A Fallout 76 és a No Man’s Sky visszásságai, ál-terrortámadás, a reklámok szolgálatába állított temetők és „véletlenül” megtalált pornográf rajzok. Cikksorozatunk második epizódjában is a hihetetlen marketing-mellélövéseké a főszerep.

Mindegy mit, csak beszéljenek rólad!

A sűrűn hangoztatott, de átgondolatlan vélekedés szerint a negatív reklám is reklám. Éppen ezért gyakori, hogy páran abban bízva, hogy egy sokkoló-meghökkentő húzással többet nyernek, mint vesztenek, jócskán elvetik a sulykot.

Hogy pontosan kinek jutott eszébe az Activision-nél, hogy egy fiktív terrortámadással hívja fel a figyelmet arra, hogy hamarosan érkezik a Call of Duty: Black Ops 3, nem tudni. Ám esélyes, hogy az illető megbánta az otromba gerillamarketinget. Mert az, hogy az FPS Twitter-fiókjának egy fiktív híroldaléra cserélték le, majd úgy tettek, mintha élőben közvetítenék, ahogy Szingapúrban kitör a káosz, visszaütött. Ugyan nem robbantottak ki országhatárokon átívelő pánikhullámot, de hosszú hónapokig beszédtéma volt, hogy a nemritkán több száz halálos áldozattal járó támadások korában megengedhető-e egy efféle stikli. Aligha véletlen, hogy a Treyarch nevében Jason Blundell sietett elhatárolódni a balul-kínosan elsült kísérlettől és nem győzött bocsánatot kérni a megtévesztettektől.

A 2000-es évek elején a puszta megmaradásért küzdő Acclaim viselt dolgairól már az előző felvonásban is esett pár szó. Tény, hogy a szomorú véget ért kiadó kreatívjai a hosszasan elnyúlt haldoklás fázisában gőzerővel promotálták vállalatuk alkotásait – de tízből kilenc és félszer gúnykacaj, vagy szörnyülködés volt a megcélzottak válasza. A példák hosszasan sorolhatóak. Az állatvédőket az akasztotta ki, hogy pár postagalambra a Virtua Tennis logóját festették, míg a Gladiator: Sword of Vengeance-t plakátokból az utcára csöpögő, vörös festékkel propagálták.

Gladiator: Sword of Vengeance

Kép forrása: YouTube

Ezek a lépéseik azonban sehol sem voltak a Shadow Man: 2econd Coming és a Burnout 2: Point of Impact népszerűsítése érdekében bedobott kunsztjaikhoz képest. Előbbinél felvetették, hogy horror-TPS-üket sírköveken és temetőkben elhelyezett hirdetésekkel harangoznák be. A gusztustalan és nem kis mértékben kegyeletsértő ötlet a várt reakciót szülte, mire azzal a faluvégi kocsmákban is kínos feszengést kiváltó aduásszal védekeztek, hogy egy „korai áprilisi tréfáról” volt szó.

Utóbbinál pedig nagy dérrel-dúrral bejelentették, hogy az európai debütálás napján, október 11-én kifizetik az összes, az Egyesült Királyság területén gyorshajtó sofőr bírságát. Ez már a hivatalos szerveknek és a közlekedésbiztonságot zászlajukra tűző civil szervezeteknek is sok volt. Képviselőik alig akarták elhinni, hogy egy cég az anyagi felelősségre vonás veszélyének elhárításával egy potenciálisan életveszélyes szabálysértésre buzdítja a tömeget, vagy alsó hangon technikailag a felelőtlen fenegyerekek cinkosául szegődik. Így ebből a kezdeményezésből sem lett semmi.

 

Veteránok, ha mellélőnek

Kevés nagyobb tragédia érhet annál egy embert, mint, hogy a saját legendája áldozatává válik. A Wolfenstein 3D-vel, illetve a Doom első és második részével a szcéna élvonalába ugró John Romero is beleesett ebbe a csapdába. Pályája csúcsán szentül hitte, hogy a legnagyobbak közé emelkedve már a puszta neve is elég ahhoz, hogy rajongói extázisban törjenek ki, és elbizakodottságában egyre kevesebb időt töltött munkával. Inkább imázsépítéssel foglalatoskodott. Az id Software döntéshozói egy darabig eltűrték az excentrikus társalapító viselkedését. Ám miután sehogy sem sikerült visszarángatniuk a magát rocksztárokkal felérő ikonnak tekintő fantasztát a földre, kelletlenül bár, de kiadták az útját. Romero erre ellentámadásba lendült: eltökélte, hogy egy, az FPS-eket új szintre emelő etalonnal áll nemes bosszút egykori barátain – viszont semmit sem változtatott a munkamorálján. Ehelyett rongyrázásba kezdett, és élete legsúlyosabb hibájaként hozzájárult, hogy a nehézkesen haladó, Daikatanának keresztelt lövöldére várakozókat azzal a szlogennel kíséreljék meg felcsigázni, hogy „John Romero a ribancává készül tenni téged”.A ma már tankönyvi példává nemesedő, pofátlan-elbaltázott egysoros porig rombolta a nem is olyan rég még általános tiszteletnek örvendő férfi nimbuszát. Innentől kezdve baklövései tízszeres lattal estek súlyba, és mivel műve három évnyi csúszás dacára is csonkán-befejezetlenül került a boltok polcaira, nem volt irgalom.

John Romero

John Romero – Kép forrása: ecgconf.com

Az közkeletű sziporka szerint a világháló tartalma pornó nélkül két DVD-re is ráfér. Ezzel a bonmottal a Gearbox-nál is tisztában voltak, és az összkép javítása helyett egészen bizarr módon próbálták feltámasztani az egy ideig az Overwatch nyomában kullogó, aztán végképp lemaradó Battleborn-t.  2017. január 17-én Randy Pitchford, vezérigazgató egy minimum meghökkentő Twitter-bejegyzést publikált. Ebben tudatta, hogy a Redditen egyik, a hero shooter női karakterei ihlette erotikus rajz és videó a másikat éri, egyben természetesen gyorsan meg is osztotta a vonatkozó képzőművész-kommunára mutató hivatkozást. Hogy miért gondolta azt, hogy a kanos tinik ki fogják húzni a bajból, rejtély. Ám a tény tény marad: dobása leheletnyit sem javított a balszerencsés csillagzat alatt született lövölde sanyarú sorsán.

Hazugságok hálójában

Ahogy azt számtalan példa bizonyítja, az ágazatban nem ritka a valóság kreatív átgyúrása, de egyesek új szintre emelték az igazsággal köszönőviszonyban sem álló, hovatovább, azokat esélyesen nemeziseiknek tekintő nyilatkozatokat. Az adott kritikus jóindulatától-vérmérsékletétől függően álmosító kontármunkának, vagy középszerű hack and slash-nek bélyegzett, PS3-exkluzív Genji: Days of the Blade-re normális körülmények között már a készítői sem emlékeznének. Hiszen egy feledhető, egyedi vonások nélküli tucatblődliről van szó. Ám producere, Bill Ritch a 2006-os E3-on mégis halhatatlanná tette a fapados henteldét. Mert azt követően, hogy hosszasan ecsetelte, hogy realisztikus, történelmi ihletésű ütközetekben csillogtathatjuk meg fegyverforgató képességeinket, rögvest le is rántotta a leplet az egyik rosszakarónkról, egy toronyház méretével vetélkedő rákról. Ez kisebbfajta nevetésorkánt váltott ki a nézőkből és az internetes mókagyárosok is sorra osztották meg poénjaikat a röhögőgörccsel küszködő nagyközönséggel.

A Hunt Down The Freeman esetében ellenben elmaradt a hahota. Sőt, bátran leszögezhetjük, hogy ha a csalódott vásárlókon múlna, akkor a Royal Rudius Entertainment tagjai egy lángoló kamion törött, paprikakivonattal bekent üvegcseréppel és felhergelt-veszett méhészborzokkal teli csomagterében lelnék haláluk. A hajmeresztően hitvány, elemi hibáktól szenvedő, közel élvezhetetlen, nettó lehúzást ugyanis a Half-Life kvázi-folytatásaként harangozták be. Ehhez képest Gordon Freeman még egy kurta cameo erejéig sem tűnik fel benne. Ezért nem véletlen, hogy a bugoktól hemzsegő, egy szebb-jobb korban büntetőjogi kérdéseket felvető fertelem sokakból vehemens indulatokat váltott ki.

hunt-down-the-freeman

Kép forrása: stmed.net

Peter Molyneux sajátos karrierje külön cikket érdemelne, elvégre a szakma nagy öregje  halva született ígéretek, habkönnyű füllentések és gátlástalan koholmányok koronázatlan királya. Beszédes, hogy 2011-ben a BAFTA díjátadón ő maga ismerte be, hogy a zsurnaliszták lankadatlan figyelmének fenntartásáért kivitelezhetetlen mechanikákat talál ki, mit sem törődve azzal, hogy mit hoz a holnap. A Fable első részének tető alá hozatala során egy láthatatlan falak nélküli, közel korlátlan szabadságot biztosító, páratlan élményt nyújtó világgal altatta el a műfaj szerelmeseinek gyanakvását. Egy olyan, csodás-mesebeli univerzummal, ahol megbuktathatjuk a települések polgármestereit, hogy a mi szavunk legyen a törvény és ahol csak a képzeletünk szabhat határt annak, hogy mit érünk el. Ebből persze egy szó sem volt igaz, de ez fikarcnyit sem nyomott a latba: a korszak szintjén hihetetlennek tűnő ígéretek a szenzáció erejével hatottak. Emiatt a férfi a később  is előszeretettel támaszkodott kimeríthetetlen fantáziájára.

A csúcsot azonban nem a nevével összeforrt szériánál, hanem a Curiosity: What’s Inside the Cube?-bal érte el. Mivel itt azzal kecsegtette a felhasználókat, hogy aki elsőnek bukkan rá a rejtélyes kíváncsiság-kockára, annak megváltoztatja az életét. A nyertes, Bryan Henderson így értelemszerűen hallatlanul fellelkesült, mikor kiderült, hogy elsőnek lelte meg a relikviát.  Aztán miután közölték vele, hogy jutalomképpen a 22Cans stúdió következő művének, a Godus-nak a főisteneként tehet majd szert digitális halhatatlanságra, ráadásul a bevételből is kapni fog egy szeletet, extázisba esett. A csattanót nem nehéz kitalálni. A Kickstarteren több, mint félmillió fontot összekalapozó az alkotás immár öt éve korai hozzáférésben van, befejezésének esélye közelít a nullához. A csalódott mindenható-jelölt pedig egy centet se látott Molyneux-tól, és gyaníthatóan örökre lecsúszott arról, hogy egy virtuális univerzum legfőbb urává avanzsáljon.

 

A közelmúlt bakijai

Bár 2016 augusztus 9-e óta a No Man’s Sky rengeteget fejlődött és közel általános vélemény, hogy megérdemel még egy esélyt, közvetlenül a debütálásakor milliók kiáltottak csalást. Ez nem csoda: a Hello Games illetékesei a kisujjukat sem mozdították, hogy lecsillapítsák az ígéreteiktől fellelkesült rajongóikat, akiket a rajkor izzó gyűlölettel kevert lélekmardosó keserűség töltött el a végeredmény láttán. Az aszteroidákon landolás lehetősége, megsemmisíthető űrállomások, mélyen-érzéssel kidolgozott, egyedi frakciók, melyeknek beleavatkozhatunk a harcaiba, markánsan eltérő hajótípusok: nyomuk sem volt. A bolygók nyersanyagait a klímájuktól függővé tevő, komplex erőforrás-rendszerről, a totálisan kötetlen játékmenetről, a más űrvándorokkal való interakcióról és még kismillió funkcióról nem is beszélve. De szerencsére a hónapokig közutálatnak örvendő, megtévesztő reklámozással vádolt szakemberek nem adták fel: ritka-üdítő kivételként jóvá tudták tenni vétkeiket.

Fallout76

Kép forrása: playstationlifestyle.net

Végül felsorolásunk aligha lenne teljes a Fallout 76 körüli hercehurca krónikája nélkül. A messze a sorozat legrosszabb kritikáit kapó online akció-RPG-t többen a rajongók arcul köpésének tekintették. Mert felfoghatatlannak tűnt, hogy olcsó profithajhászáson kívül pontosan miféle érvek is szólnak egy, a széria egyik fő sarokkövének számító, érdekes emberi NPC-k, illetve értékelhető történet nélküli spin-offnak. Ám a megjelenés előtti panaszáradat semmi sem volt a Bethesda abszurdabbnál abszurdabb, merő kapzsiságon kívül semmi mással sem magyarázható lépései által kiváltott kifakadásokhoz képest. Az, hogy az egyik, igen drága kiadást előrendelők egy igényes és strapabíró vászontáska helyett egy a százforintos boltokban is jelentős kedvezménnyel kínált nejlon-förtelmet kaptak, alaposan felszította a harag tüzét. Pláne, mivel mint kiderült, a cégnél az első méltatlankodó visszajelzéseket követően suttyomban átírták az ajándék-ismertetőnél a hasznos készség anyagát. Az igazi őrjöngéshullám viszont akkor kezdődött meg, hogy a vállalkozás kompenzációként nevetségesen kevés, öt dollár értékű Atommal, azaz virtuális valutával akarta kiszúrni az érintettek szemét.

A nyolcvan dollárt kóstáló, a Nuka Cola Dark ihlette Nuka Cola Rum igényesnek még a tények indokolatlan megszépítésével sem nevezhető, műanyagból fröccsöntött palackja is PR-katasztrófát okozott. Ami nem is csoda, hiszen ennyiért az ember két üveg prémium kategóriás égetett szeszt vehet, vagy kétszer ennyi, átlagos minőségű töménnyel juttathatja magát és kiterjedt baráti körét alkoholmérgezés közeli állapotba. Végül az, hogy egy Télapó és Télanyó tematikájú kosztümszettet akciósan 16 fontért, vagyis akkori árfolyammal kalkulálva hozzávetőlegesen 5755 forintért kínálták, már nem sokat rontott a Bethesda botrányos megítélésén.

Ezzel cikkünk végére értünk. Ti ismertek ilyen példákat?

Kiemelt ajánlat

ASUS ROG Gladius II (Bemutató darab)

23 740 Ft

Kosárba

23 740 Ft

FPS-játékhoz optimalizált, ergonomikus, optikai gamer egér easy-swap kapcsolófoglalat kialakítással, Aura Sync RGB megvilágítással, valamint hüvelykujjal kapcsolható DPI váltógombbalROG Gladius II – A tökéletes FPS... tovább »

23 740 Ft

Kosárba

  • Tulajdonságok:
  • - Optikai érzékelő - Csatlakozás: USB - Felbontás: 12000 DPI - Kábelhossz: 2 m - Súly: 110 g - Frissítés: 1000Hz - Gyorsulás: 50G

×