Már Japánban is keresik a módját, hogyan korlátozzák a fiatalok játékidejét
Sokat hallunk arról, hogy Kínában milyen keveset játszhatnak a fiatalok az ország törvényei miatt. Most a japán politikusok is elgondolkoztak a szabályozáson.
Sokat hallunk arról, hogy Kínában milyen keveset játszhatnak a fiatalok az ország törvényei miatt. Most a japán politikusok is elgondolkoztak a szabályozáson.
Sokat hallunk arról, hogy Kínában milyen keveset játszhatnak a fiatalok az ország törvényei miatt. Most a japán politikusok is elgondolkoztak a szabályozáson.
Ahogy korábban is írtunk róla, Kínában óriási probléma a játékfüggőség, különösen azért, mert a távol-keleti országban a mobiljátékok különösen népszerűek, a fiatalok pedig ott és akkor játszanak, amikor csak akarnak. Hallottunk már arról, hogy valaki egy netes kávézóba addig játszott, míg elüszkösödött a lába, sőt már katonai táborok is vannak játékfüggőknek, ahol betegségként kezelik a jelenséget.
Legutóbb tavaly novemberben korlátozták (ismét) a fiatalkorúak játékidejét Kínában, ahol a 18 év alattiak este 10 és reggel 8 között nem játszhatnak.
Nos, a videojátékok nem kevésbé népszerűek Japánban sem, hiszen tudjuk, hogy az ország nem csak az anime, de a videojátékok hazája is. Az ipar évtizedek óta szépen növekszik ott is, a fiatalok pedig rengeteg időt töltenek játékkal, legalábbis akkor, ha apu nem töri össze a PlayStationt egy nagy kalapáccsal.
Most viszont a japán politikusok is elgondolkoztak Kína döntésén, és ők is korlátoznák a gyerekek játékidejét – írja a Gamerant. Kagawa prefektúra döntéshozói tehát most olyan törvénytervezet kidolgozásán dolgoznak, amely korlátozza a gyermekek és a tizenévesek játékidejét hétköznap egy órára, hétvégén pedig másfél órára. A törvényt 18 év alatti személyekre vonatkozna. Kagawa prefektúrában, amely Japán legkisebb prefektúrája, a törvény megszegése nem járna büntetéssel.
Lehet azon vitatkozni, hogy a videojátékok függőséget okoznak-e vagy sem, illetve erőszakot szülnek-e vagy sem. Ellenben egy olyan országban, ahol a videojátékok, sőt a videojáték-ipar az ország egyik jelentős gazdasági elemét képezi, nehéz elképzelni, hogy valóban bevezetnének ilyen törvényt.
Természetes az, hogy az egyébként is sok társadalmi problémával küzdő Japán, látva a környező országok játékaddikcióról szóló híreit, szeretne óvatos lenni, és megvédeni hazájuk fiait és lányait, teljesen érthető. Persze az is lehet, hogy az ilyen döntések több kárt okoznak, mint hasznot.
A japán fiatalok számára a videojáték a szórakoztatást jelenti és a mindennapok része. Mint mindenhol, természetesen ott is vannak szélsőséges esetek. Például olyanok, akik egész életüket egy szobában töltik a kedvenc online játékuk mellett. Az otaku jelenségtől függetlenül viszont a legtöbb fiatal pontosan tudja, hogy hogyan és mennyi időt töltsön a játékkal és mennyit a tanulással.
A japántanár Baranyai Péter szerint a probléma igenis létezik az országban, és bár Japán kapcsán ritkán beszélünk a jelenségről, nem lehet véletlen, hogy a politikában is egyre többet foglalkoznak vele.
„Valóban egyre nagyobb társadalmi probléma a videojátékfüggőség Japánban is. A társadalom egy része bizony képes egész életét játékokkal tölteni. Nem vagyok biztos benne, hogy a legjobb módszer a korlátozás. A javaslat valószínűleg még sokat változhat” – mondta.
Egy Magyarországon élő japán szerint a probléma valóban létezik és a törekvés nem rossz dolog, azonban a módszer, a megoldás már más kérdés.
„Kagawa prefektúra politikusai valószínűleg felismerték a problémát, de én mivel nem igazán szoktam játszani, nem sokat hallottam a videojáték-függőségről. Hogy a korlátozás érvénybe lép-e, vagy milyen hatása lesz, az nem tiszta. Szerintem az ilyen helyzeteket családon belül kéne megoldani, szóval a lépés kissé meglepő. Például, ha lenne egy hely, ahova el lehet járni játszani, akkor a korlátozás életszerűbb lenne. A japánok egyébként kevésbé játszanak PC-n, inkább konzolon, mint a Nintendo, vagy a PlayStation” – mondta.
Valószínűleg míg törvény lesz a fenti fiatalokra vonatkozó javaslatból, még sok változáson mehet keresztül. Bár pozitív, hogy foglalkozni kezdtek a jelenség társadalmi hatásaival, valószínűleg a gamer fiataloknak is meg lesz a véleményre a törekvésről. Ha ez nem lenne elég, Japánban már vannak olyan fiatalok is, akik félnek az online játékoktól.
Ti mit gondoltok? Valóban a korlátozás a legjobb módszer a függőség visszaszorítására?