Ideje magasabb szintre emelni a dolgokat.

Nem is olyan rég jelent meg a bejegyzésünk, melyben az Apple MacBook Air M1-es modelljét mozdítottuk ki kicsit a komfortzónájából. Bizony, letöltöttünk pár játékot ami elfut az Apple operációs rendszerén, majd szépen sorban játszottunk is velük pár órát.

Meglepetésünkre egészen magas képkockaszámokat kaptunk a teszt során, a legtöbb játéknál a 120-130-as zónát simán elérte a gép. Mindezt úgy, hogy valójában ezek az alkalmazások gyakorlatilag emulált környezetben futottak, mert a fejlesztők még nem írták át őket ARM architektúrára. Erre mondjuk egy ideig még várhatunk is, sajnos olyan alkalmazások sem futnak még natívan az Apple Siliconon mint a Discord vagy épp a Spotify.

M1 és 144 Hz?

A pár hete tapasztalt FPS értékek elültették a bogarat a fülemben:

Mi lenne, ha 120/144 Hz képfrissítésű monitoron is megnéznénk ezeket a játékokat?

Nem annyira elrugaszkodott ötlet, hiszen az értékek alapján még akár kellemes élményt is kaphatunk. Ekkor kezdődtek a gondok, hiszen a kis laptopon csak két USB Type-C csatlakozó van, míg a monitorom DisplayPort és HDMI bemeneteket támogat csak.

A tesztkörnyezet

DockCase

Először is keresni kellett egy olyan Type-C hubot melyen megfelelő képfrissítésre képes HDMI port van. A legtöbb sajnos a FullHD 60 Hz / 4K 30 Hz vonalon mozog. Szerencsére a DockCase egyik modellje tökéletesnek bizonyult a feladatra, hiszen HDMI 2.0 portjának hála sem a 4K@60Hz, sem a 1080p@144Hz nem okoz gondot.

4K@60Hz – Készen áll

A monitor adott volt egy LG 24GM79G-B személyében, egy sima, TN paneles, 144hz-es képfrissítéssel bíró „gamer” megjelenítőről beszélünk. Amire nekünk kellett most, arra tökéletes. Ezen kívül még egy HDMI 2.0-ás kábel kellett, hogy ne legyen gond az összeköttetéssel.

144hz? Pipa!

Az élmény

Minden beállítva

A rendszer pillanatok alatt felismerte, hogy nagy képfrissítésű monitorral van dolga, így túl sok mindent nem kellett beállítanunk. Az alábbi játékokat néztük meg a „teszt” során:

  • Fortnite – v13.40-es verzió
  • CS:GO
  • Rocket League
  • League of Legends
  • Pár Apple Arcade játék

A CS:GO, Rocket League és LOL esetében nem találkoztunk túl nagy meglepetéssel, hiszen ezek FPS értékeit már ismertük az előző tesztből. CS:GO és RL esetén tökéletesen lehetett érezni a váltást, egészen PC szerű élmény volt a külső monitoron lövöldözni a labdát vagy éppen ellenfeleinket. Természetesen a League of Legends is bőven hozta a kívánt értékeket, de itt nem volt annyira szembetűnő a változás.

NBA 2K21 Arcade Edition

A Fortnite valamilyen érthetetlen okból 60FPS-re lockolta magát és ezen nem is tudtunk változtatni, így sajnos itt az élmény nem sokat változott.

Apple Arcade

Apple Arcade esetén kőstabil 144 FPS értékeket tapasztalhattunk, de ez nem véletlen, hiszen ezek kimondottan az Apple készülékeire készített, natív játékok. Az más kérdés, hogy ezek a játékok nem feltétlenül igénylik a magas képfrissítést, inkább a szórakozási faktorra mennek rá.

Verdikt

Ahogy a teszt során kiderült, még a magas képfrissítésű játékról sem kell feltétlenül lemondanunk egy Apple gépet használva. Ám a natív támogatottság hiánya és a szegényes választék nagyban megnehezíti azok életét, akik esetleg néha valami „komolyabb” játékkal is megizzítanák az M1 Chipet. Gamer laptopokkal sem hozhatjuk egy tető alá, hiszen egy passzív hűtéssel ellátott és dedikált videókártya nélküli masináról beszélhetünk az Air esetében, bár a GPU-ban rengeteg erő vár még kiaknázásra az elkövetkezendő hónapokban. Jelenleg Windows sem telepíthető a gépre, a következő nagy lépés az lehet majd, ha a Microsoft elkészül a Windows ARM változatával.

×