A Hearthstone-ban a Coin, ami a hozzájutás módját tekintve egy elég talánév, egy ’nem gyűjthető’ lap, amit az a játékos kap meg a meccs elején, aki másodikként jön.

Mi a Coin?

Célja, hogy csökkentse az ez által okozott hátrányt amellett, hogy a második játékos ugye plusz egy lapot cserélhet (mulligan) a játék kezdésekor. A lap úgy működik, hogy egyszer, egy körben, ideiglenesen plusz egy manát bocsát a rendelkezésünkre, amit a későbbiekben felvezetett módokon használhatunk fel.

Az értelemszerűen játék elején kapott lapon kívül hozzájuthat még az alkalmi játékos más lapok segítségével is, mint például a Cutpurse, a Gilded Gargoyle vagy a Tomb Pillager. Ezeken kívül a Rogue laplopó lapjai (művészi szóösszetétel) is ezt adják, amikor kalandmód, Tavern Brawl boss, vagy Ragnaros (mint hős) ellen használják őket. Ez utóbbiak, már amennyiben Golden verzióban játszottuk ki őket, Golden Coint is adnak, valamint szintén aranyban kapjuk meg, ha paklink minden lapja arany, ami vagy azt jelenti hogy kicsit ki kéne mennünk levegőzni, vagy azt hogy lecraftoluk az arany Whizbang-et.

Hearthstone, Coin, Guide

Miért ekkora ügy ez?

Egyrészt azért, mert a játék kezdete óta éles vita megy arról, hogy elsőként vagy másodikként éri meg kezdeni. Érvek mindkét oldal mellett sűrűn vannak, még olyan deckek is készültek amik kimondottan építenek a Coinra, viszont a hivatalos információ relatíve kevés. 2015 márciusában a játék vezető fejlesztője, Ben Brode azt nyilatkozta, hogy a nyerési arányok (a Blizzard híresen közelről figyel minden játékaikkal kapcsolatos statisztikát) közel megegyezőek a kezdés függvényében, talán az első játékos esélyei jobbak minimálisan, de ez még a legmagasabb szinteken is elenyésző szám. Ezt az információ ’16 áprilisában is megerősítették, bár a bétában szóltak hírek 3% körüli különbségről, ami egy ilyen játékban soknak is számíthat (attól függetlenül hogy ez egyéni szinten tényleg nem valami vaskos), de ez is főleg alacsonyabb szinteken érvényesül.

Másrészt pedig azért, mert ennek kezelése kezdőknek szuper fontos, de még veterán játékosok is gyakran lőnek mellé. Ha jól belegondolsz, a játékaid felében rendelkezel ezzel a lappal, ez a szám pedig nagyobb is lehet, például ha sokat játszol Rogue-al.

Hogyan használd?

A lap alapvető célja hogy a manaívedet elsimítsa és egy kis tempóelőnyt adjon cserébe azért, hogy másodikként te eleve reagálsz az ellenfeled megtett lépésére. Nyilván használható másra is, vannak specifikus lapok amelyek értékelik ha spellt használsz (Archmage Antonidas, Gadgetzan Auctioneer), nagyobb a kezed (Twilight Drake, Mountain Giant) vagy kombózik (a Rogue combo lapok, szerintem tudjátok), de alapvetően a célod hogy ne veszíts tempót, ennek értelmében minél korábban használod, annál több hasznot húzol belőle. Egyébként is a játék egyik legfontosabb szabálya, hogy minden körben igyekezz a lehető legtöbb manát elhasználni, ha többet tudsz használni mint lehet, az konkrétan fantasztikus. Éppen ezért legyen nagyon jó okod, ha spúrod a Coint a korai játékban, értem ez alatt, hogy tudnod kell melyik lappal akarod használni, és az lehetőleg legyen is a kezedben.

Hearthstone, Coin, Guide

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Ritkább esetekben a késői kijátszásnak is lehet értelme, az egyértelműen kombózó lapok, amikből párat felsoroltam feljebb, erős tempo swing-et jelenthetnek, a szép emlékű Flamewaker+Coin+Arcane Missiles kombót nem lehetett nem vigyorogva kijátszani, nem beszélve a nagyon egyértelmű verziókról, legyen az mondjuk az SI:7 Agent. Bedobom még ide a Mage Counterspell elleni használatot, bár ez olyan rengetegszer nem hiszem hogy összejön.

A korai kijátszás egyszerű matek igazából, mikor az első játékos egy 1 mana értékű lapot használ, te válaszolhatsz rá egy kétszer akkora értékűvel. Ha ezt az ötödik körben teszed, az ellenfeled addig elhasználhatott 15 manát (1+2+3+4+5), míg te a Coin segítségével 16-ot, ami gyors fejszámolás után 6.67%-os előny, ezzel szemben az előző esetben nyertünk 100%-ot, ami akkor is látványosan jobb, ha csak frissen barátkozunk a számokkal.

A curve „lesimítása” minimálisan komplexebb, viszont szintén egyszerű elemekből áll. A Coinról biztosan tudjuk hogy a kezdőkezünkben lesz, így már a mulligannél készülhetünk rá, befolyásolva a döntéseinket. Talán a legegyszerűbb példa, hogy ha kezdő kezünkben van két darab 2 manás lap, esetleg rendelkezünk egy 1 és egy 2 manás lappal, és felhúzunk mellé két 4 manás lapot. Itt a Coin segítségével feltölthetjük a hiányt az íven, ez a második példánál felül is írhatja akár az előző bekezdés tanulságát. Kivételesen nem igaz a nem úr, aki nem pazarol mondás. Másik eset, talán kicsit komplexebb, ha eleve jó az ívünk, húztunk például 1 manás, 2 manás és 3 manás lapot is, hozzá pedig még egy 3 manásat. Bár logikus lenne 2 manánál kijátszani egy 3 manás lapot, ezzel erős korai tempót diktálva, viszont a kezünkben marad a 2 manás lap, ami a játék későbbi szakaszaiban jelentősen kevésbé hatékony, leszámítva persze a kombózható vagy boardot jelentősen befolyásoló lapokat (mondjuk a Shadow Word: Pain). Persze mondhatjuk, hogy a 4. körben majd letesszük és Hero Powerezünk egy nagyot, de ha e helyett itt (mármint 4 manánál) lőjük el a Coint, egy itt kijátszott 3 manás lap és egy Hero Power sokkal erősebb hatást fejthet ki a pályára.

Most már úgy dobálok érmét akkor, mint egy aranytestű Isten?

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a Coin használata, attól függetlenül hogy vannak optimális stratégiái, a játékos stílusától függnek. Ezek a tippek alapvetően feszes ívű, főleg midrange és aggro paklik esetében kiemelten fontosak, sok olyan deck van (Handlock, Reno deckek, Big Spell Mage, ésatöbbi), akik a játék elején nyugodtan áldoznak be manát, mert így működnek. Ha te késői tempo swingekre tartogatod, vagy a kedvenc lapod akarod minél hamarabb kijátszani, az teljesen funky, elvégre maga a játék végtelen potenciális kimenetelt tartogat. A lényeg hogy te jól érezd magad, 1-2% winrate arányt úgysem fogsz érdemben megérezni, viszont pont ezek azok a területei a játéknak, amik szerintem nagyon sokat segítenek a hétköznapokban is felhasználható logikus gondolkodás kialakításában.

Ui.: Azért első körben Hero Powerre lehetőleg légyszi ne!

×