A kiásott csontváz – MediEvil Teszt

Az elmúlt évek klasszikus PS1-es játékainak feldolgozásai igen jól muzsikáltak mind kritikai, mind pedig játékos fronton. A Crash N Sane Trilogy, a Spyro Reignited Trilogy valamint a Crash Team Racing: Nitro Fueled is visszahoztak egy-egy pici szeletet gyerekkorunk atmoszférájából. Most pedig eljött az idő, hogy személyes kedvencem, a MediEvil kapjon egy kis ráncfelvarrást.

0
 

Az elmúlt évek klasszikus PS1-es játékainak feldolgozásai igen jól muzsikáltak mind kritikai, mind pedig játékos fronton. A Crash N Sane Trilogy, a Spyro Reignited Trilogy valamint a Crash Team Racing: Nitro Fueled is visszahoztak egy-egy pici szeletet gyerekkorunk atmoszférájából. Most pedig eljött az idő, hogy személyes kedvencem, a MediEvil kapjon egy kis ráncfelvarrást.

 

Szünni nem akaró retro-láz

Az Activision gondozásában megjelent címek (Crash, Spyro) egyaránt hozták mindazt, amiért anno imádtuk őket, de kiegészültek modern felfogás szerinti fícsörökkel és frissnek ható játékmechanikával. Bár utóbbi örök kérdés tárgyát képezi, miszerint hagyjuk-e ugyanúgy a klasszikus megoldásokat – még akkor is, ha azok nem öregedtek jól, – vagy ültessük át a mai kor szellemét? Erre nincs egyértelmű válaszom, hiszen minden esetben kontextus függő a dolog, de maradjunk annyiban, hogy néha igenis szükséges, hogy kicsit frissítsünk az egykori élményeken (lásd Shadow Of Colossus).

Nyilván meg van a hátulütője is, hiszen aki az elmúlt 20 évben újra elővette, teszem azt a Crash Bandicoot valamelyik részét, az megdöbbenten tapasztalhatta az új kiadásnak ugrásmechanizmusát. Ott viszont lehetett érvelni azzal, hogy gyakorlatilag nulláról kellett újraírni a játékot. Summa summárum, ami régen jó volt, nem biztos, hogy ma is ugyanúgy megállja a helyét, annak ellenére sem, ha az eredeti alkotás idejében is aktív játékos volt az ember.

Oké, ilyen hosszú bevezetőt is régen írtam, de úgy gondoltam ennyi kontextus kelleni fog jelen tesztalanyhoz, a szintén PlayStation-klasszikus Medievil-höz.

 

medievil

Forrás: playstation.com

Amikor pár éve bejelentették, hogy a Crash-sorozatból lesz remaster, egyik szemem örült, a másik meg kapzsi volt. Már akkor jeleztem az égiek felé, hogy szeretnék egy MediEvil feldolgozást is. Noha kicsit obskurus játékról van szó, számomra hatalmas élmény volt, és meglehetősen sok kellemes (és idegőrlő) pillanatot szerzett nekem. Imáim meghallgattattak, talán valamikor 2017-ben érkezett is a bejelentés, majd majdnem egy teljes évig nem lehetett tudni semmit a készülő játékról. Kezdtem csalódottan temetni kedvenc csontvázamat, amikor egymás után érkeztek az infók, mire végül megjelenési dátumot is kaptunk. Az idei játékdömpingből egyik legjobban a MediEvil-t vártam, de most nagy bajban vagyok, mert rendkívül vegyesek az érzéseim.

 

Hősnek születni halni kell

A játék során a néhai Sir Daniel Fortesque-t fogjuk alakítani, akit legendák öveznek, s arról volt híres, hogy legyőzte a kegyetlen varázslót, Zarokot. Ám főszereplőnket tévesen hitték igazi hősnek, mert nem hogy nem győzte le Zarokot, ráadásul Daniel halt meg legelőször az ütközetben a varázsló ellen. Egy évszázaddal később, Zarok újra világhatalomra tör, de egy sötét varázslat során, amit Gallowmere-re szabadít, Sir Dan is magához tér kriptájában. Eljött hát az idő, hogy a szebb napokat is látott Fortesque újra nekiveselkedjen és bebizonyítsa, hogy tényleg igazi hős.

A pályák rendben megidézik a kor szellemét, igencsak változatosak, de emellett a szó klasszikus értelmében egyszerűek. A dizájn miatt simán hívhatnánk „Halloween – The Game-nek” is, de legalábbis a szemére hányhatnánk, hogy Tim Burton koponyájából származik. A látvány okozta atmoszférához hozzájönnek még a nagyszerűen újrakevert dallamok, a humoros történet, változatos ellenfelek és bossok. De mindez az eredeti MediEvil varázsa volt, és most megkaptuk az egészet felturbózva, hogy megfeleljen a modern elvárásoknak. Vagy mégsem?

A MediEvil remastered kiadásában a külsőségeken kívül mindent hagytak úgy, ahogy volt. Na jó, a kamerakezelést például átalakították, bár határozottan messze van még így is a tökéletestől. A checkpoint-rendszer hiányát én speciel nagyon sajnálom, mert az olyan casual játékosoknak, mint én, igazán jól tud esni, amikor nem kell egy-egy pályát a legelejétől kezdeni. Oké, most egy kis korrekció következik, mert a távolban már látom a vasvillákat felsejleni. Vannak olyan játékok, ahol külön imádtam (Dead Cells, Blasphemous, stb), ha mindent elölről kell kezdeni, de azok strukturálisan erre a mechanikára vannak kihegyezve. És ezeknél a címeknél jól tud működni a „trial on error” metódus, és a siker utána sokkal édesebb.

medievil teszt

Forrás: playstation.com

Hagyjuk bent a hibákat is?

A MediEvil esetében az egy dolog, hogy szinte lehetetlen sérülés nélkül legyakni ellenfeleinket, de legtöbbször mégsem amiatt kellett pályát újráznom, mert leölt egy tök. Csomószor azért haltam meg, mert lecsúsztam egy platformról, vagy nem volt egyértelmű a távolság egy ugrásnál. Az ilyen esetekre simán betehettek volna egy „nesze, elcseszted, ettől a résztől folytathatod” checkpointot. És még a checkpoint hiánya sem lenne teljesen megbocsáthatatlan, de halálunk után a játék annyi életerővel dob vissza minket a pályára, amennyivel beléptünk rá (tehát nincs max HP visszatöltés). Ez akkor különösen ciki, ha 20% alatt vagyunk, és nincs a közelben életerőtöltő.

Pro Tipp: ilyenkor érdemes az első pályára visszarohanni, mert talán itt a legkönnyebb sérülésmentesen eljutni az első élettöltő felhőhöz.

Az, hogy mennyire nehéz, vagy inkább kihívás a MediEvil, mindenki döntse el magának. Néha igen egyszerű, máskor pedig szó szerint könyörtelen a játékossal. Minden pályán található egy-egy összeszedhető kehely, amit akkor lehet megszerezni, ha bizonyos mennyiségű szörnyet elpüföltünk. A kehely megszerzése – és a pálya befejezése – után a Hősök csarnokába kerülünk, ahol a régmúlt hősei humoros piszkálódások mellett megajándékoznak vagy új fegyverrel, vagy élettöltő itallal, avagy egy kis pénzzel. A fegyverek miatt szinte kötelező a kelyhek megszerzése, mert a későbbi pályákon nagyban megkönnyíthetik a dolgunkat.

Medievil

Forrás: Google

Nem kell mindent feltámasztani

Sima PS4-en erősen tetten érhető framedroppokkal kellett szembesülnöm, ami inkább amiatt lehet zavaró, hogy 30 és 50 FPS között mozog a játék. És ha 50-ről lecsusszan hirtelen 30-ra (vagy neadjisten az alá), az erősen szemfájdító lehet az erre érzékeny játékosoknál. PS4 Pro gépeken masszívan tartja az 55-60 FPS közötti értékeket.

A MediEvil egyébként egy tipikusan családbarát horror. Humora és hangulata sötét, mégis kellemesen szellemes és mókás. Minimálisan ijesztő, de annál inkább szórakoztató, bár hazánkban a szülők nem biztos, hogy könnyű szívvel ruháznának be rá gyerekük számára.

A cikk elején már kifejtettem, hogy rettentően vártam ezt a feldolgozást. Imádtam a PS1-es eredetit, és nagyon akartam szeretni ezt is. Azonban azok a hibák, amik 20 éve még nem tűntek fel, vagy nem érdekeltek, mára igenis szemet szúrók tudnak lenni. Számomra bebizonyosodott, hogy a legtöbb remaster kiadás során nem csupán a látványon kell csiszolni, mert iszonyatosan ritka az az alkotás, ami annyira időtálló, mint mondjuk a Super Mario. A játékok nagy része rosszul öregszik, és ez meglátszódik a játékélményen is. A MediEvil nem egy rossz játék, sőt így Halloween környékén kifejezetten jól is eshet, de azért dúskál olyan hibákban, amik ugyan a kor szellemét remekül megidézik, de modern játékosoknak bizony akár taszító is lehet.

Összefoglalás

A kiásott csontváz – MediEvil Teszt

A MediEvil nem egy rossz játék, sőt így Halloween környékén kifejezetten jól is eshet, de azért dúskál olyan hibákban, amik ugyan a kor szellemét remekül megidézik, de modern játékosoknak bizony akár taszító is lehet.


Szerzői értékelés

7

Gyönyörűen átdolgozott látványvilág

Kiváló hangulat

Szépen újrakevert dallamok

Nehézkes irányítás

Vacak kamerakezelés

Egyenetlen nehézségi görbe

Olvasói értékelés

5
Kiemelt ajánlat

Playstation utazó bögre

3 490 Ft 2 710 Ft -22%

Kosárba

3 490 Ft 2 710 Ft -22%

Egy praktikus utazó bögre az ikonikus PlayStation logóval, aminek otthon vagy út közben is hasznát veheted. A másik oldalán lévő közismert szimbólumokkal tökéletes ajándék minden PlayStation rajongóknak, akik ezzel a bögrével... tovább »

3 490 Ft 2 710 Ft -22%

Kosárba

A termékhez nem tartozik rövid leírás.

Ben Yedder twitteren reagált az új TOTSSF lapjára, ez alapján pedig biztosra vehetjük, hogy pontosan tudja, mennyire nem szeretik a játékosok a FUT lapjait.

Bátran állíthatjuk, hogy ez minden idők legdurvább akciója.

Nem győzik lekötni magukat a World of Warcraft játékosok. Megszületett egy hihetetlenül menő Tier 8-as páncélt bemutató videó. Több ezer óráig készült.

×