A Children Of Morta egy izometrikus nézetű roguelike dungeoncrawler rpg. Ha kevésbé specifikus szeretnék lenni, akkor úgy kell elképzelni, mint egy Diabloba oltott Dead Cellst.

Nem minden arany, ami indie

Az indie játékokkal hajlamos a szaksajtó sokkal elnézőbb és jószívűbb lenni, mint mondjuk a AAA-címekkel szemben. Kis túlzással egy-egy kritika alapból előnnyel indul. Mert mondjuk kevesen, vagy rendkívül alacsony költségvetésből készítették. Én azonban mindig szigorúbban szoktam mérni a független alkotásokat. Hiszen a fejlesztők nem kiadói nyomásra, vagy már meglévő rajongóknak írják a programot, hanem legtöbbször van egy víziójuk, amit mindenképpen meg akarnak valósítani. Egy indie játék sikerességét nem abban kell mérni, hogy valaki egymagában fejlesztette, sem pedig abban, hogy az adott mini-stúdió kihozta a zsebében található aprópénzből és gemkapocsból.

Amit én díjazok egy indie címnél az a kreativitás, az erőforráshiányhoz képest mért kivitelés, a játszhatóság és hogy érezni lehessen rajta a gondoskodást, hogy valaki ezt tényleg el akarta készíteni.

A hosszú bevezető után végre rátérhetünk a teszt alanyára, a független fejlesztésű Children Of Mortára. Máris meg lehet nyugodni, mert ha valami, akkor ez a játék szívvel-lélekkel készült.

children of morta bergsons

Forrás: childrenofmorta.com

Diablo + Dead Cells = Children Of Morta

Az 11bit Studios néhányszor már bizonyította, miként is kell több, mint kiváló indie fejlesztők alkotásait kiadni. Az ő nevükhöz fűződik a Frostpunk, a This War of Mine, és a Moonlighter is, csak hogy párat említsek. Megjelent játékaik listáján a legújabb, a Dead Mage által fejlesztett Children Of Morta a dark fantasy rajongókat szólítja meg, és nem mellesleg elhozták számomra az év legjobb indie élményét. A játék Kickstarteren bukkant fel először. A cél a 65.000 dolláros összeg volt, de a műfaj rajongói közel 110.000 dollárt kalapoztak össze a projektre.

A Children Of Morta egy izometrikus nézetű roguelike dungeoncrawler rpg. Ha kevésbé specifikus szeretnék lenni, akkor úgy kell elképzelni, mint egy Diabloba oltott Dead Cellst. De ne szaladjunk még ennyire előre.

Ebben a gyönyörű történetben a Bergson család tagjait fogjuk irányítani, akik a bámulatos Morta nevű világban élik többnyire hétköznapi életüket. Mármint azt a részt leszámítva, hogy dungeonökben szörnyeket aprítanak. A Corruption nevű rejtélyes rontás veszi szép lassan uralma alá a vidéket, és Bergsonék feladata lesz, hogy visszaszorítsák, és megállítsák azt. A nagy feladathoz az egész család hozzájárul a legkisebbtől a legnagyobbig.

Nem mondom, elég sok tipikus fantasy-klisét használ fel a sztori, de ez csak egy szép és egyszerű keretként szolgál az amúgy nagyon megkapó sokkal mélyebb részekhez. A tálalás, és a körítés még ha ismerős is lehet megannyi fantasy alkotásból, képes egyedi színt vinni minden mozzanatába, amitől egy pillanatra sem lesz elcsépelt, vagy unalmas.

children of morta

Forrás: childrenofmorta.com

Egyszerű megtanulni, nehéz a mesterévé válni

A lehengerlő pixelart látvány mellett mindegyik karakter igazi egyéniség, még úgy is, hogy már ezerszer látott rpg-kasztokként funkcionálnak. Hiszen ott van a harcos, az íjász, a tőröket használó akrobatikus rogue-szerű karakter, az ökleit használó harcmester (monk?), csak hogy párat említsek. Képességeiket ezerszer láthattuk hasonló játékokban, de karakterisztikájuk miatt teljesen egyedinek hatnak.

A játékmenet és annak elsajátítása pofonegyszerű. Lemegyünk a küldetésként szolgáló kazamatába, és nekiállunk szörnyeket öldösni. Ezért XP-t kapunk, majd ha eleget összeszedtünk, szintet lépünk, képességpontot kapunk, szóval tudjátok. A dungeonök procedurálisan generálódnak, tehát sosem haladunk kétszer ugyanazon az úton.

Azonban, ha elhalálozunk, akkor az egész dungeont kezdhetjük elölről (ez csak akkor idegesítő, ha a helyi boss tesz el láb alól). Persze fejlesztéseink, képességeink megmaradnak, ezáltal mindig kicsit tapasztaltabban és erősebben térhetünk vissza. A pályák mindig változnak, random találunk powerupként szolgáló felszedhető tárgyakat, illetve belefuthatunk obeliszkekbe, amelyek egy bizonyos ideig különböző buffokat adnak. Ha elakadunk egy-egy résznél, mindig van opciónk visszatérni más és más karakterrel. Ezzel a játékmenet is sokkal változatosabbá válik. Sőt, maga a program is azt szeretné, hogy minél több szereplőt kipróbáljunk, ugyanis ha egy karaktert sokáig használunk, akkor kimerül, és például kevesebb életerővel indulhatunk le a dungeonbe, ami kifejezetten nem előnyös, mert kihívás az akad bőven.

children of morta

Forrás: childrenofmorta.com

Itt még meghalni is érdemes

Azt vettem észre magamon, hogy egy-egy fárasztó nap után is szívesen ültem le a játék elé letolni néhány kört, és nem éreztem kudarcnak, ha gyakran meghaltam. Hiszen morvot (a játékon belüli fizetőeszköz) és xp-t gyűjtöttem, karaktereim folyamatosan fejlődtek, és mindig találkoztam valami újdonsággal, amivel korábban nem. Mikor karakterünk életereje a nullával lesz egyenlő, mindig kapunk egy kis monológot a narrátortól, hogyan éli mindennapjait a Bergson család. Ez is annyi plusz adalék, ami simán tud motiválni, hogy újra és újra nekiveselkedjek a veszélyes dungeonöknek.

A Children Of Morta tehát egy ismerősként ható, mégis teljesen friss alkotás. Rengeteg aspektusában pillanthatjuk meg, hogy sokkal többről szól, mint egy felszínes dungeon crawler. Ezt a játékot a Dead Mage tényleg lélekkel készítette. A család hétköznapisága erős ellentétben áll a Bergsonék tevékenységével, de nem kapunk disszonáns érzést emiatt. Csupán megértjük őket, átérezzük mit miért tesznek, és valódi mélységet nyújtanak a játékos számára.

A pixelart látvány és az animációk lenyűgözőek, a zenék és hangok szintén sokat hozzáadnak az élményhez. A játékmenet azonnal beránt, pillanatok alatt megtanulható, de hogy a mesterévé váljunk, bizony sok kudarc fogja utunkat kikövezni (ráadásul a Children Of Morta kooperatív módban is játszható, ami újabb távlatokat nyit a játékmenetben). A történet szép és folyamatosan csordogál, a játékon belüli mechanikák pedig egytől egyig nagyon jól működnek. Nálam a „csak még egy utolsó kör” szindróma órákig is eltartott, de egyáltalán nem bánom, mert egy igazán teljes élménnyel lettem gazdagabb.

 

Összefoglalás

A pixeldungeon bája – Children Of Morta Teszt


Szerzői értékelés

9

A Children Of Morta egy ismerősként ható, mégis teljesen friss alkotás. Rengeteg aspektusában pillanthatjuk meg, hogy sokkal többről szól, mint egy felszínes dungeon crawler.

Gyönyörű pixelart látvány

Addiktív játékmenet

Folyamatos kihívás

Kiváló tálalás

A pályadizájn lehetne változatosabb

A fantasy klisék néha tényleg csak klisék

 

Olvasói értékelés

0
Kiemelt ajánlat

ASUS ROG Gladius II (Bemutató darab)

23 740 Ft

Kosárba

23 740 Ft

FPS-játékhoz optimalizált, ergonomikus, optikai gamer egér easy-swap kapcsolófoglalat kialakítással, Aura Sync RGB megvilágítással, valamint hüvelykujjal kapcsolható DPI váltógombbalROG Gladius II – A tökéletes FPS... tovább »

23 740 Ft

Kosárba

  • Tulajdonságok:
  • - Optikai érzékelő - Csatlakozás: USB - Felbontás: 12000 DPI - Kábelhossz: 2 m - Súly: 110 g - Frissítés: 1000Hz - Gyorsulás: 50G

×