A Numantian Games és a BitWorks érezhetően merített a 90-es évek RTS-aranykorából, ami egyáltalán nem baj, mert habár igen kevés szabadidőm van hosszú stratégia-kampányokra, igényem az lenne régivonalas címeket megidéző építgetős, háborúzós játékra.

Az RTS-játékok (Real Time Strategy – valós idejű stratégia) fénykorán már (sajnos) túl vagyunk, de nagyjából évente egyszer találkozhatunk egy-egy, pár szóra érdemes alkotással. A They Are Billions című steampunk hangulatú stratégiai programnak minden esélye megvolt, hogy egy maradandó élmény legyen, de casual játékosok jobb, ha távol maradnak tőle, mert harap.

A Numantian Games és a BitWorks érezhetően merített a 90-es évek RTS-aranykorából, ami egyáltalán nem baj, mert habár igen kevés szabadidőm van hosszú stratégia-kampányokra, igényem az lenne régivonalas címeket megidéző építgetős, háborúzós játékra.

A They Are Billions megfelelne a célnak, de olyan hosszú és meredek a tanulási görbéje, hogy a nem-hardcore játékosokat, mint én, hamar el fog ijeszteni.

they are billions

Forrás: Steam

Következetes stratégia

A játék nem viszi túlzásba a történetet, de a keret amit kapunk, tökéletesen elég motivációt szolgáltat, hogy legyaluljuk a ránk törő zombihordákat. Apropó zombik; a They Are Billions erőssége a koncepciójában rejlik. A valósidejű stratégia minden alapját hozza magával. Ami azt jelenti, hogy figyelni kell folyamatosan a gazdaságot, emellett építkezéseket folytatunk, nyersanyagot gyűjtünk és hadsereget verbuválunk.

Másik népcsoport helyett az élőhalottak fogják megkeseríteni az életünket. A pályán elszórtan is tömegesen megtalálhatóak, ezért nem árt folyamatosan írtani őket, de bizonyos időközönként meg is rohamozzák helyőrségünket. És ne higgyétek, hogy az ostoba és lassú zombik csoszognak a bázis felé; költői túlzással, de a címből kiindulva tényleg milliárdnyian rohanják majd le a békésen építgető játékost.

A játék során figyelmünk egy pillanatra sem lankadhat. Résen kell lenni, és folyamatosan komolyan kell venni a küldetést. Nem lustálkodhatunk, hiszen minden másodperc számít. Kolóniánk népességét villámsebességgel kell gyarapítanunk, dolgozókat kell fenntartanunk, nekik viszont ételre van szükségük. Így hát élelembeszerző vadászkunyhót, vagy éppen halászvityillót építünk, hogy ellássuk a népet. Az építkezésekhez és a továbbterjeszkedéshez energiára van szükség, amit Tesla-tornyokkal tudunk biztosítani.

A további építkezésekhez és egységek kiképzéséhez elengedhetetlen lesz fát és követ szereznünk, tehát több dolgozó kell, tehát nagyobb étel- és energiaszükséglet is lesz.

Minden következetesen épül egymásra, de tényleg rettenetesen kell figyelni, hogy folyamatos növekedés legyen. Vagy hogy egyre gyarapodjon hadseregünk, és vissza tudjuk verni a hordákat.

they are billions horda

Forrás: Steam

Túlélni nem egy leányálom

A játék abszolút kíméletlen az új játékosokkal. Úgy gondoltam, hogy belefogok a kampányba, ami majd egyre nehezedik, de legalább fokozatosan beletanulok az alap mechanizmusokba. Ezzel szemben a They Are Billions bedob a mélyvízbe, csupán a legalapvetőbb információkat nyújtva a naivan frissen érkező stratégának. Az első misszió időlimites, illetve brutális zombi-horda készül lerohanni a pálya végén (mint megtudtam az még lófütty a későbbiekhez képest). Könnyen lehet, hogy én vagyok amatőr, de három próbálkozás után sikerült csak továbbállni a következő küldetésre.

Kifejezetten nem kedvelem azt a fajta játékmenetet, amikor mondjuk 20-30 percig építem ki magamnak a gazdaságot és hadsereget, majd totál random a játék úgy gondolja, hogy megszivat, és kezdhetem elölről az egészet. Semmi baj, ha egy játék nehéz, vagy nagy kihívást jelent. De jelen, rohanó társadalmunkban úgy gondolom, hogy nem sok játékosnak (köztük magamat is beleértve) van türelme és idegzete órákat elfecsérelni egy kampány legelső küldetésére.

Főleg, ha mindezt egy 30 eurós indie-program nyújtja. Ne értsetek félre, az indie jelzőt nem negatív előjelnek szántam, csupán arra szeretnék rávilágítani, hogy amikor ilyen rettentően sok játék vesz minket körül, és a legkisebb sikerélmény nélkül kell újra és újra nekimenni ugyanazoknak a küldetéseknek, az hamar kedvét szegheti bárkinek. Tudom mire gondoltok most: „de a Dark Souls…” És igen, van egy ilyen aspektusa is, de egy souls-címnél sokkal, de sokkal másabb a tálalás, és a hibáinkból való tanulás pszichológiája jóval erősebben működik. A They Are Billions legtöbbször csak szimplán frusztráló.

they are billions kritika

Forrás: Steam

Megettek reggelire

A kampány megpróbáltatásai után gondoltam nekiesek egy random pályának, de én balga közepes nehézségen indultam harcba. Nevetségesen hamar döngöltek földbe, így a könnyű módra váltottam. A recept ugyanaz: kezdetben gördülékenyen, tanulva korábbi hibáimból elkezdem kiépíteni a gazdaságot. Amennyire hamar csak tudom, elkezdek sereget építeni, közben felfedezem a térképet. Terjeszkedek és falakat állítok fel. Majd úgy harminc perc magasságában három irányból intéz támadást az élőhalott horda, amit képtelen vagyok visszaverni.

Elképzelhető, hogy egyszerűen csak nem én vagyok a célközönség, hiszen Steamen is elég jó értékeléseket kap a játék. Egyébként a gyakran Attack On Titant megidéző steampunk hangulat remekül átjön, a látványvilágra sem lehet panaszunk, és ahogy fentebb is írtam, a koncepció egyedi és papíron teljesen jól működik.

A They Are Billions-zel rövid távon jól lehet szórakozni, de átlagos, vagy kevés szabadidővel rendelkező játékosként hamar idegőrlővé válhat. A játékmenet arra épít, hogy tanuljunk a hibáinkból és minden kudarc után kezdjünk neki újra és újra, de ez egy stratégiai játéknál, ahol nagyjából fél óra egy misszió kimondottan nem akar működni. Aki kedveli a korabeli RTS játékok hangulatát, adhat neki egy esélyt, a zombi-horda megoldás továbbra is nagyon tetszik, de ha nem vagy hardcore stratégia-rajongó, akkor egészen biztosan nem a te játékod lesz.

Konzolos RTS-rajongóknak pedig nem kell csüggedni, hiszen PC mellett Xbox One-ra és PS4-re is megjelent a They Are Billions. Volt szerencsém a PC-s kiadás mellett a Sony konzolján is tesztelni a programot, de meg kell hagyni, utóbbin a világért sem akart kézreállni az irányítás. Nem azt mondom, legtöbbször kézenfekvő megoldásokkal élnek kontrolleres irányítás terén, de mivel sokszor kell észnél lenni és baromi gyorsan reagálni, akkor előjönnek a finom problémák. Egyébként technikai oldalról, teljesítmény szempontjából nem marad el a PC-s verziótól, tehát kellő kézügyességgel simán nekieshettek konzolon is. Ha mertek.

 

Összefoglalás

Hordában az igazság – They Are Billions Teszt


Szerzői értékelés

7

A They Are Billions-zel rövid távon jól lehet szórakozni, de átlagos, vagy kevés szabadidővel rendelkező játékosként hamar idegőrlővé válhat.

Egyedi alapkoncepció

Jól működő stratégiai elemek

Következetes gazdaság

Remek steampunk hangulat/látványvilág

Irgalmatlan a kezdőkkel

Meredek tanulási görbe

 

Olvasói értékelés

0

A 2019-es Gamescon-on mutatta be a Mojang a Minecraft új demoját, ami már alkalmazza a Ray Tracing technológiát. Szerintünk gyönyörű.

Hangulatos és ötletes videó nyerte a Dota 2 világbajnokság rövidfilmes megmérettetésének első helyét.

Nem lehetsz igazán jó baseball játékos, ha nem hagyod magad kicsit besározni. Jól tudják ezt Japánban is.

Egy új kép megmutatja, hogyan fest majd a hó, illetve a felhős ég a játékban.

A Doom Eternal érdekes multiplayer környezet biztosít majd a játékosoknak, amit most egy rövid videóban mutatnak be.

×