Vajon milyen munka folyik a szerverkarbantartás alatt, és miért is jó nekünk?

Nyugodtan játszol, majd megjelenik egy szívet szorongató piros felirat: szerverkarbantartás várható. Olyan percek, órák következnek, amikor nem tudsz mit kezdeni magaddal. Játszanál, de nem lehet, életed pedig értelmetlenné válik. De vajon mi történik ekkor a stúdiónál? Milyen munka folyik a szerverkarbantartás alatt, és miért is jó nekünk?

Az online szolgáltatások fenntartása a nagy és népszerű játékoknál nem kis feladat. Óriási tapasztalat és gyakorlat kell ahhoz, hogy több ezer, vagy több millió játékos kedvében tudjanak járni.

„Elméletileg szörnyen nagy az esélye annak, hogy valami katasztrofális dolog történik” – mondta Glen Miner a Warframe technikai igazgatója a pcgamer.com-nak. „Ennek ellenére a fejlesztők keményen dolgoznak, hogy minimalizálják a problémákat. A legutóbbi frissítés például csupán 26 másodpercet vett igénybe” – tette hozzá.

A Warframe egyébként rendszeresen frissül, az új funkciókat és a javításokat azonnal hozzáadják, ahogy elkészülnek vele. Ez azt jelenti, hogy a játékot hetente frissítik, sőt akár naponta többször is. Ezek olyan apró karbantartások is lehetnek, melyek akár két percen belül befejeződnek.

Kép forrása: Digital Extremes

„A leggyakoribb dolog, amit csinálunk, hogy upgrade-eljük a szerver szoftverét, hogy az megfelelő legyen a játékfrissítésekhez” – mondta Miner. Ez magában foglalja a kiszolgáló kódot, a játékot életben tartó parancsfájlok újraindítását, és az új tartalmak élesítését. A Digital Extremes célja, hogy a játékosok a lehető legrövidebb időn belül új dolgokat kapjanak, így a karbantartás nagy része arról szól, hogy keveset változtatnak, majd tesztelik és kész.

„A karbantartás ugyanakkor szólhat a hardware-ről is. Ez különösen igaz az SSD-kre” – teszi hozzá Miner. „Néhány évvel ezelőtt szerver problémák voltak, közvetlenül karácsony előtt, és egy olyan SSD-re bukkantunk, ami már nem bírta a kiképzést, és sürgősen frissítenünk kellett a rendszert. Ilyen időszakban ez nagyon nehéz, hiszen nagyok az elvárások, persze joggal. Nagyon stresszes!”

A Bossa Studios World Adrift című MMO-ja esetében, melyben a játékosok hajókkal vitorláznak a levegőben, a karbantartást naponta végzik. Ez az, ami megmenti attól, hogy az irányítás kicsússzon a játékosok kezéből. A Worlds Adrift ugyankkor nem egy szokványos MMO.

Kép forrása: Bossa Studios

„Mindenre, amit a játékosok csinálnak, arra a játéknak emlékeznie kell” – mondta Tristan Cartledge vezető fejlesztő. „Ha egy játékos levágja a fát, egy szigeten elpusztít egy hajót, a tettei maradványai megmaradnak, amíg egy másik játékos, vagy valamilyen természeti jelenség, például egy vihar meg nem változtatja azt az állapotot. Éppen ezért az adatok rögzítésének mérete korlátlan kell legyen.”

A karbantartások körülbelül egy órát vesznek igénybe, amikor is a rendszer felméri, hogy milyen információkat lehet már eldobni és miknek kell megmaradnia. A fontos dolgok: a hajók, élőlények, környezeti változások, amiket játékosok okoztak, mind érintetlenek maradnak.

Ez a folyamat teljesen automatikus. A Worlds Adrift botokkal teszteli a világot, biztosítva, hogy a fizika aktív legyen. A fejlesztőcsapat ezt rábízza a botra, az pedig vizsgálat közben figyelmeztetéseket küld. A fejlesztők szerint egyébként a legrosszabb, ami történhet, hogy valami elromlik a frissítés során. Ha ilyen bekövetkezik, akkor mindent vissza kell állítani egy korábbi fix ponttól, ami sok időt, egy órát, sőt akár egy napot is igénybe vehet.

A Digital Extremes számára a Warframe frissítése jobb esetben feszültségmentes, kivéve persze a Karácsony előtti merevlemezproblémákat. A legtöbb aggodalmat a fejlesztőknek azok a hibák okozzák, melyek nem rajtuk múlnak. Ha hálózati probléma adódik, ilyen esetben a fejlesztők tehetetlenek, és ha hiszitek, ha nem: ez nekik is stresszes.

Ha baj történik és a játékos egyáltalán, vagy nem megfelelően tudja használni a játékot, nyilván elkezdi savazni a céget, a fejlesztőket és megszaporodnak a panaszbejelentő e-mailek. Vannak olyan fejlesztő csapatok, akik a játék karbantartását egy külső csapatra bízzák, akik hálózati szinten folyamatosan életben tartják a játékot. A fejlesztők pedig anélkül tudnak foglalkozni a játékkal, frissítéssel stb., hogy le kéne állítani a szervereket. Vannak tehát olyan frissítések is, amik egyszerűen a háttérben futnak, szerverleállás nélkül. A játékosok csak abban az esetben érzékelhetik ezt, ha nem tudnak menteni, amíg befejeződik a frissítés.

Kép forrása: randgroup.com

Persze bizonyos szoftver-vagy hardverfrissítések megkövetelik, hogy a játék közben offline legyen, de a játékosok akkor is játszhatnak. A Warframe például szervercsoportokon fut, képesek bizonyos részeket leállítani, majd a frissíteni/javítani, majd újra üzembe helyezni anélkül, hogy a játékosoknak feltűnne. Ezek a műveletek persze csökkentik a rendszer kapacitását, így a cég olyan napokat választ erre, amikor viszonylag kevesebben játszanak egyszerre. A Bossa rendszeres karbantartását tervezett időpontban tartja, függően persze attól, hogy a szerver Európában, vagy az Egyesült Államokban van.

„Megpróbáljuk elkerülni a csúcsidőszakokat, de nyilván karbantartást akkor végzünk, amikor munkatársaink munkaideje van. Ők váratlan helyzetekben is be kell avatkozzanak, amikor valami nem működik” – mondja Tristan Cartledge.

A cégek vezetői szerint a karbantartási idő előtti időszak szintén nagyon stresszes, néha jobban, mint maga a karbantartás. Előtte ugyanis a frissítések tesztelése folyik, amivel jobb esetben nincs hiba. A cél az, hogy a karbantartás a lehető legkevesebb időt vegyen igénybe, és lehetőleg elsőre minden működjön. A Digital Extremes fejlesztői például igyekeznek a lehető legtöbb változtatást megtenni egyetlen leállás alatt.

Ők versenyt futnak az idővel, hogy sikerüljön mindent rendben és időben véglegesíteni. Miközben pedig a frissítési folyamat zajlik, mindenki feszülten figyeli a képernyőt, hogy a folyamatok rendben lefutnak-e. Ilyenkor imádkoznak, hogy minden rendben legyen. A hibák eltűnjenek, a javítások beépüljenek, és semmi ne sérüljön. Feszült figyelem és koncentráció ül mindenkin.

A másik fontos dolog: a játékosok. A Digital Extremes vezetője azt is elmondta, hogy bármekkora is a fejlesztő csapat, a játékosok óriási segítséget tudnak nyújtani. Ők ugyanis azok, akik első kézből veszik észre a hibákat, problémákat, és jelentéseket tudnak tenni róla. Ezért fontos az, hogy te is visszajelzést küldj, ha támogatni szeretnéd a hibajavításokat. Az igazi kihívás persze nem is a konkrét karbantartás, hanem annak ellenőrzése, hogy a dolog rendben lezajlott és minden működik.

A karbantartás maga néha a vihar előtti csend. Az egyik fő probléma ugyanis az, hogy amikor annak vége, nagyon sokan jelentkeznek be a játékba egyidejűleg, ami gondot okozhat a szervereknek. A hálózat túlterhelődik, az pedig több probléma okozója lehet, mint ami miatt a karbantartás létrejött. A karbantartás tehát, amennyire szükséges, annyira összetett és veszélyes. Ez egy olyan kihívás, amivel rengeteget küzdenek a vállalatok, hogy a játékosok kedvében járjanak.

Kép forrása: evernex.com

A játékosok véleménye

A közvélemény alapvetően nem szereti a karbantartást. Pont akkor szokott lenni, amikor a leginkább játszani szeretnénk, vagy amikor pont sikerül összehozni a csapatot, vagy már épp nyerő szériában vagytok és puff, leáll a szerver. Amikor egy játékban hiba keletkezik, a legtöbb játékos a céget negatívan ítéli meg, szidja az alkalmazottakat, fejlesztőket, akik egyébként -ahogy olvashattátok is- abban az időben vért izzadnak azért, hogy minden gyorsan, hibátlanul működjön. Ez egy olyan dolog, aminek játékosként nem ismerjük a másik oldalát.

Reméljük most már tisztán látjátok: a szerverleállás, a frissítés, a karbantartás célja pont az, hogy nektek jobban fusson a játék. Ilyenkor a készítők még stresszesebbek, mint a játékosok, akik épp nem tudnak játszani. Ha segíteni akarjátok a fejlesztők munkáját, legyetek türelmesek, és ha tehetitek, küldjetek értelmes visszajelzést a hibákról!

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

×