az indulás nem ment gördülékenyen, de az idők folyamán sokat fejlődött és hatalmas közösségre tett szert. Valószínűleg a VALORANT jövője fényes lesz, de ettől a CS:GO-nak, minden idők egyik legsikeresebb FPS játékának, nem fog befellegezni. Azt pedig ne felejtsük el, hogy a VALORANT még csak egy éves, nagy körülötte a hype, így az imént említett fényes jövőt is homály fedi még.

Nagyobb kihívást jelent

A VALORANT kezdőbarát játékmenete elég sokat segít az új játékosoknak, gondoljunk csak a korábban frissen bevezetett, célkereszttel kapcsolatos funkcióra vagy a pingelésre, amiket később a CS:GO is adaptált. Ettől függetlenül még mindig sok minden szól a CS:GO nehézsége mellett, ami ezáltal sokkal nagyobb kihívást jelent, hiszen sokkal több a hibalehetőség. Vásárláskor nincsen refund, az ellenfélről nincsen információ (kreditek, ultimate orbok) és a fegyverek is különböznek. Ezeket, illetve számos további eltérést ebben a cikkben összegeztünk.

Fegyverek

Egyrészt a CS:GO-ban sokkal nagyobb a választék, másrészt a két csapat (támadó/védő) különböző lehetőségekkel rendelkezik, amellett, hogy számos fegyver mindkét oldalon megvásárolható. Emellett a visszarúgás (recoil) is sokkal megbízhatóbb, pontosabb, így egy-egy mintázat is jobban megtanulható. Könnyen lehet, hogy a jövőben ez a VALORANT-nál is változik, de ott ez egyelőre elég véletlenszerűen működik és a skill gap is kisebb.

Piszkos anyagiak

A Riot lövöldéjében ugyanaz a fegyverfelhozatal, ebből következően pedig az árak is megegyeznek. (A képességeket nem ideértve, hiszen azok értéke elenyésző egy Vandal/Phantom pároshoz képest, ráadásul képességekre minden ügynök nagyjából ugyanannyit költ.) A CS:GO világában ez is nagy kihívást jelent, hiszen a két oldalon eltérő árakon lehet vásárolni, ráadásul a pénzügyek nyomon követése is sokkal bonyolultabb. Ez az alkotóelem eltérő és választékos játékstílusokat, kognitív stratégiákat és változékony, kevésbé kiszámítható szituációkat eredményez, így pedig a mindenkori meta is sokkal összetettebb.

Természetesen a fenti listát még tovább lehetne folytatni, emellett pedig számos ellenérvet is fel lehet sorakoztatni, ahogy azt korábban már mi is megtettük. Azt se felejtsük el, hogy a VALORANT még mindig nagyon friss, sokat változhat a közeli és a távoli jövőben, de ezt a CS:GO-ról is ugyanúgy elmondhatjuk. A két játék eddig nemhogy nem gyengítette, de még erősítette is egymást, hiszen a két fejlesztő már számos hasznos funkciót átvett egymástól.

Ti melyik játékot szeretitek jobban és miért? Írjátok meg kommentben!

×