Nem minden fénylik, ami arany! Ez is lehetne a 21. század legújabb közmondása, legalábbis ha a felhasználók adatairól van szó.

Az Apple mostanság nem a kis- és középvállalkozások kedvence, ugyanis a hamarosan, az iOS 14 frissítésével megérkező új szabályzata (Apple AppTracking Transparency) után, tulajdonképpen nem fognak tudni adatokat gyűjteni az almás eszközök felhasználóiról.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy minden egyes applikáció használata előtt megkérdezi majd az illetőt, hogy engedélyezi-e, hogy kvázi megfigyeljék őt az alkalmazások. Ha a nemre bökünk sem jelenti egyenesen azt, hogy az adataink eltűnnek majd az éterben, csupán azt, hogy minden információ az Apple-nél marad.

Ez egy cégnek sem tetszik

A felhasználók természetesen örülhetnek, hiszen adataik és tevékenységük nem lesz kiárulva megannyi kétes harmadik félnek, akikkel az applikációt gyártók éppen szerződésben állnak. Ez viszont azt is jelenti, hogy nem fognak tudni célzott hirdetésekkel sem bombázni senkit, ami a hirdetésekből és reklámokból élő cégeknek óriási érvágás lesz.

Többek között ilyen a Facebook is, Mark Zuckerberg emiatt komolyabban is összeakasztotta a bajszát Tim Cook Apple vezérrel. A közösségi óriás viszont nem csak a saját érdekei, hanem a kisebb vállalkozások mellett is kiállt ezzel, ugyanis azok a cégek, melyek nem rendelkeznek nagy tőkével nem tudnak finanszírozni egy nagyobb marketing kampányt – ők ezzel láthatósági felülettől, úgy pedig nem kis bevételtől esnek el.

A kezdeti hévet azonban felváltotta az elfogadás és a megoldások keresése, mellyel úgy tűnik a közösségi óriás már elő is állt.

A Facebook a kis cégekért, az Apple a nagyokért

A Facebook megoldása | Kép: Facebook

A Facebook a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a kisebb vállalkozások bejegyzéseire, vagyis az algoritmus gyakrabban fogja majd őket feldobni a hírfolyamokban. A bejegyzések alatt pedig kis indexképekkel ahhoz nagyon hasonló üzleteket és cégeket fog ajánlani, melyeket a felhasználók nem feltétlenül találnának meg maguktól.

A Facebook valóban segítő kezet próbál nyújtani a kicsi cégeknek, ugyanis a koronavírus-járvány alatt nem számolnak fel semmilyen díjat a platformon való értékesítésekért, sőt, javarészt a felhasználókhoz közel lévő üzleteket ajánl, segítve ezzel az életben maradásukat. Ez azért is nagy szó, mert a Facebook hirdetők túlnyomó többsége ilyen vállalatokból áll, melyek 2020-ban 84 milliárd dolláros bevételt termeltek Zurcerbergnek.

Az új szabályzat miatt rengeteget bírálták az Apple-t, azzal vádolva őket, hogy valójában nem a felhasználóik védelméről, sokkal inkább a még nagyobb monopol kialakításáról van szó. A helyzet pedig az, hogy nagyot talán nem tévedtek ezzel. Kevesen tudják, de az Androidot gyártó Google komoly üzleti kapcsolatban áll az Apple-el. Az almás Safari böngésző ugyanis alapértelmezett keresőként a Google-t használja, mellyel a keresőóriás szinte minden egyes böngészési előzményt és az azokban tárolt adatot megkap, mellyel hasonlóképp felhasználhat marketinges célokra. A változás pedig őket emiatt nem is érinti.

Toni Sacconaghi, a Bernstein elemző szakértője felmérése alapján a Google mindezért 8 milliárd dollárt fizet. Érdekesség, hogy a jelenleg is zajló monopólium ellenes vizsgálatok ezt az összeget 11 milliárd dollárra becslik.

Tehát az új szabályokat követően is lehet majd aranyat érő felhasználói adatokhoz jutni, csak mélyen a pénztárcába kell nyúlni hozzá, amit nem mindenki engedhet meg magának. Ettől persze az Apple kütyüi biztonságosabbak, de egyéni meglátásom szerint igazságtalanabbak lesznek.

Forrás: HVG, Portforio

https://leet.hu/?s=%22white+shark%22+%22eshark%22&post_type=product

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

×