Eltelt egy újabb év. Kezdjük hát úgy az újesztendőt, ahogy rendes emberekhez illik. Farpofával előre, miközben a derengő alkoholködön keresztül nézünk vissza a 2019-es évre.

Egy magára valamit is adó videojátékos sajtóorgánum sem kezdhet új évet anélkül, hogy önkényesen sorba ne rendezze az előző év videojátékait. Nincs ez máshogy nálunk sem, összedugtuk hát a fejünket a két másik kritikus kollégával és megtárgyaltuk, hogy mivel szórakoztunk legjobban az elmúlt egy évben.

Mielőtt azonban beleugranánk a listákba, illetve kiosztanánk a szerkesztőségi különdíjakat, jöjjön pár érdekesség a kritikusi szakosztályról:

  • 2019-ben 69 játékteszt jelent meg az oldalon.
  • A kritikusok közül Gabe a legengedékenyebb, egyem a lágy kis szívét, a maga 7,88-as átlagpontszámával.
  • Nem túl nagy meglepetésemre én lettem a legszigorúbb 6,35-ös átlagos pontszámmal, de nem sokkal marad el tőlem Tyrion kollégám 6,42-vel.
  • A múlt évben három cím érdemelte ki a maximális pontszámot tőlünk, ezek pedig
    • Sekiro: Shadows Die Twice
    • Journey (PC verzió)
    • Disco Elysium
  • Az év legalacsonyabb pontszámát Tyrion osztotta ki. A nem túl illusztris két pontos értékelés tulajdonosa a Jumanji videojáték-adaptációja.

A legjobbak

Most pedig mindenki töltsön egy pohár pezsgőt, igazítsa meg a nyakkendőjét és halkítsa le a telefonját, ugyanis következnek a 2019-es év legjobb játékai a Leet kritikusai szerint.

Ötödik helyezett: Devil May Cry 5

Az utóbbi pár évben a Capcom a megtisztulási szertartását végezte. Nem nagy titok, hogy a 2010-es évek első felében kevés értékelhető terméket dobtak piacra, azonban a 2016-ban befutott Resident Evil 7 óta mintha újból magukra találtak volna. A 2019-es év elején megörvendeztettek minket két klasszikus, mégis friss élménnyel, amik egyaránt kielégítettek régi rajongót és friss érdeklődőt. Ezek közül az egyik a Devil May Cry 5 volt. Gratulálunk Capcom, itt a dupla trófea!

Negyedik helyezett: Resident Evil 2 Remake

“Míg a DMC 5 egy teljesen új játék, addig a Resident Evil 2 mindössze egy remake. Ez ugyanakkor korántsem jelenti azt, hogy ne felelne meg a 2019-es elvárásoknak, olyannyira, hogy az év legjobbjai közé is felkerült. A Resi 2 egyszerre maradt hű egy valódi klasszikushoz, és szolgálta ki az új játékosokat, hiszen a régi, valódi túlélőhorrorként működő részek izgalmát mentette át egy mindenki számára fogyasztható, kényelmes környezetbe. Emellett ahol kellett, előnyére változott, így joggal szerepel egy idei listán (még akkor is, ha a hivatalos díjakat nem lenne illendő nekiadni).”
– Tyrion

Harmadik helyezett: Blasphemous

“2019 számomra nem volt egy erős év, már ami a AAA-programokat illeti. Azonban a független piacon mindig érdemes körülnézni, mert dögivel akadnak gyöngyszemek. A Blasphemous személyében pedig egyaránt megtestesülnek a modern és retro játékmenetbeli elemek, nem beszélve a kemény történetről, illetve az egyedi (és brutális) pixelart látványról. Ez a játék igazi művészet, ami simán lehet viszonyítási pont az indie játékok berkein belül.”
– Gabe

Második helyezett: Disco Elysium

Az előző évben volt szerencsém az év két legjobb játékát kritizálni. Bár személyes véleményem szerint a Disco Elysium túlszárnyalta az első helyen trónoló Sekirót narratíva és atmoszféra szempontjából, azt is pontosan érzem, hogy utóbbi sokkal könnyebben emészthető. Azért is engedtem a kollégák nyomásának, hogy a – még mindig nagyon előkelő – második helyre csússzon az idei év indie remekműve. Ne csüggedj, Disco Elysium, az én szememben akkor is te nyertél! <3

Első helyezett: Sekiro: Shadows Die Twice

Képtalálat a következőre: „sekiro shadows die twice wallpaper”

Nemrég vettük fel a podcastünk legutóbbi, évtized-értékelő adását, amiben kifejtettem, hogy a From Software akarva-akaratlanul rányomta a bélyegét az egész évtizedre a Dark Souls-zal. Ahogy elkezdték, úgy fejezték be a 2010-es éveket. A Sekiro pont annyira Dark Souls, mint amennyire nem az, kellőképpen iránymutató az iparnak és ékes példája annak, hogy a FromSoft még mindig a souls-like formula megkérdőjelezhetetlen királya. Az, hogy ezen felül még egy kis buddhista filozófia is befért, már csak hab a tortán.

A legrosszabbak

Most, hogy végigértünk a legjobbakon, ideje alászállni a poklokra. Mind tudjuk, hogy nincs alkoholos tivornyázás émelygős másnap nélkül, nincs jó töltött káposzta délutáni bélmozgás nélkül, és nincs toplista anélkül, hogy megemlítenénk az év legrosszabb játékait. Ezek legalább annyira igazodási pontok a játékiparban, csak itt inkább jó távol illik tőlük igazodni.

Ötödik helyezett: Stillness of the Wind

“Nekem a történetalapú indie-játékok a szívem csücskét képzik, de a The Stillness of the Wind elérte, hogy megkérdőjelezzem ezt a tényt. Ez a játék alapvetően nem pocsék, egyszerűen csak kellemetlen játszani vele. Az élményt talán az az érzés adja át a legjobban, amikor kisgyerekként anyám egyedül hagyott a kassza előtti sorban, hogy ő addig elszalad egy fej kelkáposztáért. Vagyis a monotonitás és a frusztráció tökéletes keveréke lesz a társunk, és egy történet, ami művészibbnek akart látszani, mint amennyire valóban az. Még szerencse, hogy nem ez a cím határozta meg az év indie termését.”
– Tyrion

Negyedik helyezett: Wolfenstein: Youngblood

Machine Games, Machine Games, mi történt veled? A 2014-ben megjelent Wolfenstein: The New Order üde színfolt volt az akkoriban stagnáló és kiüresedett FPS-zsáner kietlen tengerén. Talán a siker okozta elkényelmesedés vagy a Bethesda egyre agresszívabb profitorientáltsága miatt kapcsolt lejtmenetbe a széria. Akármi is legyen az oka, az új Wolfenstein-széria szépen lassan elindult a lejtőn és ennek a jelenlegi mélypontja a legújabb co-op borzalom, a Youngblood. Hol van már az elragadó sztori, a közepesen B-kategóriás, de végtelenül szerethető karakterek, az izgalmas tűzharcok? Egy biztos: a következő Wolfensteinnek nagyon nagyot kell virítania, ha jóvá akarja ezt tenni.

Harmadik helyezett: JUMANJI: The Video Game

“Számomra egyértelműen a legrosszabb játék, amivel idén találkoztam. A Jumanji alapból nem a világ nyolcadik csodája, de ezzel az adaptációval sikerült teljesen szétrombolni az alapból olcsó szórakozást jelentő alapokat. Ugyanis sem az olcsó, sem a szórakozás nem igaz erre a rettenetre. Mindössze másfél óra alatt véget ér, a játékmenete több sebből vérzik, összecsapott, önismétlő, és ronda is. Ja, és mindezért 40 Eurót elkérnek, ugyanannyit, mint a Disco Elysiumért. Az a szerencse, hogy a készítők még a pénzlehúzásban is rosszak, így a játék még a refund kétórás határa előtt véget ér. De szerintem nem érdemes kockáztatni.”
– Tyrion

Második helyezett: Anthem

Az Anthem tragédiáját tanítani kéne olyan iskolákban, ahol szó esik játékfejlesztésről. Mi történik, ha egy kiadó – esetünkben az EA – be akar törni egy amúgy is túltelített piacra és ezt a feladatot rábízza egy, az adott zsánerben teljesen zöldfülű fejlesztőcsapatra. Szegény Bioware sokkal jobbat érdemelt volna. Az is igaz, hogy talán nem az utolsó hat hónapban kellett volna összedobni a játékot, de ezért már okoljuk azt a céges felfogást, miszerint egy online játékot kiadhatunk félkész állapotban, majd később befoltozzuk a lyukakat. Ki tudja, talán lehet még valamikor az Anthemből épkézláb produktum. Az már egy másik kérdés, hogy maradnak-e még játékosok, akik ezt élvezhetik.

Első helyezett: Ghost Recon: Breakpoint

 

Képtalálat a következőre: „ghost recon breakpoint wallpaper”

Ha a Ubisoft a játékon belüli boltba feccölt energia legalább felét arra fordította volna, hogy a megjelenés napján egy élvezhető játékot tudjon piacra dobni, nos, a Breakpoint valószínűleg akkor is legfeljebb középszerű lett volna. Míg a legjobb játékok sorrendje nem volt teljesen egyértelmű a Leet kritikusi szekciójának, addig az év leghitványabb játékához kétség sem férhetett. A Breakpoint annyira rossz volt, hogy a Ubisoft részvényei egyik napról a másikra tizenhat százalékot estek és minden jövőbeli projektjüket hónapokkal eltolták. Azt hiszem, ezek az adatok többet mondanak a Breakpoint minőségéről, mint bármilyen kacifántos metafora, amivel most élni tudnék.

Kritikusi különdíjak

A fenti listákat egyesült erővel alkottuk meg úgy, hogy mindenki kötött kompromisszumokat. Most nézzük, hogy az oldalon dolgozó kritikusokat mely játékok mozgatták meg a fentieken kívül.

Tyrion különdíja: The Outer Worlds

“A Plague Tale: Innocence csak egy leheletnyivel maradt le erről a díjról, de végül az Obsidian legújabb szerepjátékát emeltem ki. A The Outer Worlds egy hangulatos, érdekes világba helyez minket, az atmoszféra egyből magával ragad, és a mellékküldetések is érdekesek. Mindez azonban semmi ahhoz a szabadsághoz képest, amit a feladatok megoldásához kapunk. Ha akarjuk, megölhetünk minden NPC-t, vagy az első fél órában elárulhatjuk segítőnket és mentorunkat, mindez csakis rajtunk múlik. Mivel mindehhez egy bőséggel élvezhető játékmenet is tartozik, bátran ajánlom mindenkinek, aki szeretne kicsit elszakadni a lineáris, agyatlan tömegjátékoktól.”
– Tyrion

Gabe különdíja: Afterparty

“Oké, máris magyarázom a bizonyítványom. Tudjátok, az úgy volt, hogy ezt a játékot utólag ékeltem be ebbe az értékelő írásba. A podcast során a Children Of Mortát emlegettem, és tényleg nagyon imádtam, ez a tesztemből is kiderül. Aztán a felvétel után lecsücsültem az Afterparty elé, és noha számos aspektusában bőven alul marad a Mortánál, egy különdíjat azért megérdemel a részemről. Az Afterparty egy rettenetesen egyszerű, mégis végtelenül humoros és mindenféle embertípussal szurkálódó játék. Hangulata, a szinkronhangok és a szetting is megér egy misét (igen, jön a teszt hamarosan), ja és le kell inni Sátánt a saját házibulijában.”
– Gabe

Tanár Úr különdíja: Baba Is You

A logikai játékok a játékvilág math rock bandái. Nem sok jelenik meg belőlük, és amik napvilágot látnak, azok sem fürdenek sokat a rivaldafényben. Ennek ellenére nem lehet túlértékelni a jelentőségüket. A logikai játékok nem olyanok, mint egy háborús FPS. Nem lehet ugyanazokra a játékmechanikákra ráhúzni egy új köntöst és évente eladni ugyanannak a demográfiának. A Baba Is You olyan kreatívan áll hozzá a logikai játék koncepciójához, amilyet talán a Witness óta nem is nagyon láttam. A játéknak ugyanis nem kötött a szabályrendszere, hanem a képernyőn kirakott mondatokat változtatva variálhatjuk az éppen aktuális feltételeket. Minimalista dizájn, cuki aláfestő zene, elmés feladványok. Mindenkinek szívből ajánlom.

Szerkesztőségi különdíjak

Most pedig következzenek azok a játékok (és események), amiket nem lehet beszorítani egyik fenti kategóriába sem, de mindenképpen megérnek egy említést az idei díjátadón.

„Jól néz ki az ultrahangon” – A legjobb Early Access játéknak
A díjat kapja: Noita

A Baba Is You fejlesztői itt sem ragaszkodnak a konvenciókhoz. A Noitában lehetőségünk van gyakorlatilag bármilyen tereptárgyat elégetni, széttörni és az előnyünkre fordítani. Akárcsak a Baba Is You-ban, a szabályok itt is az ízlésünk szerint alakíthatóak és csak a képzeletünk szabhat határt annak, hogy mire lehetünk képesek. Mindez a szabadság egy roguelike platformer képében érkezett hozzánk szeptemberben a Steam Early Access jóvoltából. Csekkoljátok le minél előbb!

„Anya, ne vedd el a számítót!” – A legaddiktívabb játéknak
A díjat kapja: Forager

Eredetileg a WoW Classic szerepelt volna itt, egészen addig, amíg rá nem kaptam a Foragerre és rájöttem, hogy ez még hatalmas problémákat okozhat a közeljövőben, főleg mert vizsgaidőszak van. Hogy mi a recept? Fogjuk a Minecraftet, a Stardew Valley-t, gyúrjuk össze, majd adjunk hozzá egy csipetnyi Binding of Isaac-et. Kész is van az idei év legjobb gyűjtögetős mókája, ami addiktívabb, mint a crack-kokain.

„Olcsó húsnak” – A játéknak, ami ingyenes, és pontosan ennyit is ér.
A díjat kapja: Game of Thrones Winter is Coming

“Amikor ezeket a sorokat írom, még nem készült el a cikkem erről a förmedvényről, de szerintem nem nagy spoiler, hogy neccesen ajánlható bárkinek is. A GoT Winter is Coming egy böngészős játékként indult, de végül novemberben Steam-en is megjelent, csak azt nem tudom, hogy miért. Az egy dolog, hogy a játék három gyakorlatilag teljesen független részből áll, de ráadásul mind a három pocsék. A lapos játékmenetet az is súlyosbítja, hogy egy idő után egészen elborult mennyiségűt kell várakozni, hogy a játékbeli folyamatok véget érjenek. Ennek persze egyértelmű az oka: a mikrotranzakciók, amelyek akár az 1000 eurós tételt is elérhetik. Kicsit olyan ez a játék, mint egy rossz sztriptíztáncos: nem egy nagy élmény nézni, és még a pénzedet is ellopná.”

– Tyrion

„Részegen évnyitót tartani” – A legdurvább sajtós bukfencért járó díj
A díjat kapja: Blizzard Entertainment a Blitzchung-botrány miatt

Hihetetlen, hogy zsinórban két évben is képes volt a Blizzard ilyen volumenű PR-katasztrófát összehozni. Tavaly az ominózus „DO YOU GUYS NOT HAVE PHONES?” frázissal sikerült az internet népét maguk ellen fordítaniuk, idén pedig azzal, hogy egy versenyzőjükkel szemben, egy autoriter rezsim mellett foglaltak állást október elején. Ezzel nem csak a saját hírnevüket sikerült a földbe döngölniük, de újabb példán keresztül demonstrálták, hogy a céges világban a pénz az úr és minden más legfeljebb mellékszereplőként tűnhet fel a történetükben. A helyzet annyira elharapódzott, hogy még az – egyébként az utóbbi időben egymással direkt hepciáskodó – amerikai demokraták és republikánusok is megegyeztek abban, hogy ez nagyon nem volt rendben. Semmi gond, a videojátékos társadalom erre már úgysem emlékezik, mert bejelentették a Diablo 4-et.

Kiemelt ajánlat

Endgame Gear XM1

16 090 Ft

Kosárba

16 090 Ft

Az XM-1 tervezésében aktívan részt vettek, az e-sport élvonalához tartozó veteránok is, így biztosak lehetünk benne, hogy nem csupán az ultrakönnyű felépítés, és a nagy sebességű adatfeldolgozás lesz segítségére a kezdő és... tovább »

16 090 Ft

Kosárba

A termékhez nem tartozik rövid leírás.

Az új Lunar New Year skinek között kép apró érdekességre figyeltek fel az Overwatch játékosok. Sombra fegyvere és Lúcio szalagja is folyamatosan változik.

Ahogy mindig, most is ingyen skin jár a Rainbow Six: Siege-ben az aktuális esemény alkalmából. A Road to S.I. Event és Battle Pass jutalomra hívjuk fel a figyelmet.

Egy Instagram filter használatával Budapest metróhálózatának 3D-s vizualizációja látható, amennyiben a hivatalos Metro logót szkenneljük.

×