Interjút adott nekünk Gitta, a WoWLore fordítások nevű magyar blog kitalálója és tulajdonosa.

A Warcraft világa példátlanul komplex történelemmel rendelkezik, ahol minden egyes karakter sztorija ismert. Ráadásul mindezek érdekesek is, így rengetek lore rajongót csábított magához a játék. Egy közölük Gitta is, aki szabadidejében WoWlore Fordítások nevű blogjára ír a Warcraft történetéről, magyar nyelven.

Őt kérdeztük most a blogról (amely egyébként a leglátogatottabb magyar nyelvű oldal a témában), illetve a WoW-ról, valamint annak történetéről is.

 

Hol találkoztál elsőnek a Warcraft világával?

„A klasszikus barátnő eset vagyok. Férjem, aki akkor még nem volt az, játszott a Burning Crusade-del és mivel tőlem sem álltak messze a számítógépes játékok, megkérdeztem mivel játszik. Persze ki is akartam próbálni. Az első karakterem egy Ember Paladin volt, Duskwood-ban pókokat irtottam vele, de nem ez volt a legmegfelelőbb módja a fejlődésnek. Aztán a férjem megmutatta nekem a Nightelf kezdőt és onnantól nem volt megállás.”

 

Miért kezdett el érdekelni a lore?

„Elkezdett érdekelni, hogy miért csináljuk a questeket, illetve kijött a WotLK kiegészítő és érdekelt, hogy ki ez a fazon a borítón. Férjem elővette hát a Warcraft 3-at és közölte, hogy játsszam ki, utána érteni fogok mindent. Játszottam, figyeltem, drukkoltam a karaktereknek és teljesen ledöbbentem, amikor Arthas, a szőke, jóképű herceg akit addig nevelgettem, a hősöm volt, hirtelen gonosszá válik. Ez annyira tetszett, hogy mindent tudni akartam a játék történetéről.”

Kép forrása: heroesofthestorm.blizzpro.com

Mikor indult az oldalad? Hogy jött az ötlet, hogy belevágsz az elkészítésébe?

„2011 januárjában indult az önálló blogom. Akkoriban a WoW-Hungary volt a legnagyobb WoW-val foglalkozó oldal Wolverine-nak köszönhetően, aminek volt egy szuper funkciója: te magad is küldhettél be saját irományokat. Sokan írtak lore cikkeket és nekem is megtetszett a dolog. 2010 nyarán belevágtam abba, hogy WoW RPG könyvekből fordítottam, sőt különböző fajok történetéről írogattam. De nem akartam a WoW-Hungary oldalát elárasztani a cikkeimmel, így saját blogot készítettem, aminek a WoWLore Fordítások nevet adtam.”

 

Írtál már másról is, vagy kifejezetten csak a WoW lore érdekel?

„Néha apróbb híreket is írok WoW témában, bár lore-on kívül a játék többi részében nem vagyok igazán profi, így azt inkább másnak hagyom meg.”

 

Csak te írsz az oldalra, vagy esetleg más szerkesztők is publikálnak rajta?

„95%-ban az én írásaim vannak az oldalon, de nem zárkózok el attól, hogy mások munkáit is kirakjam, ha megtisztelnek azzal, hogy elküldik nekem. Épp mostanában várható egy, de lehet kettő vendégírás is. Örülök nekik, mert más színt hoznak az oldalra, más nézőpontból írnak, ami szerintem nagyon jó.”

 

Mivel telnek a mindennapjaid, ha éppen nem a Warcraft-tal foglalkozol?

„Sűrűn telnek. Jogászként dolgozom a bíróságon, emellett két gyermekem is van, akik a munkaidőn túl szinte minden szabadidőmet felemésztik 😊”

 

Milyen karakterekkel játszol WoW-ban? Már ha játszol még. 

„Két fő karakterem van, bár most éppen nem játszok. Az egyik egy Hordás Bloodelf Papnő, akit Venjalea-nak hívnak, Shadow Priest. Ő volt Cata és MoP során a main karakterem. A másik egy Night Elf Druida, Feradralla, őt a WoD és a Legion idején használtam mainként. Általában Balance talenten használom, de instákba healelek vele. Alacsony szinten egyébként elég sok karaktert kipróbáltam, főleg azért, hogy megismerjem a kezdő zónákat.”

 

Sokan történetet is kreálnak saját karaktereiknek, csak hogy érdekesebb legyen a játék számukra. Te is csináltál már ilyet?

„Igen, két fanfictionömet közzé is tettem a blogomon, meg lehet őket találni. Az egyik egy igazi lányos szösszenet Tyrande Whisperwind szemszögéből. A másikat pedig Cata alatt írtam, méghozzá Warlord Zaela-ról, akit a kiegészítő egyik legizgalmasabb karakterének tartottam. Nagyon sajnáltam, hogy végül egy dungeon boss lett belőle.”

 

Sosem akartál belemerülni komolyabban a játékba? Legyen szó raidről, vagy esetleg a PvP részéről.

„Komoly raideléshez klán kellene, de valahogy sose éreztem azt, hogy feltétlenül egy klánban kellene játszanom, így csak LFR-ben puggal jártam le. PvP-zni a férjem vitt magával állandóan BG-kre, én voltam az ő healere, de komolyabban nem foglalkoztam vele és tehetséges se vagyok benne. Ami kihívás volt, az az, amikor férjemmel kettesben régi raidekre mentünk, de még olyan szinthatáron, hogy az kellőképpen nehéz. Emellett szeretek achikat gyűjtögetni, régészkedni, szakmázni.”

 

Melyik a kedvenc World of Warcraft kiegészítőd?

„Éppen nemrég került szóba másokkal is ez a kérdés és megállapítottuk, hogy a többséggel ellentétben vagyunk páran, akiknek a Mists of Pandaria különleges helyet foglal el a szívében. Ha valaki túl tudott lépni a pandákon, akkor egy nagyszerű történettel találhatta szembe magát, ami kellőképpen sötét volt, hiszen voltak benne Moguk, Mantidok, Old Godok és persze Garrosh Hellscream, aki egy diktatórikus és a végén statáriális államot épített ki maga körül. De nemcsak emiatt szerettem. Ebben a kiegészítőben volt a kedvenc questsorozatom, ami az egész 5.1-et felölelte. Ez volt a Landfall, illetve a Divine Bell megszerzésének története. Én ebben a kiegészítőben szerettem a legjobban felfedezni a világot, rengeteg kinccsel találkozhattál, ha csak barangoltál a csodás tájakon és számomra a repuzás, illetve a daily-zés is itt volt a legszórakoztatóbb. A mai napig imádom a Tillerseket és az apró történeteket körülöttük.

A másik kedvencem a Legion, de az a története miatt. Régóta vártuk, hogy hogyan is fogjuk legyőzni a Burning Legiont és szerintem elég jól oldották meg, habár Argust én elhúztam volna, és nemcsak egyetlen patch-ben rendeztem volna le. Imádtam a class order hallokat, a külön történeteiket, a fegyvereket, egy hozzám hasonló lore rajongó itt csak úgy dúskált a rengeteg történetben.”

Kép forrása: pcworld.com

Melyik a kedvenc zónád?

„Sok kedvenc zónám van. Amit muszáj megemlítenem az Teldrassil, illetve Ashenvale, az én fő karakterem Darnassus-ba járt az Auction House-ba is. De nagyon sok zónát kedvelek a hangulata és zenéje miatt is.”

 

Ki a kedvenc Warcraft karaktered, és miért?

„Nagyon sok kedvencem van, de hagy egyet kéne kiemelni, akkor az Lor’themar Theron lenne. Nagyon megérintett a története, hogy miként vált akarata és szándéka ellenére vezetővé népe történelmének legsötétebb óráiban és mennyire igyekszik kiállni elvei mellett és megvédeni népét.”

 

Van esetleg olyan, akit kifejezetten nem kedvelsz?

„Gul’dan egy nagyon gonosz karakter, vele semmilyen szinten nem tudtam kapcsolódási pontot találni, vagy akármit, ami a puszta gonoszságán kívül megfogna engem. Meg Teron Gorefiend az, akitől még kirázott a hideg.”

 

Van-e esetleg kedvenc időszakod a Warcraft történelmén belül?

„A Scourge pusztítása utáni időszakot nagyon szeretem, amikor Lordaeron és Quel’Thalas darabjaira hullik és az itt élők megpróbálják feldolgozni a feldolgozhatatlant. Ez a Forsakenek létrejöttének időszaka, a Scarlet Crusade, az Ashbringer, és persze a blood elfek története.”

Kép forrása: us.forums.blizzard.com

Elég keszekusza a lore már egy ideje. Több idővonal létezik, amivel egy-két történet átalakult, vagy akár megszűnt létezni. Hogyan kezeled ezt és mi a véleményed róla?

„Aki most kapcsolódna be nulláról, annak baromi nehéz dolga van. Amikor én kezdtem, akkor még csak kisebb módosítások voltak, de utána elkezdték behozni azt, hogy az RPG könyvek mégsem részei a kánon lore-nak, így a könyvek és a játékbeli események között eltérések vannak.

Aztán jött 2016-ban a Warcraft Chronicles sorozat, ami már úgy kellett az egységes lore-nak, mint egy falat kenyér, ugyanakkor nagyon sok helyen átírta a korábbi történeteket. Éppen ezért, az oldalamon a Tudástár menüpontban van egy Útmutató, amiben kezdő lore iránt érdeklődőknek próbálok segíteni abban, hogy merre érdemes elindulni és mit érdemes figyelembe venni.

Az én munkámat annyiban nem nehezíti, hogy régóta követem, tehát a források dátumából már tudom, hogy az hatályos lore-e vagy sem, illetve a WoWpedia a legbiztosabb forrás (és nem a wowwiki). Engem egyébként nem zavar a változás, hiszen 1994-ben, de valószínűleg még 2004-ben sem gondolták, hogy 2019-ben még mindig menni fog ez a játék, ráadásul ilyen formában. Ez nyilván magával hozza, hogy a történetet helyenként módosítják annak érdekében, hogy haladni lehessen, hogy legyen a jövő felé is egy irány. Az egyik leghangosabb kritika mindig is az volt, hogy csak a Warcraft 3 lore-jából táplálkozik, illetve táplálkozott a történet. Ha megnézzük a mostani kiegészítőt, amiben az események a Warcraft 3 eseményei után mindössze 16-17 évvel játszódnak, szinte teljesen új szereplők vannak, de legalábbis a régiek se a korábbi szerepükben tetszelegnek, hiszen Sylvanas a Warchief, Jaina pedig Kul Tiras vezetője lett.

Nyilván a Warcraft 3 olyan alapokat és történeteket fektetett le, amelyek a mai napig éreztetik a hatásukat, de azóta is rengeteg új, szimpatikus karakter került a játékba, akikért szoríthatunk, vagy adott esetben utálhatjuk őket. Nyitottnak kell lenni, és az apró mellékszálakban is észre kell venni a jó történetet. Most pedig úgyis két nagyon fontos karakter fog végre főszerepet játszani a játékban, hiszen a héten indul a 8.2 kiegészítő Queen Azsharával a középpontban, és végre fény derül arra, vajon sikerül-e kinyitnia az Eternal Palace raid végén N’Zoth börtönét.”

 

Mit gondolsz a jelenlegi eseményekről, a BfA történéseiről? Teldrassil felégetése, Sylvanas viselkedése és a többi.

„Most, hogy a BfA-nak a fele már lement, vagy legalábbis a felét tudjuk, látható, hogy rengeteg kihagyott lehetőség van ebben a kiegészítőben és a felvezetés a lore-kedvelők szempontjából nagyon rossz volt.

Sylvanas Windrunner érdekes karakter, és ha nem kezdték volna el mondogatni, hogy „morally grey”, vagyis morálisan szürke állományban lesz a tette, hanem ráhagyják, hogy igen, Sylvanas megteszi hideg fejjel, hogy felégeti Teldrassilt, sokkal kevésbé lenne az embereknek keserű szájízük. Olvastam egy érdekes írást egyszer, ami azt fejtegette, hogy mennyivel logikusabb lett volna, ha a Battle for Lordaeron játszódik le előbb és utána Teldrassil felégetése. Illetve a szokásos probléma is visszatért, hogy főleg a Night elfekkel kapcsolatban a kiegészítőhöz járó novella elolvasása után lehetett megérteni, hogy mit csinált pl. Tyrande Whisperwind.

A másik, hogy ez a kiegészítő az Alliance-Horde közötti háborúról szólna, de ez csak mellékes, a mi látóhatárunkon kívül zajlik. A followerjeink vívják helyettünk a csatát. Hiába jó a két új zóna, Kul Tiras és Zandalar, sokan úgy érzik, ezzel kimaradnak az igazán fontos eseményekből, amelyek az Eastern Kingdoms-ban és Kalimdoron zajlanak.”

Kép forrása: mmo-champion.com

Mit gondolsz a Lore jövőjéről, mi fog történni BfA után? Esetleg szemtanúja lehetünk nagyobb visszatéréseknek, vagy bukásoknak?

„Két irány látszik jelenleg, amerre folytatódhat a történet: az egyik az Old Godos irány, ami N’Zoth megjelenésével elég egyértelmű lenne, de el bírok képzelni egy Black Empire-t felidéző, vagy azt visszahozó kiegészítőt. A másik irány, ami nagyon finoman van egyelőre jelezve a játékban, az a halál birodalma, Shadowlands. Igazából ezeket az utalásokat már a Legion-ben is elejtették azzal, hogy a Lich King újra aktív szerepet játszik, illetve Odyn történetéből olvashattunk a Shadowlands rejtélyes uráról, itt a BfA-ban pedig több történetszál kapcsán is megjelent az árnyak földje.”

 

A magyar WoW-os közösség szereti a munkásságodat, rengetegen az oldaladról informálódnak a Lore-al kapcsolatban, köztük sokszor én is. Milyen visszajelzéseket kapsz a munkáddal kapcsolatban?

„90%-ban pozitív visszajelzéseket kapok. Nagyon sokan írnak és köszönik meg, hogy az oldalam és a munkám által megismerhetik a lore-t. Ezek a visszajelzések mindig nagyon jól esnek és arra biztatnak, hogy folytassam tovább a munkám, mert van igény rá. 

Az olvasók még arra is rávettek, hogy már másodjára rendezzem össze számukra egy könyvvé az írásaimat, amely most már a nyomdában is van és július 20-án egy nagy bulival tervezzük megünnepelni a pécsi Bar of Legendsben.

 

Milyen terveid vannak a jövőben az oldaladdal kapcsolatban?

„Egyelőre nagyszabású tervem nincs, mert azokat mindig bebukom. Helyette több kisebb projekt van készülőben. Most, hogy összerendeztem egy kötetté a korábbi írásaimat, szeretném folytatni a BfA történetének bemutatását, mind írásban, mind pedig videó formájában, Flutter Dash és Sasi segítségével. VAlamint belevágtam egy, a Classic WoW zónáinak történetét bemutató saját videó sorozatba, remélem ez is sokaknak tetszik majd. Emellett mindig szembejön valami, amiről úgy érzem érdemes írni. Amíg élvezem, folytatom tovább.”

 

Gitta elszántsága tehát továbbra is töretlen, ami jó hír a magyar WoW közösség számára. Reméljük, hogy továbbra is remek írásokat olvashatunk majd a blogján és kívánjuk, hogy céljai mind megvalósuljanak.

Gitta blogja: wowloreforditasok.hu

A Bud Light is egyike a cégeknek, aki aktívan kihasználja az épp adott internetes trendeket. Bizonyosan jól keresnek vele.

Július 18-25. között bárki megszerezheti a Playdead nagysikerű indie platformerét.

Egy tucat ember megsérült és többen meghaltak, miután valaki szándékosan felgyújtotta a Kyoto Animation stúdió épületét – írja a The Guardian.

Amit biztosan tudunk, hogy Pénteken többet tudunk majd.

Valakinek feltűnt, hogy a Devil May Cry 5 szereplője V, nagyon hasonlít Kylo Renre, így fénykardot adott neki.

×