Megérkezett az AMD válasza az RTX-ekre.

Több, mint két év után végre az AMD is felért az Nvidia felsőkategóriájához, ezzel pedig ismét elindult a piaci verseny. Noha ebből egyelőre még nem látunk túl sokat a készlethiánynak köszönhetően, jövőre remélhetőleg minden helyreáll, addig is napvilágot láttak a független RX 6800 és RX 6800 XT tesztek, amelyek felfedték az AMD kártyák valódi erejét.

leet.hu Ár Shader egységek ROP Alap-órajel Boost órajel Mem. órajel GPU kódnév Tranzisztorok Memória
RTX 2080 Super 690 $ 3072 64 1650 MHz 1815 MHz 1940 MHz TU104 13600M 8 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 2080 Ti 1000 $ 4352 88 1350 MHz 1545 MHz 1750 MHz TU102 18600M 11 GB, GDDR6, 352-bit
RTX 3070 500 $ 5888 96 1500 MHz 1725 MHz 1750 MHz GA104 17400M 8 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6800 580 $ 3840 96 1815 MHz 2105 MHz 2000 MHz Navi 21 26800M 16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6800 XT 650 $ 4608 128 2015 MHz 2250 MHz 2000 MHz Navi 21 26800M 16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3080 700 $ 8704 96 1440 MHz 1710 MHz 1188 MHz GA102 28000M 10 GB, GDDR6X, 320-bit
RTX 3090 1500 $ 10496 112 1395 MHz 1695 MHz 1219 MHz GA102 28000M 24 GB, GDDR6X, 384-bit

Az érvényben lévő hivatalos árcédulák alapján az 580 dollárt kóstáló RX 6800 lett az 500 dolláros RTX 3070 ellenfele, amíg a 650 dolláros RX 6800 XT pedig a 700 dolláros RTX 3080-nal csap össze. Ha az erőviszonyokat nézzük, akkor az Nvidia oldalán ott van még az RTX Voice, a DLSS vagy az Nvidia Reflex, addig az AMD kezében egyelőre az SMA és az Infinity Cache van, továbbá kapunk némi ígéretet a jövőre nézve.

A teszteredmények

RX 6800 XT eredménye (FHD) / Kép: Techpowerup.com

A Techpowerup szokás szerint méretes, 23 játékon átívelő teszttel készült, amiben nagyjából az szerepelt, amit vártunk. Az AMD kártyáit is nagyban befolyásolta a felbontás mérete. Leginkább az 1440p-s tesztekben sikerült kiteljesedniük, ami azért furcsa, mert a 16 GB-os memóriamennyiség ellenére az RTX 3080 6%-kal elhúzott 4K-n az RX 6800 XT-től, ahogyan FullHD-n szintén. Mindakkor az RX 6800 1%-kal bizonyult erősebbnek az RTX 3070-hez képest, ami előny az 1440p felbontás mellett már 6%-ra nőtt.

RX 6800 XT eredménye (1440p) / Kép: Techpowerup.com

Az 1440p már az AMD-nek kedvez, itt már csupán 4%-kal maradt el az RX 6800 XT az RTX 3080-hoz képest, mindakkor az RX 6800 6%-ot vert az RTX 3070-re.

RX 6800 XT eredménye (4K) / Kép: Techpowerup.com

Érdekes, hogy a nagyobb felbontás ellenére az Nvidia jobban teljesített, persze itt is csupán pár százalékról beszélünk. Ez alkalommal 6%-ot vert az RTX 3080 AMD-s ellenfelére, ameddig az RX 6800 és RTX 3070 közötti űr még tovább nőtt.

A kártyák CS:GO-ban mért teljesítménye / Kép: LinusTechTips

Linus csapata is megvizsgálta az AMD új kártyáit, ők viszont a TPU-val ellentétben Ryzen alapokon végezték a méréseket, ennek megfelelően az AMD kártyák némileg erősebbnek mutatkoztak. A kép itt is elég vegyes volt, bizonyos alkalmazásokban az AMD vezetett, míg máshol az Nvidia teljesített jobban. CS:GO-ban például továbbra is jobb választás lehet az Nvidia, ám a Smart Access Memory-nak köszönhetően az AMD is sikeresen behúzott pár plusz fps-t.

A kártyák Ray Tracing teljesítménye / Kép: LinusTechTips

Amint viszont a Ray Tracing is bejön a képbe, úgy már az Nvidia áll nyerésre, ráadásul elég szép fölénnyel rendelkeznek az AMD kártyáihoz képest. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy ameddig az Nvidia már a második generációs RTX-eket tapossa, addig az RX 6800-as sorozat az AMD első Ray Tracing képes kártyája (nem számolva szoftveres Ray Tracinggel persze). Ennek megfelelően érthető, hogy van némi előnyük.

Összességében elmondható tehát, hogy mindkét kártya jó választás, az árazásuk is a teljesítményüknek megfelelően van belőve. Az RTX 3070 továbbra is remek ár/érték aránnyal rendelkezik, amit az AMD bár maga mögé utasított, ennek ellenére 25 ezer forinttal olcsóbban is mérik. Az RX 6800 XT pedig jó választás lehet annak, aki kicsit sokallja az RTX 3080 árát, viszont hasonló teljesítményre vágyik.

A legnagyobb különbség a körítésben rejlik, ezen a téren pedig az AMD egyelőre nem áll túl fényesen. Jópofa az SMA, de egyelőre nincs válaszuk a DLSS-re, amit tekinthetünk akár csalásnak is, hiszen egy kisebb, renderelt képet nagyít fel a mesterséges intelligencia úgy, hogy minőségi végeredményt kapunk, ezzel viszont jóval több fps-t kapunk és a végeredményben sem látszik a különbség. Ettől eltekintve a jelen szituációban valószínűleg azt fogják vinni inkább az emberek, amit meg tudnak vásárolni, ebben pedig jelenleg egyetlen cég sem jeleskedik.

×