Ahogy arról valószínűleg már ti is hallottatok, a Twitch nemrégiben több szempontból is szigorította szabályzatát. Az egyik legnagyobb szigorítás a jogvédett zenei tartalmakat illeti, amit talán mindenki DMCA-ként ismer. Ez a Digital Millennium Copyright Act rövidítése, ami egy 1998-ban beiktatott amerikai törvény. Célja a digitális szerzői jogok megsértése elleni fellépés.
Az elmúlt időszakban a Twitch sorra törölte azokat a tartalmakat, illetve tiltani kezdte azokat a csatornákat, melyek jogdíjas zenét tartalmaztak. Nem sokkal később óriási lett a felháborodás, számos streamer követelte vissza a csatornáját, hiszen előzetes figyelmeztetés nélkül csapott le a banhammer.
Ahogy az elmúlt években egyre több online tartalom születik, a zenei kiadók annál jobban igyekeznek visszaszorítani a jogdíjas tartalmak ingyenes megjelenését. A Youtube-on szinte már lehetetlen úgy feltölteni valamit, hogy ne tiltaná azt le valamilyen zene miatt. Úgy fest, hogy a Twitch felhasználók is ezt élik most. 2020 decemberében Thom Tillis észak-karolinai szenátor hatalmas felháborodást okozott, amikor előállt egy törvényjavaslattal, amely a DMCA megszegését börtönbüntetéssel büntetné.
Most Tyler ’Ninja’ Blevins egy Valorant stream alatt arról beszélt, hogy szerinte
a DMCA-törvények valójában kivégzik a zeneipart, miközben lemaradnak a játékiparhoz képest.
Érdemes tudni, hogy miközben egy átlag tartalomgyártónak joga van játékokról tartalmat készítenie ingyen, addig bármilyen jogdíjas zenét csak akkor lehet felhasználni, ha van hozzá engedély. Ninja felvázolta, hogy a játék és a zeneipar között egy alapvető szemlélet-különbség van.
„Megvan a jogod hozzá, hogy videojátékokat streamelj. A kiadók pontosan értik és felismerik az értékét (előnyét) annak, amit a streamerek és a tartalmak hoznak. Ez a különbség a zeneipar és a videojátékipar között” – mondta.
Való igaz, hogy számos videojáték sikerét a tartalomgyártók, a Youtube videósok és a streamerek hozzák. Az olyan több éves játékok, mint az Among Us vagy a Rust most is rekordokat döntögetnek, köszönhetően annak, hogy a streamerek felkapták. Mindeközben egyik jogdíjas előadó dala sem lett mém vagy sláger a Twitchen.
Ninja álláspontja szerint tehát a videojáték-kiadók pontosan tudják, hogy mennyit érnek a tartalomgyártók, ha a népszerűségről és az abból adódó profitról van szó. Számukra ráadásul ezzel ingyen van a marketing, a reklám és a népszerűsítés, hiszen ezt megoldják a játékosok.
A zeneipar viszont minden egyes felhasználást, megjelenést pénzzé akar tenni. Ninja érvelése látszólag azt sugallja, hogy azáltal, hogy a zeneipar korlátozza a felhasználást, tulajdonképpen csak maguknak ártanak.
Talán megoldást jelenthet, ha létrehoznak a tartalomgyártók, streamerek számára is egy olyan szolgáltatást, melyben egy kisebb, de rendszeres összegért hozzáférést kapnak jogdíjas zenékhez, amiket szabadon használhatnak. Olyasmit tudok elképzelni, mint a Spotify, csak streamereknek és Youtubereknek.
Szerinted is rosszul dönt a zeneipar, amikor korlátozza a zenelejátszást?
Bódi Dániel 2024.04.17. - Hiába hasít ki a mindennapjainkból egyre nagyobb szeletet a streaming, a…
2024.04.17. - Ha olyan AC rajongó vagy, aki valamiért úgy érezte, egyelőre nem veszi meg…
Gábor János 2024.04.17. - Az ingyenes kulcsot nem a szokásos webáruházakban érdemes keresni, mert nem…
2024.04.17. - Azon senki nem lepődik meg, hogy a PlayStation Plus Extra szintjéről minden hónapban…
Gábor János 2024.04.17. - Akkor is kitilthatnak a Fortnite-ból, ha csak egy lobbiban játszol egy…
Bódi Dániel 2024.04.16. - Április második felében is tovább épül-szépül a Game Pass méretes játéktára,…