Elkezdtem gondolkozni, vajon miért is szeretek én gameplay videókat, vagy streamet nézni?

Na, hello! Unalmas délelőtt van, így arra gondoltam felmegyek a Twitch-re, hátha valaki fel tudja dobni a kedvem. Senki. Felmentem Youtube-ra is, hátha találok valami funny-t, de macskás videókon kívül semmi. Aztán elkezdtem gondolkozni, vajon miért is szeretek én gameplay videókat, vagy streamet nézni? Hát, amit a fejemben találtam félelmetes, így inkább kutakodni kezdtem a témában. Mutatom, mire jutottam.

Aki nem tudná: azokat, akik élőben közvetítik azt, hogy videojátékokkal játszanak, akár hobbi szinten, akár professzionális módon, streamereknek nevezzük.”

Abból szerettem volna kiindulni, hogy honnan is ered ez a stream izé? Ki az az állat, aki ezt kitalálta? Állítólag volt 2007-ben ez a Justin Kan csávó, aki 0-24-ben közvetítette az életét. A Justin.tv oldalon később létre lehetett hozni csatornákat, a gaming szekció pedig elkezdte kinőni magát. 2011-ben már meg is jelent a Twitch, ami kifejezetten erre épít. Ezt az oldalt már jól ismeritek, mit magyarázzam?! 2014-re a Twitch nézettsége nagyobb lett, mint az HBO online szolgáltatásaié. Mint tudjuk, a profi streamerek szórakoztató kommentárral fűszerezik, amikor játszanak, sőt bevételeket szereznek szponzoroktól és nézőktől egyaránt.

2015-ben a YouTube elindította a YouTube Gaming-et, egy videojáték-orientált aloldalt és alkalmazást, amely a Twitch-csel kívánt versenyezni. Persze közben létrejöttek más vetélytársak is, mint a Mixer, a Smashcast.tv, vagy a dél-koreai afreecaTV. De hát ezeket nálunk ki nézi, őszintén? Mint azt tudod, ezek az oldalak a streamernek is, és nekünk is ingyenesek, bármilyen ostoba névvel be tudsz regisztrálni, majd onthatod magadból a véleményed, amire valójában senki nem kíváncsi. Ha sztrímölni akarsz ott az OBS, vagy az XSplit, PS4-en, meg Xbox One-on alkalmazással tudod tolni az adatfolyamot az éterbe.

A technológia fejlődésével a perifériagyártók is támogatni kezdték a streamerek munkáját: újabb, nagyobb teljesítményű grafikus kártyák jelentek meg, valamint streamer-kiegészítők és eszközök a jobb minőség eléréséhez. 2010-ben a League of Legends, a Dota 2, illetve a Counter-Strike: Global Offensive volt a streamerek és a nézők kedvence. A nézőket persze nem csak a profi játékosok érdeklik, de azok is, akik szórakoztatnak, viccelődnek, folyamatosan kommentálnak mindent, és beszélgetnek a nézőkkel. Mai társadalmunkban a nagy követőszámmal rendelkező streamerek celebbé, hírességgé válnak.

„Tudtátok, hogy a SuperData Research 2017-es felméréséből kiderült, hogy több ember nézte a videojáték streameket és a gameplay videókat a YouTube-on és a Twitch-en, mint az HBO-t, a Netflix-et, az ESPN-t és a Hulu-t összesen? Durva, mi?”

Személyiség

Jobb esetben minden streamernek van személyisége. Egyes nézőket az sem érdekel, hogy éppen mivel játszik, mert tudja, hogy valami vicces, troll dolog fog történni. PewDiePie-t például gyaníthatóan azért nézik több mint 86 millióan. Gyakran vicces, vagy épp megbotránkoztató. Ez kikapcsolódást nyújthat a fiataloknak a hétköznapokban. „Játszik a játékkal, közben szórakozom, érdekelnek a történetek, amiket mond, egyszerűen kedvelem őt.” Kicsit olyan ez, mint a talkshow, ahol vendégek és hírek helyett, a fókusz a videojátékon van. Jól ismerjük a Youtube-on Zsozéatyát, aki valljuk be, erőteljesen a szórakoztatás oltárán áldoz fel játéksikereket.

Skill

Ha valaki érdeklődik saját, vagy mások teljesítménye iránt, bele fog nézni néhány streambe. Jó látni, ha valaki jobban osztja az ellent, mint mi, esetleg tanulhatunk is tőle. Ha valaki szereti a PUBG-t, de még sosem látta maga előtt a Winner Winner Chicken Dinner feliratot, jól esik ezt legalább egy streamben rendszeresen látni. Trumpot (nem az elnököt) például ilyen készségei miatt érdemes követni. Érdekes nézni, ahogy a Hearthstone-t elemzi. Sokan játékbeli képességei miatt követik Shroud-ot, Choco-t, vagy épp DrDisrespect-et. Ha meg akarod kímélni idegeidet a Dark Souls-tól, akkor megnézel másokat, ahogy végigjátszák. Egyedül otthon ez sosem sikerülne, és a diliházban kötnél ki. De így teljes lelki nyugalommal látható, mi van, ha meghal az a **** boss.

No Skills

Persze olyan eset is van, amikor valakit pont azért nézünk, mert béna egy játékban. Ha valaki képtelen jól vezetni a GTA-ban, folyton elüt mindenkit, egyfolytában üldözik a rendőrök, vicces helyzetekben hal meg, azon nagyon jókat lehet szakadni. Azt mondják a legszebb öröm a káröröm. Igen, ha valaki vicces helyzetbe kerül a játékban, az rendkívül szórakoztató. Már csak azért is, mert ha a játékban robban fel valaki, az nem életveszélyes. Amúgy kinevetni valakit, mert pályán kívülre ugrik le Apex Legends-ben, nem szép dolog!!!

Kreativitás

A kreativitás valójában a skill és a személyiség kombinációja, amikor játék közben szociális életet él a streamer. A Minecraft játékmenet például kétségtelenül ebbe a kategóriába tartozik. Az emberek megmutatják, hogyan tudnak óriási Godzillát építeni, de nem feltétlenül profik egy-egy esport játékban, és nem is kivételes személyiségek. Egyes streamerek kedvenc karaktereiket festik meg, vagy rajzolják le digitális eszközökkel. A Twitch már külön kategóriaként kezeli a kreatív tartalmakat, melyek egyébként sokszor köthetők a játékokhoz. Az igazán ügyes alkotók szintén sok követőt gyűjthetnek. Az ilyen alkotások közben a nézőkkel való beszélgetés csak fokozza az élményt.

Érdeklődés a játék iránt

Na persze van, akit egész egyszerűen érdekel a játék. Meg akarja nézni a gameplay-t, mielőtt megveszi. Kíváncsi arra, mik a nehézségei, mennyire nyújt hosszútávú élményt, stb. Akinek nincs játékra alkalmas gépe, konzolja, hogy ő is játszani tudjon, de érdeklődik annak története, játékmenete iránt, szintén a gameplay videókhoz fordul.

Kommentár

Létezik olyan videós/streamer, akinek egyszerűen imádjuk a reakcióit. Mind szerettük nézni TheVR Pistit, amikor VR-ban horror játékkal játszott, és visított a félelemtől. A Youtube-on Markiplier-nek 25 millió feliratkozója van, és leginkább a hihetetlen reakcióiról híres. Akármilyen állapotba is kerül játék közben, képes megnevettetni nézőit. Vannak persze olyan visszatérő mondatok is, melyek megragadnak az emberek fejében. Tudtok ilyeneket mondani?

No kommentár

Az egyik kedvenc Youtube videósom theRadBrad, aki maga majd 10 millió feliratkozóval rendelkezik. Ő nem teszi rá az arcát a gameplay-re és kommentálni is csak akkor kommentál, amikor tényleg szükséges. Mivel nem pofázza szét a játékot, úgy tudom élvezni, mintha én magam játszanám. Lehet nincs meg a játék, lehet béna is lennék benne, de végignézhetem a hangulat, vagy a remek történet kedvéért. A Resident Evil 2 Remake-et például nála néztem meg, és sokkal többet kaptam, mintha olyannál néztem volna, aki végig vicceli az egészet.

Közösségi élmény

Amikor a világ még nem volt online, az emberek együtt játszottak gépükön, vagy konzoljukon. Családok, barátok gyűltek össze játszani, és akár többen püfölték ugyanazt a billentyűzetet. Egyszerre játszani azonban nem mindenki tudott, vagy nem is akart. Egy barátomnak például megvolt a Resident Evil és a Silent Hill.  A suliban, ha valaki ügyesen játszott Counter-Strike-kal, az egész osztály nézte, amit művel. Valószínűleg mi nem is tudtunk volna úgy játszani. Nálunk nem volt olyan nagy divat a játékterem, mint mondjuk Amerikában, ahol sok játékban (pl. Pac-Man) pontgyűjtésért ment a harc. Aki rekordot döntött, menőnek számított, a rekordkísérletet, a profi játékot pedig élőben tömegek nézték. Ilyesmit korábban nem lehetett látni. Az ember olyan, hogy szereti feszegetni a határait, újabb és újabb sikereket elérni. Aki sikeres, arra pedig sokan kíváncsiak. Szóval gyaníthatóan már kisközösségekben kialakult az, hogy szeretjük nézni, ahogy más ügyes valamiben.

Ez lehet sport, vagy hogy gyerekünk ügyesen zongorázik. A videojátékok azonban valami extrát is adnak: élményt. Horror, autósport, stratégia, sci-fi. Ha kedvenc streamerem versenyben vesz részt, együtt nézzük a haverokkal, még akkor is, ha csak DC-n tartjuk a kapcsolatot. A történteket egymás közt beszéljük meg. Őket a játékokból ismerem, szóval ne mondja senki, hogy nincs közösségépítő ereje. Ma már minden rendes streamernek van külön Discord csatornája, ahol a követők beszélgethetnek, egymással játszhatnak. Szóval összehozza az arcokat.

Nem akarod kipróbálni

Vannak olyan esetek, amikor valaki valamilyen játékot nem akar kipróbálni. Ha valaki retteg a horrorjátékoktól, főleg mondjuk VR-ban, érdekes és vicces lehet végignézni, hogy más vajon hogyan oldja meg a feladatot. Ez egy ellentmondás az emberben. Vannak félelmeink, de szeretjük próbára tenni azokat. Én magam például rettegek a nagy pókoktól, de gyerekkorom egyik kedvence volt az Arachnophobia című film, amiben mérgespókok lepik el a házat, miután egy madárpók fészket rak a pincében. Biztos nem tartanék pókot, de nagyon érdekel a téma így, ha módomban áll, minden pókos dokumentumfilmet megnézek. Még azt a Youtube csatornát is nézem, ahol rendszeresen pókoknak cserélnek vizet.

Meghozza a kedvet

A játékgyártók nem csak arra jöttek rá, hogy a sok néző miatt elérik a célközönségüket a streamerek által, de a nézők kedvet kapnak a játékokhoz. A játékipar, és az esport fellendülésének egyik oka pont az, hogy másokat nézve, mi is kedvet kapunk a játékhoz. A PUBG-t azért vettem meg, hogy rájöjjek, én vajon, hogy tudnék elbújni mások elől úgy, hogy minimum második legyek? Kemper vagyok, tudom! A lényeg, hogy megjön a kedv a játékhoz, sőt akár ahhoz is, hogy játékunkat mi is streameljük. Ez exponenciálisan növeli a játékosbázist.

Gamer társaságok

Vannak társaságok, ahol rendszeresen szóba kerül egy-egy játék. Aki nem játszik valamivel, mert nincs meg neki, nem tudja megvenni, vagy nem alkalmas a gépe rá, a videókból megtudhatja miről van szó, és nem lesz ő a kakukktojás.

Kikapcsolódás

Vannak, akik számára a gameplay olyan, mint a tévénézés. Kikapcsolódás egy fáradt nap után, stresszoldás vacsora közben. Ismerek olyat, aki streamre alszik el. Pedig ő a streamer.

Komment és chat

A kommentelés, vagyis a chat egyszerre fantasztikus lehetőség az élő streamek alatt, de kétélű fegyver. A kommentelők ugyanis lehetnek bármilyenek. Aki látott már streamet, biztosan tudja, hogy miről beszélek.

  • -Jönnek a trollok
  • -A butus, oda nem illő kérdések
  • -A fáradhatatlanul ugyanazt kérdezők
  • -Az okoskodók
  • -A kioktatók
  • -A mindig mindent jobban tudók
  • -Akik viccesnek hiszik magukat, de nem azok
  • -Akik trágár kifejezésekkel akarják illetni mások édesanyját
  • -Akik úgy érzik, mindenki kíváncsi arra, mit ettek ma
  • -Akik unatkoznak
  • -Akik csak emotikonnal kommunikálnak
  • -Akik copy-znak, vagy játékokat fikáznak

A chat az interaktivitás legfontosabb kelléke, megadja az élő adás varázsát. A hagyományos tévével szemben ez az élő online adás legnagyobb fegyvere: az interaktivitás. A chat segítség lehet a streamer számára, ha rászorul. Ha egy streamer, akit kedvelünk pont a mi kommentünkre reagál, vagy épp a mi kérdésünkre válaszol, az tényleg nagyon jól tud esni. Úgy érezzük, hogy máris a haverjai vagyunk. A legnagyobb probléma vele, hogy álnéven sokan azt gondolják: bármit lehet és nem terheli felelősség a kommentelőt. Ez nem igaz!

Segítség

Van olyan is, aki egy időben játszik egy játékkal, miközben egy másik monitoron olyasvalakit néz, aki szintén azzal játszik. És nem a stream snipe-ról beszélek! Én magam például játék közben azért nézek gameplay videót, hogy továbbjussak, ha elakadok. Vannak olyan kedves Youtube videósok, akik kifejezetten segítő videókat készítenek, megoldást nyújtanak egy fejtörőre, megmutatják a helyét egy-egy eldugott vagy gyűjthető tárgynak. Valljuk be, ilyenkor nagyon hálásak tudunk lenni.

A streamelés és a stream-nézés veszélyei

Az élő műsorok egyik hátránya a streamerek számára, hogy ismertek lesznek. Előfordult, hogy egy rajongó betört egy streamer házába, és azt kérte éljenek együtt. Ennél komolyabb probléma a swatting, amikor egy rosszindulatú néző hamis rendőrségi bejelentést tesz, és rendőrségi akció indul a streamer ellen, indokolatlanul. Az ilyen szórakozás komoly veszélyt jelent. 2017 decemberében a Wichita-i rendőrség lelőtt egy Andrew Finch nevű férfit, Kansas-i otthonában. Később kiderült, hogy a férfi nem is az a streamer volt, akire két Call of Duty játékos rá akarta küldeni a rendőröket.

Másik kevésbé veszélyes, ám bosszantó kockázat a stream snipe, amikor egy néző úgy tesz szert előnyre a játékban, hogy figyeli a streamer tevékenységét. 2018-ban például Ninja jelentett fel egy nézőt, mert az megölte őt Fortnite-ban, nyilvánvalóan stream snipe-olva. Erre jó a delay. Ha néző vagy, megvan a veszélye annak, hogy egy streamer véleményével befolyásol téged. Vásárlásra buzdít, vagy épp arra, hogy ne vegyél meg valamit. Megszerettet, vagy megutáltat dolgokat. Alakítja az értékrendedet, mert valakit követendő példának tartasz. Ne vedd magadra, de biztos te is kíváncsi vagy kedvenced véleményére, egy-két dolog kapcsán.

Gyakori kérdések stream nézőkhöz

„Miért nem játszol te magad ahelyett, hogy másokat nézel?”

Ez olyan mintha azt kérdezné valaki: miért nem focizol úgy, mint Messi ahelyett, hogy nézed, ahogy a Profi Ligában tolja?

„Miért nem mész hokizni, vagy görkorizni, ha szereted nézni?”

Mert mondjuk kitöröm a lábam?

„Most komolyan azt nézed, ahogy valaki játszik? Abban mi a jó?”

Abban a mi a jó, hogy ezt folyton megkérdezed?

Szó mi szó, az ember amióta létezik, imád másokat nézni. Az ókorban a tömegek olimpiát néztek, mert kíváncsiak voltak egymás teljesítményére és legalább történt valami. A modern korban a televízió megváltoztatta a világot, később a mobiltelefon alakította át szokásainkat. Mára az online élő közvetítés és interaktív közreműködés, a közösségi média folyamatos hatása determinálja életünket. Hogy ez jó vagy nem, azt nem mi fogjuk eldönteni, annyi viszont biztos, hogy amíg lesznek jó videojátékok, lesznek olyanok is, akik játszani fognak vele. Mi pedig nézni fogjuk, mert úgysincs jobb dolgunk. Na, gyerünk streamet nézni, mert már szétuntam magam!

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

×