Az FPS (belső nézetű) lövöldözős műfaj kétségtelenül az egyik legnépszerűbb játékfajta, mely a kezdetek óta meghódította a gamer közösséget. Az aréna stílusú játékok azonban egyre inkább eltűnnek.

A FPS műfaj mindazonáltal töretlenül népszerű, gondoljuk csak a CS:GO esport sikereire, vagy a Call of Duty franchise-ra, melyet tavaly élesztettek fel. A BR játékok is követik az FPS nézetet, az Apex Legends-nek például nincs is más módja.

Van azonban ezen belül egy trend, mely hanyatlani látszik: az Arena FPS játékok népszerűsége rohamosan csökken. Pedig ezek a játékok a gamer kultúra kialakulásának hajnalán alapját képezték minden multiplayer közösségnek. Ha a Counter-Strike-ot nem is vesszük bele a képletbe, a Quake és az Unreal Tournament franchise az elsődlegesen említendő példák.

Az elsők…

Kép forrása: GameFront

Az Id Software Quake és az Epic Games Unreal Tournament címe volt az első két játékfranchise, amelyek kifejezetten a multiplayer akcióra összpontosított. Mindkét fejlesztő 1999-ben indította el a multiplayer mókát, a Quake 3 Arena és Unreal Tournament címekkel. A játékok sajátossága volt, hogy a legkevésbé sem voltak realisztikusak: óriási rakétavetőkkel, plazmafegyverekkel lehetett csapatni, hatalmasakat lehetett ugrani, különleges gyorsasággal és képességekkel lehetett felturbózni a karaktereket. A legjobb játékosok megállíthatatlanok voltak. Olyan készségeket kellett elsajátítani, melyek egyetlen mai játékmechanikához sem hasonlíthatók: rakéta kilövése ugrás közben, a cél eltalálása előre kilőtt lövedékkel, elképesztő reflexek stb.

 

A Halo sorozatban a fegyverek valamivel realisztikusabbak voltak, mint Quake-ben, de persze még mindig sci-fi világban voltunk. A Tribes sorozat egyedi mozgásrendszerrel rendelkezett. Mégis, amikor az esports egyre népszerűbb lett, az AFPS váratlanul eltűnt.

Az AFPS ma

Tény, hogy maga a műfaj már nem annyira népszerű, mint fénykorában volt. A Quake Champions 2017-ben megpróbálta visszahozni az élményt és a tömeget, de jelenleg átlagosan csupán ezer aktív játékossal számolnak. Összehasonlításképpen a CS:GO-nak közel félmillió aktív játékosa van. Eközben az Epic Games 2017-ben kiadta az Unreal Tournament 4 alfa verzióját, de 2018-ban a projektet hivatalosan is törölték. Az Epic erőforrásait az egyre népszerűbb Fortnite-nak szentelte.

 

A két fenti példa minden bizonnyal nem segítette azon fejlesztőket, akik esetleg AFPS fejlesztésén gondolkoztak. Persze létezik olyan csapat, amit ez nem tántorított el. A nemrég májusban indult Splitgate: Arena Warfare fejlesztői nem akarták temetni a műfajt, inkább újragondolták az egészet. A játék a Halo érzését ötvözi a Valve Portal címének mechanikájával. Amikor megjelent olyan népszerű lett, hogy a legismertebb streamerek is felhívták rá a figyelmet. Az aktív játékosok száma kezdetben 10 ezerre nőt, ám azóta nagyon lecsökkent. Annak ellenére, hogy sokan a jövő esport címének gondolták, kevesebbeket érdekel, mint a Quake Champions-t. A Diabotical pedig jelenleg egy Kickstarter projekt, és bár nem áll rendelkezésre sok infó róla, állítólag a Quake régi sikerét hozhatja vissza.

Kép forrása: GD Studio

Mi okozza a hanyatlást?

A hanyatlás okára nehéz egyértelmű választ megfogalmazni. Az egyik ok talán a rossz időzítés. A Call of Duty, illetve a Counter-Strike pont akkor jött ki, mikor az esport maga felfutóban volt, valamint amikor a rajongók az AFPS játékokat elkezdték régimódinak, vagy egész egyszerűen unalmasnak tekinteni. Az egész műfaj a mai napig csupán egy kis réteget érdekel. Aztán ott van az a tömeg, aki azért nem játszik, mert szerintük az AFPS játékok hemzsegnek a hibáktól, vagy nem elég szépek, vagy nincs bennük elég friss tartalom. (Például nincs benne BR és nem lehet építeni!)

Persze az is lehet, hogy az akkori AFPS-en nevelkedett generáció felnőtt, ma pedig más más trendek uralkodnak. Bár nehéz elképzelni, hogy a műfaj visszaszerzi régi fényét, az biztos, hogy még nem halott. Az ELS Gaming még ma is szervez online Quake Champions versenyeket, és vannak olyan fejlesztők, akik szívesen nyúlnak a műfajhoz.

Mit gondoltok: feléledhet még az AFPS műfaj?

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

Kiemelt ajánlatok

Tovább a shopba

ArenaRacer DARK DESERT

129 990 Ft

Kosárba

129 990 Ft

Az ArenaRacer Dark Desert gamer szék megnövelt magassággal, ülőfelülettel és teherbírással rendelkezik, így nincs olyan gamer, akit ne tudna kiszolgálni! Designja tekintve az elegancia és modern vonalvezetés tökéletes ötvözete,... tovább »

129 990 Ft

Kosárba

  • Hinta funkció
  • Állítható háttámla
  • Állítható ülésmagasság
  • Két memóriapárnával a csomagban
  • Deformálódás tűrő hideghab
  • Tartós hidraulikus emelő
  • Rozsdamentes acél alkatrészek
  • Max. 180 kg terhelésig

Astralis Snapback Sapka

9 320 Ft

Kosárba

9 320 Ft

Astralis Snapback Világosszürke színvilága miatt, tökéletes kiegészítője lehet bármely egyéb Astralis szettednek. De önmagában is méltón képviseli a kedvenc csapatod.

  • snapback
  • Astralis
  • 6 paneles
  • világosszürke

Az Aldi nem volt a helyzet magaslatán, a csalódott vásárlók Facebookon fejezték ki nemtetszésüket.

Bár nem egy hosszú videó, de kiválóan jellemzi a videojáték-karakterek mozgását. A paródia igen népszerű lett a Twitteren.

Gyászol a filmes és a videojátékos világ. Elhunyt az egyik legkiemelkedőbb zeneszerző, az olasz Ennio Morricone. Több nagy sikerű videojátékba is készített zenét.

×