Tech/Tudomány

A játékos pszichológia megértése: Miért is játszanak az emberek?

A játékok már hosszú-hosszú ideje az életünk egy igen fontos részét képezik. Noha rengeteg kutatást végeztek a videojátékok lehetséges negatív egészségügyi hatásaira vonatkozóan, ezzel szemben nem túl gyakran emelték ki pozitív hatásait, vagy hogy mégis mi vonzza annyira a játékosokat és miért játszunk ennyit.

Számos tanulmány készült azonban, amelyek bemutatták azokat a kulcsfontosságú tényezőket, amelyek motiválnak minket a játékra.

Nick Yee, a tudós, aki megtette az egyik első lépést a motivációk tanulmányozásának útjain, három motivációs összetevőt talált.

  1. Az eredménykomponens, amely magában foglalja a játékban való továbbjutás iránti igényt, az érdeklődést a játékszabályok és -rendszer iránt, valamint a versenyt másokkal szemben.
  2. A társadalmi komponens, amely valójában a kapcsolatok kialakításának szándéka másokkal, a kommunikáció és más játékosok segítése, örömteli csapatmunka.
  3. Az elmélyülési komponens, egy karakter létrehozása és személyre szabása, a menekülés a való élet elől.

De még ettől is több kell, hogy legyen, amiért ennyire szeretünk játszani, igaz?

 

Egy másik tanulmány egészen más motivációs tényezőket talált Richard Ryan és Edward Deci önmeghatározási elméleteinek felhasználásával.

Ez egy olyan elmélet, amely kimondja, hogy a játékosok viselkedését a kompetencia, az autonómia és az összetartozás iránti igény vezérli. Ha ezek az igények teljesülnek, akkor a játékban még jobban élvezzük a tevékenységeket.

A kompetencia a játékokban való áramlás útján teljesedik ki, ami egy összpontosított mentális állapot, és arra szolgál, hogy megmagyarázza a játékok iránti mindent elsöprő élvezetet. Ez akkor teljesül a játékokban, amikor az eléggé megdolgoztatja a játékos elméjét, így továbbra is érdekes lesz a számára.

Az autonómia abszolút teljesül, hiszen a játékokban van irányításunk és önként játszunk. Az összetartozás is teljesül, mert képesek vagyunk egymással kölcsönhatásba lépni és versenyezni a való élettől eltérő módon és világban.

Ezen felül, természetesen a férfi és női játékosok motivációját tekintve is vannak bizonyos eltérések.

 

Végül mutassunk rá a játék néhány pozitív hatására: Kutatások kimutatták, hogy a nem játékosokkal szemben a játékosok jobb vizuális-motoros koordinációval, térbeli ábrázolással, készségekkel és vizuális figyelemmel bírtak.

Tehát annak ellenére, amit szüleink mondogattak nekünk hosszú éveken át, nagyon úgy néz ki, hogy az órák, amelyeket videojátékokra fordítottunk, továbbra sem számítanak pazarlásnak.

Te milyen okból játszol leginkább? 

LEETeszteltük

Korábbi cikkek

Ezekkel a játékmódokkal startol a Warzone Season 3: itt a Rebirth Ranked

2024.04.03. – Április harmadikán hivatalosan is elstartolt a Warzone és a Modern Warfare III harmadik,…

5 perc telt el azóta...

Sosem volt még ilyen olcsó hazánkban az RTX 4070 Super, de nem árt sietni

2024.04.03. – Az Nvidia 2024 januárjában jelentette be a "Super" kártyáit. A 4070 Super és…

20 perc telt el azóta...

Tovább nehezítik a Counter-Strike 2 skin cseréket, rengeteget kell várni

2024.04.03. – A Valve 2013 augusztusában élesítette a CS:GO Arms Deal nevet viselő frissítését. Talán akkor még…

35 perc telt el azóta...

Előbb érkezhet a PCIe 7.0, mint gondoltuk: ezért szólhat igazán nagyot

2024.04.03. – Manapság, ha a PCIe csatlakozó kerül szóba, akkor leginkább két szabvánnyal találkozhatnak a…

50 perc telt el azóta...

Több mint 20 Warzone fegyvert érintenek a Season 3 nerfek, buffok

2024.04.03. – A Warzone játékosok közel két hónapja élvezhették már a Modern Warfare III és…

1 óra telt el azóta...

A LEGO-szerű Xbox 360 árán már egy Xbox Series-t is vehetnél

Bódi Dániel 2024.04.03. - Jó drága lett "Európában" (Egyesült Királyságban) a tavaly szeptemberben bejelentett, és…

2 óra telt el azóta...