Egy ártatlan játékmódnak indult, ma már milliók kedvence. Az Autobattler-ek pár hónap alatt egy új, meghatározó videojátékos műfajt teremtettek.

Az Autobattler játékok ötlete alig egy éve pattant ki a Drodo Studio fejlesztőinek fejéből, akik a Dota 2-ben készített Auto Chess módjukkal hamar új műfajt teremtettek. Az akkor még Dota Auto Chess néven futó játék pillanatok alatt hatalmas sikert aratott és ebből mások sem akartak kimaradni. A Valve megtartotta az ötleteket és kiadta a Dota Underlords-ot, a Drodo maradt az Auto Chess névnél, közben pedig a Riot Games is egy Autobattler fejlesztésébe kezdett.

Jelenleg tehát három címmel találkozhatnak a műfaj szerelmesei: Dota Underlords, Auto Chess Mobile és Teamfight Tactics. Bár az első két cím atyja, a Dota Auto Chess fektette le az alapokat, a legnagyobb népszerűségnek mégis a League of Legends karaktereit felsorakoztató TFT örvend. Ennek több oka is lehet, ám mielőtt belemennénk, nézzük meg részletesebben is ezeket a játékokat.

 

Mindenek atyja, a Dota Auto Chess

2019 januárjában debütált a Dota Auto Chess a Dota 2-n belül, a kínai Drodo Studio által. Legjobban talán a körökre osztott stratégiai játékokhoz hasonlíthatjuk, hiszen az aktív játékmenetbe, tehát a csatározásokba nincs különösebb beleszólásunk, mi csupán egységeink pozícióját, személyük kilétét és a hozzájuk tartozó tárgyak elhelyezését navigálhatjuk. Mindez egy sakktáblaszerű, 8×8 négyzetből álló mezőn tehetjük meg, ahol maga a harc is folyik.

A játékban a Dota 2-ből jól ismert karakterekkel vehetjük fel a harcot hét másik ellenféllel szemben. Ugyanis egy meccsen 8 részvevő feszül egymásnak, ez minden más Autobattler címben is így van.

Dota Auto Chess

Kép forrása: Dota Auto Chess

A játék indulásakor mindenkinek egy arany áll rendelkezésére, amelyből egy hőst vásárolhatunk magunknak. Ezt öt karakter közül választhatjuk ki. Az első körökben minionok ellen kell megküzdeni, ők xp-t és akár itemet is adhatnak. Ezekkel a tárgyakkal a karaktereket erősíthetjük. Hőseink szintje növelhető azáltal, hogy többet vásárlunk egy karakterből. Ha három ugyanolyan egységünk van, akkor azok egy nagyobb szintű karakterré állnak össze. Ez itt még manuálisan kivitelezhető, csak később automatizálták a funkciót.

Szintlépéssel fejlődhetünk, az xp-t győzelmek, illetve vereségek után is kapjuk, ám akár vásárolhatunk is. Minél nagyobb szintünk van, annál több egységet vethetünk be egyszerre a pályán.

Minden karakter különböző képességekkel van felruházva, illetve tartozik hozzájuk egy jelölés is, amivel szinergiát hozhatunk létre, ezáltal erősítve csapatunkat. Robotok, asszaszinok és lovagok is lehetnek a pályán, csak hogy pár verziót említsek. Ezen jelzőket egyébként nem nagyon engedték el a későbbi Autobattlerek sem.

Győzni természetesen nem olyan egyszerű, hiszen nem elég egy erős csapatot összedobni. Fontos a szinergiák közötti megfelelő kapcsolat. Valamint néha ez sem elég, ugyanis minden setupra van counter, ami azt jelenti, hogy semmi sem verhetetlen.

 

Dota Underlords

A Valve annyira megörült a mod sikerének, hogy ki akarta adni külön játékként is. A fejlesztésre a Dota Autochess-t is jegyző Drodo-t kérték fel, ám ők nemet mondtak az ajánlatra. Gaben cége így maga készítette el a különálló játékot és Dota Underlords néven adta ki.

Nem is érdemes rá sok szót pazarolni, hiszen érdemi újítás nem igazán lelhető fel benne. A kezelőfelület kicsit jobban az arcunkba van tolva (főleg a karaktervásárló rész) és elég részletes információt ad az egész játék során. A karakterek közötti szinergiát itt egy vonal is mutatja. Itemeket ugyanúgy szerezhetünk és rakhatjuk rá a hősökre, ahogy eddig. Ja és a grafika kissé szebb lett, jobban tükrözi a Dota 2 jelenlegi látványvilágát.

Kép forrása: Dota Underlords

Auto Chess Mobile

Miután a Drodo Studio nem ment bele a Dota Underlords fejlesztésébe, kiadták a Dota Auto Chess továbbgondolt verzióját Auto Chess Mobile néven. A mobiljáték nem sokban különbözik az elődtől, ám a szerzői jogok miatt a karakterek neve megváltozott, illetve kinézetük is módosult. A bónuszok és a játék felépítése szinte teljesen megegyeznek, ám apró változások fellelhetők. Talán az egyik legszembetűnőbb, hogy egységeink alatt egy jelzés mutatja a hős fajtáját, felette pedig a szintje látható, csillagok által jelölve. A csillagokat egyébként az Underlords is használja.

Az egész játék kissé meseszerűbb lett, néhány elem már annyira csicsás, hogy a szemünket bántja. Az in-game funkciók egyébként első ránézésre itt tűnnek a legkiforrottabbnak. Szinte mindent megtekinthetünk és semmi sincs útba, kivéve talán a képernyő közepére beúszó szövegek. Gyakorlatilag ezt a mintát vette át az Underlords is, ám Valve játékában a karakterek közti kémiát mutató felület eléggé sok helyet foglal a többihez képest.

A hősvásárló rész azért zavaró kissé, ám ez inkább a TFT után tűnik fel. Itt ugyanis a kép közepén kap helyet a felület, ezzel takarva a pályát. A Riot orvosolta ezt és a képernyő alján helyezte el azt. Így ez a rész ott jobban átlátható. Bekerült továbbá egy térkép, amin könnyen figyelemmel tudjuk követni ellenfeleink felállását.

Van egy egész korrekt ranked rendszer, valamint a játék menüjében található feladatok gondoskodnak arról, hogy sose unatkozzunk. Persze itt is vásárolhatunk valódi pénzért, ám játékbeli előnyhöz egy termék sem juttat.

Kép forrása: Auto Chess Mobile

Teamfight Tactics

A Riot üdvöskéje a legújabb a felhozatalban, ám ezzel együtt a legnépszerűbb is. Ennek egyik fő oka, hogy a LoL-t veszi alapul a másik pedig, hogy könnyen megérthető és letisztult a játék. Legtöbb eleme természetesen a testvérektől lett átvéve, ám pár dolog azért megújult. Először talán a pálya felépítésén tűnik fel, hogy itt valami más. Hőseinket ugyanis nem a jól megszokott 8×8-as sakktáblára pakoljuk fel, hanem egy hatszögekkel kipárnázott arénába. Ezzel a karakterek elhelyezkedése merőben más, mint az elődöknél.

Az itemek sem úgy működnek, ahogy azt eddig megszokhattuk, legalábbis felépítésükben. Két tárgyból ugyanis egy nagy itemet rakhatunk össze. Azzal, hogy mi döntjük el a kész tárgy kilétét, jobban tudjuk befolyásolni a játékmenetet, mint a többi Autobattler címben.

Persze mivel a TFT még gyermekcipőben jár, ezek a kiegészítők folyamatosan módosulnak, ahogy a hősök is. Pár hónapos karrierje során már rengeteg nerf, buff és rework is életbe lépett, ezek mindig az aktuális League of Legends patch-csel élesednek. Ez nem meglepő, a játék ugyanis nem különálló, hanem a LoL alkalmazásán belül indítható el. Ezért a TFT ranked rendszere is a nagytestvér mintáját használja, kivéve a besoroló meccseket, itt ugyanis nincs olyan.

Letisztultsága egyébként egyik hátránya is, hiszen rengeteg hasznos elem, ami például az Auto Chess-ben szerepel, itt kimaradt. Nincs külön táblázat, ahol meg tudjuk nézni az ellenfél kompozícióját, szintjét, vagy vagyonát. Ezen információkért át kell tekintenünk a többi pályára és akkor is csak nagyjából tudjuk felmérni a helyzetet. Persze valószínűleg szándékosan maradnak ki a játékot könnyítő elemek, hiszen így a TFT több figyelmet követel, vagyis nehezebb.

tft

Kép forrása: Teamfight Tactics

A PVE ellenfelek szinte megegyeznek a többi Autobattler-ben látottakkal, ám itt a nagyobb kihívást jelentő szörnyek fixen tárggyal jutalmazzák legyőzőjüket. A hősöket is ugyanúgy választhatjuk és ugyanúgy kategorizáljuk őket. Az xp azonban olcsóbb, hiszen a jól megszokott 5 goldos ár helyett itt 4 xp négy aranyért vásárolható.

Továbbá hősöket nemcsak vehetünk, hanem a “körhinta” fázisban ingyen szerezhetünk egyet, ráadásul egy tárgy is jár hozzájuk. A körhintában 9 champion található, ezeket saját kis karaktereinkkel kaparinthatjuk meg. Az a személy, aki az utolsó helyen áll, hozhat el elsőnek hőst, utoljára pedig a meccset vezető játékos. Ez sokszor eredményezi azt, hogy a kevesebb ponttal rendelkezők könnyedén fel tudnak zárkózni, hiszen egyértelműen a számukra megfelelő, legerősebb egységeket szerzik be.

 

Na de most akkor melyik a legjobb?

Ezt nyilván döntse el mindenki maga. Mindegyik címnek megvan a maga bája, ami miatt egy személy kedvencévé válhat. Bevallom számomra a TFT a favorit, annak ellenére, hogy évekig Dota játékos voltam, ám mégis a Riot üdvöskéje köt le már hosszú hetek óta. Persze ez nem azt jelenti, hogy a többiek nem tudtak szimpatikus elemeket felmutatni.

Az Auto Chess Mobile szinte akárhol játszható, köszönhetően annak, hogy telefonos játék, valamint kezelőfelülete a TFT-ben is elférne. Plusz a küldetések által megszerezhető tartalmak miatt is megérdemel egy hatalmas piros pontot. Az Underlords érdemi újítást számomra nem tudott kínálni, a rendszer összességében korrekt, de a vizuális elemek elosztása nem a legkellemesebb a szemnek.

A Teamfight Tactics viszonylag letisztult, jól átlátható. Néhány változtatás azonban még nem árt, főleg balance terén, hiszen egy-két egység még mindig irreálisan erős vagy éppen gyenge. Ez a helyzet persze a többi Autobattler-nél is fennáll, hiszen tökéletes egyensúly nem létezik egy online játékban.

autobattler

Kép forrása: YouTube

Alapjaiban, ahogy azt a fentiekből is kitalálhattátok, lényegi különbség nem fedezhető fel köztük. Ugyanúgy egységeket és XP-t vásárolhatunk, egy sakktáblán csatározunk, különböző tárgyakkal erősíthetünk, mindig hét ellenfelünk van, kikapcsolódásként furcsa lényekkel is megküzdhetünk és a többi. Akár azt is mondhatnánk, hogy mindenki lopott a másiktól, de ennyi erővel a Respawn-ra is mondhatnánk, hogy csupán a PUGB-t gondolta újra, amikor elkészült az Apex Legends és akár a LoL is lehetne egy Dota utánzat. A hasonlóság megkérdőjelezhetetlen, ám az apró részletek és a készítők sajátos ötletei mind különlegessé és egyedivé teszik ezeket a játékokat.

Nagyobb kérdés inkább, hogy meddig tarthat ez a láz? Képesek lesznek az Autobattler játékok úgy mint a battle royale, évekig a csúcson maradni, vagy akár évtizedekig, mint az FPS és a MOBA címek? Az biztos, hogy még egy ideig nem cseng le a dolog, hiszen az esport egyesületek is elkezdtek Autobattler, főleg TFT játékosokat toborozni. Persze ez önmagában nem elég, hiszen sok minden függ a játékosállomány létszámától és a fejlesztők hozzáállásától is. Egyelőre úgy fest, hogy ezekkel sincs probléma.

Örömmel jelenthetjük ki, hogy a nagy videojátékos műfajok közt végre köszönthetünk egy kevésbé intenzív képviselőt, ahol nem a reflexek és a reakcióidő, hanem kizárólag a játékosok gondolkodása és logikai készsége számít. A fentebb játékok mondhatnám, hogy tempójuk miatt tökéletes kikapcsolódást nyújthatnak, ám gyakran stresszesebb egy TFT ranked, mint egy rangsorolt meccs LoL-ban.

 

Kiemelt ajánlat

ASUS ROG Gladius II (Bemutató darab)

23 740 Ft

Kosárba

23 740 Ft

FPS-játékhoz optimalizált, ergonomikus, optikai gamer egér easy-swap kapcsolófoglalat kialakítással, Aura Sync RGB megvilágítással, valamint hüvelykujjal kapcsolható DPI váltógombbalROG Gladius II – A tökéletes FPS... tovább »

23 740 Ft

Kosárba

  • Tulajdonságok:
  • - Optikai érzékelő - Csatlakozás: USB - Felbontás: 12000 DPI - Kábelhossz: 2 m - Súly: 110 g - Frissítés: 1000Hz - Gyorsulás: 50G

×