Merész vállalkozásnak indult, végül az Activision és az Infinity Ward egyik legnagyobb sikere lett.

Mivel a játék idén már 12 éves, így van benne pár igen spoileres tartalom a sztorival kapcsolatban. Szóval ha ne adj Isten még nem játszottál volna eme remekművel, most azonnal tedd meg! Aztán pedig fuss neki újra a cikknek.

2007-et írunk, amikor szinte minden hétvégén összejöttünk a haverokkal egy jó lan party-ra, ahol a CoD 2 és a CS 1.6 volt a főszereplő. Ha más nem, legalább a közeli netkávézóba beültünk letolni pár kört, bár a 400 forintos órabérre szinte az összes zsebpénzünk elment. Bizony ez a két cím akkora nyomot hagyott nem csak bennünk, hanem az egész generációban, hogy legtöbben azóta sem bírjuk elengedni őket. A Call of Duty akkoriban még a Világháborús játékok királya volt a Medal of Honor és a Battlefield mellett, elképzelni se mertük hát, hogy egyszer csak bekövetkezik a váltás és a készítők egy teljesen új korszakhoz nyúlnak.

Aztán jött a bejelentés, a félresiklott CoD 3 után érkezik a negyedik rész Modern Warfare alcímen. Általánosságban a legtöbben jól fogadták a változást, ám mi hallani sem akartunk róla. A Call of Duty a Második Világháborúról szól, M1 Garand-dal, MP 40-nel, meg Kar 98k-val lövöldözünk egymásra és kész!

modern warfare

Kép forrása: Modern Warfare (2007)

 

Egy tök unalmas sztori

November 5-én végül megjelent a CoD 4, a kritikusok pedig az égig magasztalták az Infinity Ward kreálmányát. Persze mi erről semmit sem tudtunk, mert nem olvastunk ám olyan oldalakat, ahol esetleg szóltak volna, hogy ez a játék valóban tetszeni fog.

Aztán jött életem egyik legszerencsésebb estéje, amikor egy nyaraláson (igen, novemberben) tök véletlen egy üdülőhelyre kerültem egy kocka baráti társasággal, akik lanozni készültek. A srácok rendesek voltak, látták, hogy tetszik a dolog, hát leülhettem közéjük játszani, mivel volt egy szabad gép. Mit ad Isten, egy egész hétvégés Modern Warfare multizásra rendezkedtek be a srácok. Félve léptem be az első játékba, de meggyőztek arról, hogy nem fogok csalódni. Igazuk volt, az akkor forradalminak számító multi kilóra megvett, nem is gondoltam, hogy lehet eztán ennél jobb. Aztán megkérdezték: Érdekel a sztori mód? Vonakodva, de belementem és végül így éltem át életem egyik legszebb 5 óráját.

Most, hogy túlvagyunk a szörnyen unalmas sztorimon, bevallom nektek, azóta kb. még tízszer elővettem a játékot, majd később hozzácsaptam a folytatásokat is. Ez most is megtörtént és még mindig ugyanazzal az izgatott érzéssel ültem le a 2007-es Modern Warfare elé, mint tizenéves koromban. Mondjuk most kivételesen a teszt kedvéért a Remasteredet is megszereztem, de lényegi változással nem találkoztam. Na de nézzük is meg, hogy mit tud ez a játék, ami miatt még a mai napig sokak legnagyobb kedvence.

 

Az izgalmasabb sztori

Igazi újdonságnak számított, hogy a széria egyjátékos módja nem csak bemelegítő lövölde lett a multihoz, hanem egy egész történetet mesélt el. Ráadásul nem is akármilyet. Az SAS főhadiszállásán indul minden, ahol Gaz egy jó és egy rossz hírrel szolgál Price századosnak. A jó hír, hogy Oroszországban polgárháború dúl és az egész balhénak komoly globális hatásai lehetnek. A rossz hír pedig, hogy csapatuk egy új taggal bővül. Mi fogjuk irányítani ezt a nem kívánt, zöldfülű katonát, akit mindenki csak Soap-nak nevez.

modern warfare

kép forrása: Modern Warfare (2007)

Hamar, már az első küldetés alkalmával a mélyvízbe dobnak minket (szinte szó szerint). A tengeri kaland felemás sikerrel ér véget, ám nincs megállás, a világ bajban van. Az általunk megtámadott hajón lévő atombomba a vízbe veszett, így ezt problémát már meg is oldottuk. Hamar kiderül azonban, hogy a Közel-Keleten szintén nagy a baj, ráadásul a cselekmények szorosan kötődnek egymáshoz.

Így jön a képbe a másik általunk irányítható karakter, egy amerikai tengerész, Paul Jackson. Vele az arab földeken próbáljuk elfogni a közellenségnek számító Al-Asad-ot, aki egyébként a játék bejátszásában fejbe is lő minket. Vagyis Al-Fulani elnököt.

Közben megtudjuk, hogy nem fognak sikerrel járni és kis híján az SAS egységet is elteszik láb alól. Szerencsére pont volt kéznél egy AC 130-as, amivel szétlőhettük az orosz ultranacionalistákat. Az itt bemutatott átvezető, amikor visszatértünk a levegőből a szárazföldre, a szétbombázott ellenség közé, a mai napig az egyik legjobban kidolgozott in-game jelenet a CoD széria történelmében. Aztán ismét jenki bőrbe bújhatunk, de sajnos utoljára, mivel az állítólag vízbe veszett atombomba nem a tengerfenéken, hanem küldetésünk helyszínéhez közel rejtőzött. A rosszfiúk ezt be is durrantották, és Jackson, valamint az amerikai katonák többsége odaveszett a küldetésben. Azért biztos mind nagyot néztünk elsőnek, amikor az ég világon senki sem érkezett megmenteni minket. Reménytelenül, a gombafelhő árnyékában ért minket a vég, több száz társunkkal együtt.

Amikor azt hittük, hogy egy atombomba felrobbanásánál és egy AC 130-asnál nincs menőbb, jött az All Ghillied Up küldetés. Gondolom senkinek sem kell bemutatni a missziót, ahol a fiatal Price és felettese, MacMillan Pripyat külvárosában a száraz fűben lapulnak. Feladatuk, hogy az igazi rosszfiút, Zakhaev-et eltegyék láb alól. Persze tudjuk, hogy ez nem jött össze, szóval a jelenben újból meg kell próbálnunk.

modern warfare

Kép forrása: Modern Warfare (2007)

Úgy bő 3 óra játék után eljutunk arra a szintre, hogy elkezdjük megkedvelni a karaktereket. Price halállaza és kőkemény, akire bármely közkatona felnézne. Gaz és Nikolai igazi barátokká válnak és valamiért még a szótlan Soap is a játékos szívéhez tudott nőni. Mindez a pofonegyszerű mégis emberi karakterek miatt jöhetett létre. A Modern Warfare cselekménye a zsánerhez képest jól kidolgozott és kellőképpen összetett. A benne szereplő karakterekről pedig elhisszük, hogy érdekli őket a világot érő fenyegetés és ezért bármire képesek. Szóval igazi harcosok oldalán menthetjük meg saját jövőnket.

Ezért lesz igazán szomorú, sőt megrázó a finálé, ahol bár a világ megmenekül, mi szinte mindent elveszítünk. Ez a fajta hollywoodi produkciókat megszégyenítő történetmesélés és karakterrajz egyébként sajnos már egy ideje nem jellemző a szériára, utoljára talán a Black Ops második részében találkozhattunk vele.

 

Játékipari mérföldkő

Nos, mivel a Modern Warfare hatalmas siker, így nem árulok el nagy titkot azzal, hogy technikai szempontból is kiváló alkotás volt annak idején. A fegyvereket használni élmény szinte kivétel nélkül, az akkor újdonságnak számító kiegészítők pedig még izgalmasabbá tették az egészet. Imádtam hangtompítós mesterlövész puskával lopakodni az ellenséges vonalak mögött, de a különféle célzást segítő alkalmatosságok használatával és az éjjellátóval se tudtam betelni. Sőt akkoriban még a hangok is káprázatosnak számítottak, ezt így 12 év után azonban már nem mondanám el. A gránátnak még mindig eldobott sörösüveg hangja van, illetve a puskák többsége is csak halkan csattog.

Viszont a textúrák szinte tökéletesek, bugokkal majdhogynem lehetetlen volt találkozni. Bizonyos felületeket át lehetett lőni, ami egy teljesen új élményt nyújtott a kampányban és a többjátékos módban is. A karaktermodellekkel sem volt probléma. A korszakhoz képest szép grafikával volt dolgunk, az NPC-k ritkán akadnak be a textúrába és úgy az egész remekül lett optimalizálva. Ezt a Remastered verziónál már nem mondhatjuk el, az ugyanis high-end PC-n is képes volt néha furcsaságokat művelni.

modern warfare

Kép forrása: gfinityesports.com

 

A multiplayer szintet lép

Szó szerint, bekerült ugyanis a szintezési rendszer, mely segítségével kioldhattuk a tartalmakat. Ma már elavultnak számít az egyszerű perk-rendszer, az 55 szint és a kezdetleges fegyverkiegészítő elemek, akkor azonban mindez újdonság volt, ugyanis a Modern Warfare vezette be a mainstream gaming világba ezt a formulát.

Megszűnt a CoD 2-ben jól megszokott elkülönülés, vagyis mindenki olyan fegyvert használt, amilyet akart. A speciális egységek használhattak AK-t, a terroristák M4-et, és így tovább. Viszont nem kaptuk meg egyből az összes eszközt, ezeket fejlődés során oldhattuk ki. De legalább vizuálisan is feldobhattuk őket, ugyanis festéseket is rakhattunk rá. A legmenőbb dolog volt akkoriban arany fegyverekkel rohangálni, hiszen az azt jelentette, hogy nem a zöldfülűek bandájába tartozunk.

Bevezették a killstreak-eket, vagyis bizonyos ölésszám után jutalomban részesültünk. Ezek segítségével további előnyhöz jutottunk, hiszen radarral láthattuk ellenfeleinket, az ügyesebbeket pedig helikopterek támogatták. Ezt a széria folytatásaiban tovább finomították és még élvezetesebbé tették.

A pályák tervezésében nem történt forradalmi változás, ám a széria előző részeihez hasonlóan jól kidolgozottak voltak. Néhányat közülük még a mai napig sokan életük legszebb játszótereként tartják számon. Főleg, hogy pár új játékmódot is hozott a Modern Warfare, bár ezek is inkább a későbbi részekben forrtak ki igazán.

modern warfare

Kép forrása: Modern Warfare (2007)

2007-ben még tudták az Activision háza táján, hogy mitől döglik a légy. A Modern Warfare-nek lelke van, minden egyes elemén érződik a készítők elszántsága és szeretete. Itt még tudtunkra akarták adni azt, hogy törődnek velünk és valami újat akarnak alkotni, akármennyire is kockázatos amit csinálnak. Persze mint tudjuk, megérte a merész váltás és összedobták azt a játékot, aminek köszönhetően a Call of Duty népszerűsége azóta sem csökken.

Annyira bejött egyébként a formula az Infinity Ward számára, hogy egy ideig el sem akarták engedni a szériát és később még két rész segítségével trilógiává bővítették ki. De vajon tudták tartani azt a szintet, amit a Modern Warfare felállított, esetleg fokozni tudták még az élményt? hamarosan kiderül, ugyanis a sorozat további részei sem ússzák meg kritika nélkül.

Összefoglalás

Az Activision valaha volt legjobb húzása – Modern Warfare (2007) Teszt

A Call of Duty sorozat negyedik része minden elvárást túlszárnyalva lett a játékipar történelmének egyik legmeghatározóbb darabja. A legtöbben még a mai napig merítenek ötleteket belőle, hiszen bizonyos elemei keményen állják az idő próbáját. Sajnálatos, hogy azóta szinte csak lefelé csúszott minőségileg a CoD sorozat, ám néha azért még mindig felvillan egy-egy pillanat erejéig az a bizonyos reménysugár.


Szerzői értékelés

10

Jó sztori

Emberi karakterek

Korszakalkotó, megunhatatlan multi

Jól optimalizált

Remekül kivitelezett pályadizájn

Nem lehet vele betelni

Olvasói értékelés

10
Kiemelt ajánlat

Samsung C27RG50FQU

122 990 Ft

Kosárba

122 990 Ft

  • Panel típus: VA (Vertical Alignment)
  • Képernyőátló (col): 27 col
  • Felbontás: 1920 x 1080 pixel
  • Képarány: 16:9
  • Válaszidő: 4 ms
  • Betekintési szög - vizszintes: 178 °
  • Betekintési szög - függőleges: 178 °
  • Fényesség: 300 cd/m²
  • Színek száma: 16.7 M
  • Függőleges frekvencia: 240 Hz
  • Kontrasztarány: 3000:1

×