Leet Shop

Tovább a shopba

Cyberpunk 2077 Nyakbaakasztó3890Kosárba

22 990 Ft

Endgame Gear XM1

Endgame Gear XM122990Kosárba

Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB409990Kosárba

Cyberpunk 2077 Logo Póló7790Részletek

Cyberpunk - Samurai Beanie - sapka4490Kosárba

25 160 Ft 20 490 Ft -19%

Endgame XM1 Fehér

Endgame XM1 Fehér25160Kosárba

Cyberpunk 2077 Samurai Logo Póló7790Részletek

Cyberpunk - Summerpunk Collection: Pacifica x Animals Drawstring Gym - tornazsák5490Kosárba

23 630 Ft 20 190 Ft -15%

Glorious PC Gaming Race Model O- Matt

Glorious PC Gaming Race Model O- Matt23150Részletek

23 150 Ft 20 190 Ft -13%

Glorious PC Gaming Race Model O Fényes

Glorious PC Gaming Race Model O Fényes23150Részletek

Nvidia Geforce RTX 3090 Founders Edition799900Kosárba

23 630 Ft 20 190 Ft -15%

Glorious PC Gaming Race Model O- Fényes

Glorious PC Gaming Race Model O- Fényes23150Részletek

23 150 Ft 20 190 Ft -13%

Glorious PC Gaming Race Model O Matt

Glorious PC Gaming Race Model O Matt20190Részletek

Cyberpunk - Silverhand Baseball Cap - baseball sapka8190Kosárba

Cyberpunk 2077 Never Fade Away T‑shirt Póló9290Részletek

Cyberpunk 2077 Into the Maelstrom Póló8090Részletek

Cyberpunk 2077 Női V karakter póló8790Részletek

Cyberpunk 2077 Entropism — Styles of Cyberpunk 2077 Poszter9490Kosárba

18 990 Ft 16 990 Ft -11%

Cyberpunk 2077 Arasaka Túlélőkészlet

Cyberpunk 2077 Arasaka Túlélőkészlet16990Kosárba

Cyberpunk 2077 Entropism — Styles of Cyberpunk 2077 Prémium Poszter18990Kosárba

Biztosan találkoztatok már számtalan reklámmal, amelyik telefonos, vagy böngészős játékot hirdetett. Ezek többsége a lehető legtávolabb van az igazságtól és fáradhatatlanul próbálnak minket átverni. Cikkünkben jó néhány példát veszünk szemügyre és ennek veszélyeiről is szó lesz.

A mobilos és böngészős játékok reklámjai olyanok, mint azok, akik cigit kunyerálnak vagy engedély nélkül árusítanak az aluljáróban. Sosem akartam közel kerülni hozzájuk, de mégis már ismerem őket látásból és valószínűleg a szándékaik sem éppen tisztességesek. Biztos vagyok benne, hogy a nagy többséget már érte a balszerencse, hogyha csak egy pár pillanatra is, de egy ilyen reklámmal nézzen farkasszemet. Legyen szó a legnépszerűbb videómegosztóról, vagy más alkalmazásokról, kéretlenül felbukkannak és pofátlanul hazudnak.

Persze a játékiparban mindig is jellemzők voltak a ferdítések és a szépítések, sőt, egy-két rendes átverésnek is voltunk már tanúi, de mindez semmi ahhoz képest, amit a telefonos játékok közegében tapasztalhatunk. Tartsatok velem ennek a kétes iparágnak a feneketlen ciszternájába, amely alapján (kis túlzással) még egészen jól jártunk a megjelenés pillanatában lévő No Man’s Sky-jal.

 

Nem éppen jóhiszemű eltulajdonítás

Bár egy előzetes során számtalan lehetőség van arra, hogy a készítők valótlanságokat állítsanak, de azt azért nehéz felülmúlni, amikor a videóban nem is a saját játékuk szerepel. Pedig valami ilyesmi esett meg a Game Hollywood által kiadott Dragon Awaken című játékkal. Az eredetileg böngészős és mobilos alapokkal rendelkező „alkotás” még Steamre is eljutott, még ha nem is ez fogja letaszítani a Dota 2-t és társait a népszerűségi listák éléről. Maga a játék egyébként egy teljesen igénytelen és közönséges körökre osztott stratégia, a különböző, Facebook-on megjelenő trailerek azonban egészen másról tanúskodtak.

A rendkívül látványos, és a kész termékkel semmiféle rokonvonást nem mutató tartalmakat ugyanis nemes egyszerűséggel ellopták. Lenyúlták a még fejlesztés alatt álló Project Awakaning előzetesét, és a Monster Hunter Online játékmenetével is találkozhattunk hasonló körülmények között.

 

Vannak persze olyanok is, akik kicsit szégyenlősebbek és inkább csak beállításról beállításra újramodellezték egy másik csapat munkáját, csak kriminális minőségben. A Mobile Royale úgy másolta le a For Honor házi feladatát, hogy egy kutya közben legalább kétszer megemésztette azt a bizonyos füzetet. A League of Angels című förmedvény készítői sem riadtak vissza lopástól. Ők az egyik legnépszerűbb játékból, a League of Legends-ből szereztek képernyőmentéseket, de a megosztó, és kevéssé burkolt szexuális tartalmairól híres Dead or Alive 5-től is zsákmányoltak.

Kép forrása: mmorpg.com

„Fütyülsz b*meg és hazudsz!”

Mucsi Zoltán híres mondata az elkövetkező játékok nagy többségére igaz lesz, de elsőként azokat veszem sorba, akik a hirdetéseiken keresztül kívántak nagyságrendekkel jobb képet kialakítani magukról, mint ahogyan azt megérdemelnék. A Mobile Strike esetén például a büdzsé 90%-a biztosan a marketingre ment el, mert a reklámok látványos harcokról tanúskodnak, sőt, még magát Arnold Schwarzeneggert is sikerült megszerezniük egy jelenet erejéig. Csak milyen kár, hogy a sugallott látványos, taktikus játékmenet valójában egy ocsmány, gyenge városmenedzselős címet takar, amelyik az eddig említett többi alkalmazással együtt otthonosan érezheti magát a 3 pont alattiak veretes társaságában.

 

A böngészős játékok koronázatlan királya, a Game of Thrones: Winter is Coming sem maradhat ki. A mindenhol felbukkanó promóciók természetesen érdemtelenül fényezik az igénytelenségbe süppedő játékot, de a legnagyobb átverés még a játék gombra kattintás utánig is elkísér minket. Itt a könyvek/sorozat karakterei közül választhatunk egyet, majd egy karakterosztály mellett is dönthetünk. Csak ezután kerül sor a regisztrációra, hogy a valódi játékba belépve rájöjjünk, nem a választott szereplőt irányítjuk és a választott kaszt sem lesz a miénk. De erről a játékról is csak óvatosan szabad véleményt nyilvánítani, mert megjelennek a tört angolt beszélő hozzászólás-botok. Egyszerűen zseniális.

Kép forrása: freemmostation.com

Tömény hülyeség

Aztán pedig vannak olyanok is, akik meg sem próbálnak pozitív képet festeni a saját termékükről, de az is lehet, hogy a marketinges meetingek helyett kocsmatúrát tartottak. Az ilyen társaságoknak köszönhetjük az olyan gyöngyszemeket is, mint a Mafia City. Itt is egy kíméletlenül primitív menedzselős játékról van szó, de a reklámok furcsán animált, gyakran szintet lépő, nőkben és pénzben fürdő hősöket mutattak be. Hogy ebben mennyi volt a komoly meggyőzési szándék és mennyi a szándékos baromság, azt én sem pontosan tudom eldönteni, de a mémgépezet beindult és a Mafia City minden tagadhatatlan hibája mellett is egy már-már nosztalgikus emlékként uralja az idei év elejét.

Kép forrása: knowyourmeme.com

Azonban úgy tűnik, hogy a hasonló eszközök nyakló nélküli használata nem recept az instant sikerhez. Ugyanis az AFK Arena és a Zombie Strike: Last War of Idle Battle reklámjai nem értek el hasonló ikonikus státuszt. Pedig itt is voltak vadul szintet lépő emberek, véletlenszerű és ostoba döntési helyzetek, mindez egy idegesítő köntösben. És természetesen annyi köze van mindennek a valós játékhoz, mint rókának az óvónői álláshoz a nyúlóvodában. A játékmenetüket nagyon nagy jóindulattal csúfolhatnám körökre osztott stratégiának, de inkább csak a saját maguk által is büszkén hirdetett „idle” jelzővel illetném őket.

 

Vegyes felvágott

Az AFK Arena esetében azonban nem is álltak meg ennyinél, és még csak arra se figyeltek, hogy a reklámokban következetesek legyenek a látványvilággal kapcsolatban. Így nem csak rajzfilmes, de 3D-s (persze rusnya) grafikával is találkozhatunk, ezek alapján pedig meg sem próbálják elhitetni velünk, hogy igaz, amit látunk. A hasonló technikákhoz nyúló Last Shelter: Survival-hoz hasonlóan a hangsúly vélhetően a figyelmen van, azt pedig már csak amiatt is megkapják, mert teleszemetelik velük a YouTube-videókat. És sajnos nem csak a celebek világában igaz, hogy a negatív reklám is reklám: ha nem idegesítenek halálba ezekkel a hirdetésekkel, a tudatlanság jótékony homálya fedné őket.

 

Aztán persze az Escape Room: Mystery Word és társai is megérnek egy misét. Természetesen az egyszerű szó-kitalálós játéknak itt sincs köze a jóval mozgalmasabb előzetesekhez, és előszeretettel használják a szándékosan hibázó játékos taktikáját. Nem tudom, hogy a bizonyítási vágyamra bazíroznak-e, hogy meg tudok-e fejteni egy négybetűs kirakóst, de nem éppen ügyes próbálkozás (cserébe nem kevéssé idegesítő). A Pro vs. Noob és hasonló összehasonlításon alapuló reklámokat pedig csak nem tudom hová tenni.

Influen(za)szerek

Régen bevett szokás, hogy a termékeket ismert emberek arcával hirdetik, a mai internetes közönség celebjei pedig a videósok. Természetes tehát, hogy számos videojátékot hirdetnek rajtuk keresztül és alapvetően ezzel nincs is semmi probléma. Az már más kérdés, hogy előszeretettel adják a szájukba a jól hangzó marketinges mondatokat, ezáltal pedig a hitelessége meglehetősen megkérdőjelezhető egy-egy ilyen szponzorációs videónak.

Vannak, akik olyan messzire elmennek a hasonló „sugalmazással”, hogy szó szerint megadják, mi hangozzon el a videóban. Így történt ez a Raid: Shadow Legends esetében is. Egy YouTube videós, Upper Echelon Gamers videójában (amely ezen cikk egyik fő forrása) mutatta meg a megkeresést, amelyben az elvárások listája is helyet kapott. A videósnak gyakorlatilag szó szerint kell olyan képtelen dolgokat állítania, hogy elképesztő történet, konzolos és PC-s játékokat megszégyenítő játékmenet, és gyönyörű grafika vár, így érdemes mindent elfelejtenünk, amit a mobilos játékokról eddig gondoltunk. Természetesen a tartalomgyártónak nyitnia kell egy saját klánt is és egy linket is kap, ahol némi minimális bónusz is várja a nézőket. Bár Upper Echelon Games visszautasította az ajánlatot, az itt talált mondatok szó szerint visszaköszönnek JonTron egyik videójában.

 

Vicc nincs, reklám van

Olyan is előfordul, hogy az egész videó a szponzoráció áldozatául esik. Ez történt a Dragon City-vel is, akik a hírhedt YouTube-komikust, Lele Pons-t kérték fel játékuk promotálására. A videóra természetesen jellemző az előadó agresszív humortalansága (mindez 90% feletti like-dislike arány mellett), de a játékmenetből vajmi keveset láthatunk. Érthető módon ugyanis a szponzorok a legritkább esetben hagynak lehetőséget az őszinte véleménynyilvánításra, és igyekeznek a valós terméket minél jobban elrejteni.

 

És hogy mindezzel mi a probléma? Az, hogy a fiatal, akár 10 év alatti korosztály végtelenül befolyásolható az internetes celebek által, akik egyfajta személyi kultuszt építettek ki maguk körül, akarva vagy akaratlanul. Amit mondanak, az meghatározó ezeknek a gyerekeknek, és ha ők gyenge minőségű, mikrotranzakciókkal tűzdelt játékokhoz vezetik őket, meglepően sok kárt tudnak okozni.

 

Pénz beszél, a kritikus ugat

Nagy általánosságban kijelenthető, (tisztelet a kivételnek), hogy a telefonos játékok reklámjai arcátlanul hazudnak. Az itt mutatott példák csak töredéke annak a fertőnek, ami az internet mélyére ásva fogadhat minket ebben a témában, de szerintem felesleges lenne ezt mind felszínre hozni. A tanulságot így is levonhatjuk: az őszinteség még a megszokottnál is jobban hiányzik ezekből a hirdetésekből, még a konszolidáltabb, nagyobb cégek reklámjai is rengeteg ferdítést tartalmaznak (például a Goodgame Empire esetében).

Ez pedig rendkívül káros, hiszen hazugságaikkal rengeteg embert irányítanak a mobilos piacra, amely sajnos nem éppen a minőségéről híres. A mobilos játékok hihetetlen térnyerése rossz irányba tereli a közízlést, a játékipar trendjeit; az átvert, egyszeri játékos pedig nem csak az idejét, de sokszor a pénzét is pazarolja a kapzsi, undorítóan túltolt mikrotranzakcióknak köszönhetően. Utóbbiakról egyelőre csak annyit, hogy a több tízezer forintos tétel egyáltalán nem számít kirívónak, és mindehhez csak két kattintás kell.

Ráadásul úgy tűnik, ez működik is majdnem minden esetben, hiszen hiába igénytelenek ezek a címek, hiába nincsen semmi közük a reklámjaikhoz, emiatt nem nagyon éri őket negatív visszajelzés. Google Play-en az említett játékok szinte mindegyike 4 csillag felett van, és jó pár eléri a 4,5 csillagot is az ötből. Ez még amellett is katasztrofális, hogy az értékelések jelentős többsége a játék által lett forszírozva felugró ablakok formájában. Az ingerküszöb valahol a föld alatt van, és lassan minden jónak számít, ami nagyobb élmény, mint a fűkaszával borotválkozás.

Remélem, ezek a trendek nem terjednek át a mainstream játékiparra is, mert akkor a helyzet jóformán menthetetlen lesz.

 

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

Kiemelt ajánlatok

Tovább a shopba

ArenaRacer DARK DESERT

129 990 Ft 103 900 Ft -20%

Részletek

129 990 Ft 103 900 Ft -20%

Az ArenaRacer Dark Desert gamer szék megnövelt magassággal, ülőfelülettel és teherbírással rendelkezik, így nincs olyan gamer, akit ne tudna kiszolgálni! Designja tekintve az elegancia és modern vonalvezetés tökéletes ötvözete,... tovább »

129 990 Ft 103 900 Ft -20%

Részletek

  • Hinta funkció
  • Állítható háttámla
  • Állítható ülésmagasság
  • Két memóriapárnával a csomagban
  • Deformálódás tűrő hideghab
  • Tartós hidraulikus emelő
  • Rozsdamentes acél alkatrészek
  • Max. 180 kg terhelésig

Astralis Snapback Sapka

9 320 Ft 4 490 Ft -52%

Kosárba

9 320 Ft 4 490 Ft -52%

Astralis SnapbackVilágosszürke színvilága miatt, tökéletes kiegészítője lehet bármely egyéb Astralis szettednek. De önmagában is méltón képviseli a kedvenc csapatod.

  • snapback
  • Astralis
  • 6 paneles
  • világosszürke

A konzolháború úgy tűnik szinte mindenhova begyűrűzik a Next Gen példányok érkezésével. Most éppen néhány FedEx-es futár foglalt állást a kérdésben.

Az Aldi nem volt a helyzet magaslatán, a csalódott vásárlók Facebookon fejezték ki nemtetszésüket.

Bár nem egy hosszú videó, de kiválóan jellemzi a videojáték-karakterek mozgását. A paródia igen népszerű lett a Twitteren.

×