Tavaly is történtek technológiai kudarcok, szinte minden területen.

Ami elromolhat, az el is romlik. Ez igaz a számítástechnikai rendszerekre is, és egy-egy „apró” hiba is igen komoly katasztrófákat képes okozni. Mint minden évben, tavaly is történtek technológiai kudarcok, szinte minden területen. Robert N. Charette összegyűjtötte 2018 legnagyobb IT bakijait.

Légitársaságok

2018-ban kevesebb számítástechnikai probléma adódott a légi közlekedésben, mint korábban, de persze ez nem jelenti azt, hogy nem történtek meghibásodások. A PSA Airlines, az American Airlines leányvállalata személyzetütemezési és nyomonkövetési rendszerében problémával találkozott, ami miatt közel 3000 járatot törölni kellett júniusban. Ez a légitársaságnak körülbelül 35 millió dollárjába került.

A Spirit Airlines-nak 2018-ban több informatikai problémája is volt, beleértve azt, amikor februárban, márciusban és augusztusban gond volt a járatirányító-rendszerrel, ami több tucat gép indulását késleltette. A Southwest Airleines-nak a kapu-és checkin rendszerrel gyűlt meg a baja, ami szintén több száz gép késését okozta. A Delta Airlines szeptemberben három órás „fizikai eszközproblémát” rögzített, ami egy egész órás rendszerleállást eredményezett, így mintegy 600 járat késett.

A brüsszeli Eurocontrol központban a légiforgalom-irányító számítógép meghibásodása áprilisban becslések szerint 14 000 európai járatot késleltetett, míg az Egyesült Államok Vám- és Határőrségének védelmi számítógépes-rendszerei leálltak. Több ezer utas várakozott hosszú sorokban a határátkelőkön. A közelmúltbeli a Jakarta-i Lion Air járatának lezuhanása azt mutatja, hogy sajnos a robotpilóta-rendszerek is okozhatnak meglepetéseket.

Kép forrása: flightdelayclaims4u.com

Autógyártás

Az AlixPartners tanulmánya szerint a járművek elektronikus/elektromos rendszerhibáinak javításához szükséges visszahívások száma évente 30 százalékkal nőtt. A meghibásodások száma 2018-ban nem csökkent a korábbi évekhez képest.

A Fiat Chrysler 5,3 millió autómodellt hívott vissza a piacról sebességtartó automatika (tempomat) meghibásodások, a General Motors Co. pedig egymillió pickupot és SUV-ot rendelt vissza a gyárba kormányproblémák miatt. A Toyota 2,8 millió hibridet, a Subaru 640 ezer, a Fiat Chrysler 154 ezer autót rendelt vissza, motorleállások miatt.

Az indiai Subaru Indiana Automotive gyárában, a helyi ponthegesztő robotok kódolási hibája miatt 239 új Subaru Ascents került bezúzásra. Hasonló probléma merül fel a Fiat Chrysler Jeep Wranglers kormányrendszerével, ahol szintén a ponthegesztés állt a problémák hátterében. Tanulmányok azt mutatják, hogy az új automatikus biztonsági technológiák javítási költségei rohamosan emelkednek. A járművek elektronikai megbízhatósága tehát továbbra is problémás.

Kép forrása: fortune.com

Számítógépes bűnözés

Számos kibertámadást jelentettek 2018-ban, beleértve a légi közlekedési, kormányzati, egészségügyi, szállodai és tengerészeti rendszereket. Az infrastrukturális és védelmi rendszerek továbbra is ki vannak téve a számítógépes támadásoknak.

A Google és a Facebook biztonsági és adatvédelmi problémákkal küzdött tavaly. A Google októberben úgy határozott, hogy biztonsági hibája miatt bezárja a Google Plus hálózatot. A Facebook áprilisban elismerte, hogy 87 millió felhasználó személyes adatait jogtalanul érte el a Cambridge Analytica azóta megszűnt adatgyűjtő cége. Szeptemberben elismerték azt az „adatbiztonsági problémát” is, amely 50 millió fiókot tett ki számítógépes bűnözésnek. Decemberben a Facebook bejelentette, hogy a „hiba” lehetővé tette 6,8 millió felhasználó fotóinak engedély nélküli hozzáférését.

Pénzügyi intézmények és piacok

Az elmúlt év nem kedvezett a pénzügyi intézmények informatikai rendszereinek sem. Áprilisban az Egyesült Királyságban a TSB banknál egy új szoftverplatformra való átállás jelentős, hetekig tartó megszakításokat okozott, a bank 5 millió ügyfele háborodott fel, ami végül a vezérigazgató lemondásához vezetett.

Az ismétlődő informatikai kudarcok a TSB-nél, valamint a más amerikai bankoknál, mint a HSBC és a Barclays, olyan mértékű nyilvános felháborodást váltott ki, hogy állami vizsgálatot indítottak az ügyben. IT-problémák adódtak továbbá a vietnami, a torontói, az indiai nemzeti, az új-zélandi és a tokiói tőzsdén is.

Kép forrása: moneyexchangeworld.com

Kommunikáció

2018-ban szórványosan kommunikációs problémák is megjelentek. Az ausztrál telekommunikációs vállalat, a Telstra májusban szoftverproblémával találkozott, amely miatt több millió ügyfél maradt 3G és 4G szolgáltatás nélkül. A Telstra mobil ügyfeleire júniusban ismét rájárt a rúd, nem beszélve arról, hogy novemberben egy hálózati hiba miatt az ország egész területén leálltak a fizető terminálok és az ATM-ek.

Júliusban a száloptikai kábelszakadások 29 millió háztartásban szüntették meg a TV, az Internet és telefonos szolgáltatást az Egyesült Államokban. Az Ericsson lejárt szoftver tanúsítványa miatt decemberben 11 országban leálltak a hálózatok, majdnem egy napig, ami jelentős fejfájást okozott 25 millió angol O2, valamint 30 millió Softbank előfizetőnek Japánban. Az Ericsson több tízmillió font kártérítést fizetett.

Az Egyesült Államok új elnöki vészhelyzeti riasztórendszerének első tesztje októberben zajlott, mondanunk sem kell, nem ment minden zökkenőmentesen.

Kormányzati technológia

Kormányzati informatikai problémák 2018-ban is bőségesek akadtak, bár a legtöbb csak az amúgy is ismert problémák folytatása. Kanada szövetségi bérszámfejtő rendszere a Phoenix továbbra is „ismeretlen hibát” jelez, és úgy néz ki, nincs megoldás a problémára. Minnesota többéves erőfeszítése, hogy teljes mértékben működőképes jármű- és sofőrszolgáltatásokat nyújtson, továbbra is bosszantó problémákkal küzd.

Florida erőfeszítése, hogy frissítsék a főbb autópályadíj-rendszereket, még hat hónap után is számos számlázási problémával küzd. Az Amerikai Veteránügyi Minisztérium egy törvénytervezet próbált bevezetni, melynek fejlesztése csupán számítógépes problémák miatt még egy évet vesz igénybe.

Miközben az európai adatvédelmi rendelet (GDPR) májusban azzal a céllal indult, hogy növelje az uniós polgárok adatvédelmi jogait, addig decemberben az ausztrál kormány olyan jogszabályt fogadott el, amely lehetővé teszi, hogy a hírszerzés és a törvényvégrehajtó ügynökségek megköveteljék a vállalatoktól, hogy oldják fel számukra a felhasználói titkosítást. Ez a közvélemény szerint teret enged az internetes bűnözésnek.

Egészségügy

Tavaly az egészségügyi ellátást sem kímélték a technológia hibák, különös tekintettel az Egyesült Államok katonai vonatkozású elektronikus egészségügyi rendszereire. Az Egyesült Államok parti őrsége végül elismerte, hogy hibázott, amikor 67 millió dollárt költött egy nem működő elektronikus egészségügyi nyilvántartó rendszerre.

A Védelmi Minisztérium 4,3 milliárd dolláros új MHS Genesis elektronikus egészségügyi rendszerét szakemberek „működésképtelennek” nevezték. Az Egyesült Királyságban egy vita zajlott arról, hogy a több tízéves EHR-rendszer veszélyezteti-e a brit nőket. A helyi sajtó szerint mintegy 450 ezer nő mondta, hogy a gépek meghibásodása miatt szalasztotta el a mellrák-szűrést, de további vizsgálat után ez a szám 67 ezerre csökkent, majd végül csak 5000 nőről számoltak be.

Kép forrása: blog-g.com

Rendőrség

A bűnüldöző szervezetek szerte a világon, különösen Kínában, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban egyre inkább arra törekszenek, hogy AI bevonásával növeljék hatékonyságukat. Néhány szakértő azonban aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az alapul szolgáló algoritmusok elfogultak, vagy nem működnek jól, mint például az automatikus arcfelismerés. Ez azonban nem állítja meg a briteket abban, hogy tovább folytassák az ezzel kapcsolatos fejlesztéseket.

Decemberben a kormány 1 millió fontot invesztál egy új AI „gyűlöletlabor” finanszírozására a Cardiff Egyetemen, amelyet a terrorcselekmények és a gyűlöletbűnök elkövetésének előrejelzésére használnak majd. Azt gondolják ugyanis, hogy az országban a Brexit után sok gyűlölet-bűncselekményre lehet majd számítani.

 

Vasúti közlekedés

Az ausztrál BHP Billiton bányászati óriás novemberben arra kényszerült, hogy sürgős beavatkozásokkal állítsa le szállító vonatát. A szerelvény 268 vasúti kocsiból állt és 110 km/ h sebességgel 120 kilométert utazott járművezető nélkül. Az elszabadult vonat fékhiba és a vonatvezető baklövése miatt indult útnak. Végül szándékosan kisiklasztották, mert nem lehetett megállítani.

Kép forrása: NewsLocker

Kiskereskedelem

A KFC nem tudta kielégíteni a keresletet az Egyesült Királyságban, miután a szállító logisztikai rendszere csődöt mondott. 470 üzletet zárt be napokra, mert nem kaptak csirkét. A KFC nyilvános bocsánatkérése talán segít az embereknek túlélni a katasztrófát.

A fenti néhány incidens persze csak pár a rengeteg elektronikai meghibásodásból adódó probléma közül, és még bele sem vettük a hardverek és operációs rendszerek üzemzavarait. Nem árt tehát szem előtt tartani, hogy a mindennapi életünket segítő rendszerek ellenségünkké is válhatnak, ha meghibásodnak. Reméljük, hogy 2019-ben kevesebb ilyennel találkozunk majd. Ha szerkesztőségünkben mégis tönkremegy valami, azt nagyon magas helyről fogjuk ledobni, amiről persze videót is készítünk majd.

×