A kézikonzolok szinte a videojátékok történelmével egyidősek, de van-e még bennük szufla egy reneszánszra?

Ha azt mondom kézikonzol, te azt mondod GameBoy. Ezt a sort így még egészen sokáig tudnánk folytatni, felsorolva a legnevesebb és legsikeresebb kézikonzolokat, miközben épp csak a téma felszínét kapargatnánk.

Mindenesetre az tény, hogy ahogyan sok másban, úgy ebben az ágazatban is a Nintendo a legnagyobb király. Furcsának hathat, de a Wii U bődületes sikertelensége után a Switch piacra dobása óriási kockázat volt, hiszen minden adott volt ahhoz, hogy megismételje elődje bukását. A Switch tulajdonképpen olyan nagyon sokban nem is tér el a Wii U-tól: a nagyokhoz képest jóval gyengébb hardverrel rendelkezik és az irányítók között is ott figyel a képernyő.

Igen ám, de a Nintendo szakemberei a Wi U koncepcióját elegánsan összekeverték a Wii-vel, így az oldalsó karokat leszedhetjük, így kapva 1-1 kontrollert, ha úgy adódna, sőt, a konzolt bárhová magunkkal vihetjük úgy, hogy előtte egy perccel még a TV-ről játszottunk vele.

Ezzel fél lábbal bent, fél lábbal kint a kézikonzol-nagykonzol szerepében – így lett belőle végül hibrid gép.

Naná, hogy óriási siker lett

Mario bizonyította, hogy a hatalmas rajongótábor ellenére egyedül nem képes víz felett tartani a Nintendo gépeit, egy jó ötlettel megtoldva viszont a világ egyik legnagyobb konzolos eladásait lehet képes fölmutatni. Nem is olyan nagy csoda, hogy egyre másra jelennek meg újabb szereplők a kézikonzolos piacon, csakhogy nagyon úgy tűnik, ők nem igazán érik a handheld-re éhes piac működését.

Nemrég bejelentettek egy teljesen új kézikonzolt, a méreteihez képest igen erős AYA Neo-t.

Persze már az AYA előtt is voltak/vannak jelentkezők. Tavaly a CES-en például – igaz csak prototípusként, de – bemutatták az Alienware-féle „Switch kopit”, ami a világ legerősebb és legdrágább hordozható PC-konzoljaként díszelgett még akkor.

Az ilyen próbálkozások viszont rendre a piac meg nem értését bizonyítják, úgy pedig garantált bukás vár rájuk.

Sokaknak meglepő lehet, de a hordozható játékgépek ötlete egészen 1979 és azelőttig nyúl vissza…

Science says time travel is possible

… amikor is (a Wikipédia szerint) bemutatkozott a Microvision. A kisgépre sok játék nyilván nem volt még, összesen néggyel büszkélkedett csupán, de az igazság az, hogy a kilenc riválisa is nagyjából hasonló mennyiséget tudott később felmutatni. Nyilván nem ez a generáció a kézikonzolok aranykora…

…ahogyan a következő sem, ellenben itt szállt be a mókába a Nintendo, aki 1989-ben meglepte a világot a GameBoy-al. A konzol sikerességét senkinek nem kell ecsetelni, hiszen a 2000-es évek közepéig – a különböző, egyre fejlettebb kiadásokkal – tartották ki a nyerő szériáját. Mindennek az 1980-ban piacra dobott Game and Watch (magyarul kvarcjáték) kütyük alapoztak meg, aminek mintájára fejlesztették ki a GB-t is.

Ebben az időszakban szállt be a buliba a SEGA és az Atari is a maguk megoldásával (Game Gear és Atari Lynx 1-2), a GameBoy hosszan tartó sikertörténetéhez képest viszont az övék igen haloványként sejlik.

Ilyenkor a technológiai fejlődésé volt a főszerep, nem volt ritka, hogy a korábbi otthoni konzolos játékokkal demózták a marokgépeket, a Nintendo később viszont elképesztő mennyiségű játékot fejlesztett kifejezetten a GameBoy-ra.

A következő generáció egészen érdekesen alakult. Az Atarival ellentétben SEGA még állta a sarat, bár egyre kevésbé, meg hát a Nintendo is beerősített a GameBoy Advance, majd a GameBoy SP-vel, melyeknek 2003-ban meg is jelent egy új kihívója: a Nokia N-Gage.

A Nokia természetesen szintén kudarcot vallott a japánok ellen, akik 2005-ben a GameBoy Microval vettek búcsút a hihetetlen magasságokba repülő GB-sorozatot. A Nintendo persze nem lazsált, 2004-2005 fordulóján kiadták a Nintendo DS-t,

ami 2016-os mérések alapján több mint 154 millió példányban fogyott szerte a világban.

Ezek egészen elképesztő számok, annak fényében pedig még durvább, hogy a Sony ugyancsak 2004-ben rukkolt elő a (személyes kedvencemmel) PlayStation Portable kézikonzoljukkal, aminek a legnagyobb apropója az volt, hogy teljesen kompatibilis volt a legkelendőbb konzollal valaha, a PS2-vel. A PSP jó pár PS2 játékot képes volt lejátszani amellett, hogy igen erős volt saját címekben is, később pedig Remote Play funkciót is kapott, amivel a kisgépen játszhattunk a nagygépes játékokkal.

A PSP nem mellesleg jóval erősebb is volt a DS-nél, mindennek ellenére majd feleannyi, kb. 80 millió darabban talált gazdára – ami egyébként óriási siker volt.

Aztán jött az okostelefon

PSP - Vásárlás, megrendelés, árak - Konzolvilág

A Sony belekóstolhatott a kézikonzolok negédes piacába és úgy vélte, hogy bőven akad még kiaknázandó potenciál a dologban, szóval 2011-ben jött is a PSP utódja, a PS Vita. A Nintendo nagyon nem szeretett volna versenyezni vele, hiszen technikailag nem is lettek volna rá képesek: a Vita egy igazi erőgép volt, egyszerűen nem volt ellenfele. Közel PS3 grafikát volt képes megjeleníteni úgy, hogy a konzollal teljesen kompatibilis volt.

Érintőpanel, giroszkóp, kettő analóg kar – mégis nagyon csúnyán elhasalt.

Eközben a különböző revízión átesett DS-ek továbbra is hódítottak. Nem nehéz megfejteni mi volt a titok nyitja: a kizárólagos, exkluzív játékok. Jó-jó, Vitára is akadt egy kettő, de nagyjából pont úgy mint az Xbox One-ra is. A Sony tehát behúzta a vészféket, és ahogy volt kivégezte a jobb sorsra érdemes kézikonzolt, majd az ott felhalmozott ötleteket átmentette a PS4-be és annak kontrollerébe.

Nem csak az exkluzív játékok hiánya vezetett ám a bukáshoz. Ebben az időben kezdtek elterjedni az okostelefonok is, az iPhone és az Android-alapú telefonok nagyon hamar óriási népszerűségre tettek szert.

De mit is lehet csinálni egy nagyon modern eszközön a telefonáláson kívül, ami indokolja a létezését? Hát pont mint az N-Gage-en: játszani. Jöttek a mobilos játékok és mindenki elfelejtette a kézikonzolokat. A PS4 és az Xbox One már egy teljesen új szintet képviseltek a gamingben, a kézikonzolos igényeket pedig a mobilok úgy, ahogy, de képesek voltak kielégíteni.

Jöttek az emulátorok, a portolások, emellett fejlesztők elkezdtek kifejezetten erre a piacra fejleszteni, hiszen telefonja mindenkinek ott lapult a zsebében, a hihetetlen siker pedig csak egy karnyújtásnyira van.

Átalakult a piac

How to choose a phone for mobile gaming | GamesRadar+

A sztorit innentől kezdve szinte mindenki ismerheti, hiszen egyre több és egyre komolyabb, összetettebb játékok is léteznek már mobilon. A kézikonzolok varázsa pont a hordozhatóságukban rejlett, ezt az igényt viszont már egyetlen szerkezet is ki tudja elégíteni, és még annál is többet.

Eközben a videojátékos piac is átalakult: egyre hosszabbak lettek a játékok, melyek egyre nagyobb TV-t és kanapét és 3 megállónál több időt igényelnek. Megjelent a játékstreaming, ami ugyan még mindig nem tökéletes, hamarosan bizonyosan azzá válik, a legtöbbet pedig már a telefonunkon keresztül is elérünk.

És ha már igények

A Sony sem véletlenül hátrált ki a handheld piacról, időközben ugyanis felvásárolták a játékstreaming egyik első úttörőjét, az OnLive-ot. A PS4-es játékokat az immáron Remote Play applikáción keresztül már játszhatjuk a telefonunkról is. Az Xbox is képes ugyanerre, annyi különbséggel, hogy ha úgy kívánjuk, akkor még a konzolra sincs ehhez szükségünk.

A Nintendo Switch az exkluzívai mellett úgy kínálja mindezt, hogy közben nem függ az internettől és annak sokszor instabil sebességétől.

Ezért is van létjogosultsága jelenleg. Az viszont biztos, hogy a Nintendonak a következő konzoljához ennyi már biztosan nem lesz elég.

Nincs már sok

Az irtó sok sorral fentebb említett ultra-erős frissen bemutatott inkább kézi PC-k mintsem konzolok azért nem élnék túl az első pár hónapot sem, mert pár tucat emberen kívül egyszerűen nincs közönségük. A kézikonzoloknak régen azért volt létjogosultságuk, mert nem volt más, hasonló, de azoknál jóval olcsóbb alternatíva a hordozható játékra.

Azok a játékosok viszont, akik PC-n játszanak, nos, azok PC-n játszanak. A Master Race egészen biztosan nem fog beruházni egy ilyen szerkezetre, legyen az bármennyire is forradalmi, a medium játékosokat pedig egyszerűen azért fogja hidegen hagyni, mert drága.

A streaming elleni legnagyobb érv az, hogy nem lehet mindenhol játszani vele. Ahol például gyenge az internet kapcsolat, ott bizony használhatatlan. Ez valóban így van, de csak jelengeg. A technológia exponenciális fejlődésével ez sem lesz sokéig gond. A Nintendo Switch idén 4 éves, máris két, de minimum másfél generációs lemaradásban van, ha pedig az 5G végre ténylegesen elterjedt lesz, a streaming mellett nagyon könnyen labdába sem rúghat majd, akkora lesz a lemaradása.

A Nintendot persze a többi handheld próbálkozóval ellentétben egyáltalán nem kell temetni, sokan a Wii-nek sem jósoltak olyan hosszú élettartamot, nem mellesleg rengeteg system seller IP-val is rendelkeznek.

A kézikonzoloknak van jövője, de hiába ugranék ki a bőrömből egy újabb PSP-től, ez úgy gondolom a streaming lesz.

Erre pedig nincs is talán nagyobb bizonyíték mint az, hogy a kézikonzolok királya is elkezdte használni a technológiát, a Control-t és a Hitman 3-at például ilyen módon játszhatjuk végig a hibrid gépen.

https://leet.hu/?s=%22Xiaomi%22+%22Redmi%22+%221More%22+%22YEELIGHT%22&post_type=product

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

×