Az FPS (belső nézetű) lövöldözős műfaj kétségtelenül az egyik legnépszerűbb játékfajta, mely a kezdetek óta meghódította a gamer közösséget. Az aréna stílusú játékok azonban egyre inkább eltűnnek.

A FPS műfaj mindazonáltal töretlenül népszerű, gondoljuk csak a CS:GO esport sikereire, vagy a Call of Duty franchise-ra, melyet pont idén készülnek feléleszteni. A BR játékok is követik az FPS nézetet, az Apex Legends-nek például nincs is más módja.

Van azonban ezen belül egy trend, mely hanyatlani látszik: az Arena FPS játékok népszerűsége rohamosan csökken. Pedig ezek a játékok a gamer kultúra kialakulásának hajnalán alapját képezték minden multiplayer közösségnek. Ha a Counter-Strike-ot nem is vesszük bele a képletbe, a Quake és az Unreal Tournament franchise az elsődlegesen említendő példák.

Az elsők…

Kép forrása: GameFront

Az Id Software Quake és az Epic Games Unreal Tournament címe volt az első két játékfranchise, amelyek kifejezetten a multiplayer akcióra összpontosított. Mindkét fejlesztő 1999-ben indította el a multiplayer mókát, a Quake 3 Arena és Unreal Tournament címekkel. A játékok sajátossága volt, hogy a legkevésbé sem voltak realisztikusak: óriási rakétavetőkkel, plazmafegyverekkel lehetett csapatni, hatalmasakat lehetett ugrani, különleges gyorsasággal és képességekkel lehetett felturbózni a karaktereket. A legjobb játékosok megállíthatatlanok voltak. Olyan készségeket kellett elsajátítani, melyek egyetlen mai játékmechanikához sem hasonlíthatók: rakéta kilövése ugrás közben, a cél eltalálása előre kilőtt lövedékkel, elképesztő reflexek stb.

 

A Halo sorozatban a fegyverek valamivel realisztikusabbak voltak, mint Quake-ben, de persze még mindig sci-fi világban voltunk. A Tribes sorozat egyedi mozgásrendszerrel rendelkezett. Mégis, amikor az esports egyre népszerűbb lett, az AFPS váratlanul eltűnt.

Az AFPS ma

Tény, hogy maga a műfaj már nem annyira népszerű, mint fénykorában volt. A Quake Champions 2017-ben megpróbálta visszahozni az élményt és a tömeget, de jelenleg átlagosan csupán ezer aktív játékossal számolnak. Összehasonlításképpen a CS:GO-nak közel félmillió aktív játékosa van. Eközben az Epic Games 2017-ben kiadta az Unreal Tournament 4 alfa verzióját, de 2018-ban a projektet hivatalosan is törölték. Az Epic erőforrásait az egyre népszerűbb Fortnite-nak szentelte.

 

A két fenti példa minden bizonnyal nem segítette azon fejlesztőket, akik esetleg AFPS fejlesztésén gondolkoztak. Persze létezik olyan csapat, amit ez nem tántorított el. A nemrég májusban indult Splitgate: Arena Warfare fejlesztői nem akarták temetni a műfajt, inkább újragondolták az egészet. A játék a Halo érzését ötvözi a Valve Portal címének mechanikájával. Amikor megjelent olyan népszerű lett, hogy a legismertebb streamerek is felhívták rá a figyelmet. Az aktív játékosok száma kezdetben 10 ezerre nőt, ám azóta nagyon lecsökkent. Annak ellenére, hogy sokan a jövő esport címének gondolták, kevesebbeket érdekel, mint a Quake Champions-t. A Diabotical pedig jelenleg egy Kickstarter projekt, és bár nem áll rendelkezésre sok infó róla, állítólag a Quake régi sikerét hozhatja vissza.

Kép forrása: GD Studio

Mi okozza a hanyatlást?

A hanyatlás okára nehéz egyértelmű választ megfogalmazni. Az egyik ok talán a rossz időzítés. A Call of Duty, illetve a Counter-Strike pont akkor jött ki, mikor az esport maga felfutóban volt, valamint amikor a rajongók az AFPS játékokat elkezdték régimódinak, vagy egész egyszerűen unalmasnak tekinteni. Az egész műfaj a mai napig csupán egy kis réteget érdekel. Aztán ott van az a tömeg, aki azért nem játszik, mert szerintük az AFPS játékok hemzsegnek a hibáktól, vagy nem elég szépek, vagy nincs bennük elég friss tartalom. (Például nincs benne BR és nem lehet építeni!)

Persze az is lehet, hogy az akkori AFPS-en nevelkedett generáció felnőtt, ma pedig más más trendek uralkodnak. Bár nehéz elképzelni, hogy a műfaj visszaszerzi régi fényét, az biztos, hogy még nem halott. Az ELS Gaming még ma is szervez online Quake Champions versenyeket, és vannak olyan fejlesztők, akik szívesen nyúlnak a műfajhoz.

Mit gondoltok: feléledhet még az AFPS műfaj?

Kiemelt ajánlat

Samsung C27RG50FQU

122 990 Ft

Kosárba

122 990 Ft

  • Panel típus: VA (Vertical Alignment)
  • Képernyőátló (col): 27 col
  • Felbontás: 1920 x 1080 pixel
  • Képarány: 16:9
  • Válaszidő: 4 ms
  • Betekintési szög - vizszintes: 178 °
  • Betekintési szög - függőleges: 178 °
  • Fényesség: 300 cd/m²
  • Színek száma: 16.7 M
  • Függőleges frekvencia: 240 Hz
  • Kontrasztarány: 3000:1

×